Publicerat December 25, 200619 yr Hej! en liten fundering...har det någon betydelse om man blandar t.ex Lapua, Norma och Sako hylsor och kör med samma laddning? kan det bli skillnad i träffläge/precition? har nu några skjutna norma, några skjutna Lapua och några skjutna sako hylsor till .243:an, och nu behöver jag ladda upp en massa skott... /Fredde
Publicerat December 25, 200619 yr Ja det kan bli skillnad och skulle inte rekomenderas utan att testskjuta. Sköt en serie med 7 skott och 5 satt fint men de två andra satt fint men några centimeter från dom övriga. Visade sig att jag hade råkat blanda hylsorna. Det var norma och lapua till 243an
Publicerat December 25, 200619 yr Håll dig till samma märke, enklast så. om du ska blanda så tror jag att Norma tillverkat hylsor som Sako har men är inte säker.
Publicerat December 25, 200619 yr Olika hylsfabrikat har olika volym, legering och konstruktion i sina hylsor och därför kommer både träffläget, gastrycket och precisionen påverkas i allra högsta grad. Det kan även förekomma rejäla skillnader mellan hylsor från en och samma tillverkare. Därför håller den precisionsmedvetna ordning på sina hylsor både vad gäller märke, tillverkningslot och antal lossade skott.
Publicerat December 25, 200619 yr Författare Ok...tack för svaren! ....då vet jag. Blir till å beställa fler hylsor då. /Fredde
Publicerat December 25, 200619 yr Författare 100st Lapua hylsor beställda....borde räcka ett tag tycker man :
Publicerat December 25, 200619 yr annars så, om du har många av varje, kan du använda olika hylsor till olika kulor.
Publicerat December 25, 200619 yr Författare annars så, om du har många av varje, kan du använda olika hylsor till olika kulor. jepp, brukar göra så...t.ex 20st lapua med Nosler Partition till rådjuren och 20st sako med Hornady 80grs FMJ...men jag behöver nu ladda upp rejält med skott (hornady 80grs FMJ) för att testa lite hur kulan tar på olika avstånd....20 skott räcker inte så länge tyvärr....därför tänkte jag att det kanske går att blanda hylsor och på så sätt få ihop många skott...men det rekomenderades ju inte, så då är det bara att beställa fler hylsor tack ändå för tipset /Fredde
Publicerat December 25, 200619 yr Givetvis kan du blanda fabrikaten, dock MÅSTE du prova ut så att det inte blir för höga tryck och att de skjuter likadant, och det blir jobbigt att ändra laddningen efter vilken hylsa som man håller på med, som upplagt för misstag, så det blir väl mer jaktmatch helt enkelt.