Publicerat December 10, 20178 yr Jag har en drilling med en hakmonterad äldre Leupold 2-7x33 Vari-X II (årsmodell 80-90-tal, kanske?). Fick en idé om att det - i teorin - borde gå att byta till en modern Leupold VX-2 2-7x33 med CDS utan att behöva göra om montaget. I dagsläget sitter främre ringen nästan längst fram på objektivet och bakre ringen precis framför justeringshuset. Objektivet på gamla kikaren har en diameter på 39,5mm - nya kikaren har en diameter på 40,6mm (1,6") om man går på Leupolds data på hemsidan. Avståndet från objektivets framkant till justeringshuset är på gamla kikaren 113mm och 114mm (4,5") på nya. Tuben är 1" på båda. Spontant så känns det som att måtten är detsamma på båda kikarna, att den där millimetern är p.g.a. skit bakom skjutmåttet. Ögonavståndet borde väl vara ungefär detsamma också. Vad säger ni? Får jag en ny, likadan kikare att passa i befintligt montage?
Publicerat December 11, 20178 yr Författare 14 minutes ago json sa: Ja det är samma tubkonstruktion på båda så det går bra. Stort tack!
Publicerat December 11, 20178 yr En liten varning: Om främre hak- ringen sitter långt fram på objektivet då förmodar jag att den hamnar över guldringen. Det är vid gängan där linsen siter fast. Se till att ringen är helt rund och dra inte skruvarna i överfallen för hårt- annars kan du klyva främre linsen (självupplevd ) och ser bara regnbågar i siktet. Leupold kan även vara lite "kittsliga" med bakre ringen: Om den dras för hårt går förstoringsjusteringen tungt.
Publicerat December 11, 20178 yr Författare 42 minutes ago Dansken sa: En liten varning: Om främre hak- ringen sitter långt fram på objektivet då förmodar jag att den hamnar över guldringen. Det är vid gängan där linsen siter fast. Se till att ringen är helt rund och dra inte skruvarna i överfallen för hårt- annars kan du klyva främre linsen (självupplevd ) och ser bara regnbågar i siktet. Leupold kan även vara lite "kittsliga" med bakre ringen: Om den dras för hårt går förstoringsjusteringen tungt. Ah, bra tips! Tack!
Publicerat December 28, 20178 yr Författare Kan bekräfta att en ny 2-7x33 passade utmärkt i det gamla montaget, i fall någon undrar. Tack för hjälpen allesammans! PS. Hade Danskens tips i bakhuvudet när kikaren monterades. Inga regnbågar här inte.