Publicerat December 13, 20178 yr Funderar på att kosta på och köpa en kolv till 640n. Är det värt dubbla priset att köpa en med pelare?
Publicerat December 13, 20178 yr Jag har haft en med pelare och har nu en utan,märker faktiskt ingen skillnad. /Mike
Publicerat December 13, 20178 yr Den dyrare har inte "pelare" utan ett aluminium chassis. Ska du skjuta mycket med benstöd är det den som gäller: Där blir den andra för "sladdrig" i framstocken Till att gå med blir den med alu-chassit för tung.
Publicerat December 13, 20178 yr Författare OK, jag förstår. Det är Brownells som är otydliga. De kallar den dyrare "Mauser 98 Stock Pillar Sporter Fiberglass Black", därför trodde jag att den var pelarbäddad.
Publicerat December 13, 20178 yr För övrigt fattar jag inte hur man "pelarbäddar" ett 98 system..... Men det är jag det...
Publicerat December 13, 20178 yr 11 minutes ago Dansken sa: För övrigt fattar jag inte hur man "pelarbäddar" ett 98 system..... Men det är jag det... Bädda bultarna med, ner till underbeslaget. Så får du "pelare". Men varför? Om man inte spänt sönder kolven med stockbultarna dvs.... T
Publicerat December 13, 20178 yr Författare Eller ska man slå till på en Boyds Classic eller Heritage?
Publicerat December 13, 20178 yr På underbeslaget är det vid främre skruven i en 98 låda en stålpip med en urfräsning där stosen i lådbotten styr inuti och skruven går igenom. Jag vet inte vart "pelaren" ska sitta- och vad den ska göra för nytta. Lådan rider i bäddningen på planet på lådbotten. Bakre lådskruven går genom en styrhylsa som är stoppat i träet. Om vi tänker oss att träet har "satt sig" så man drar åt skruven för kung och fosterland klämmer man åt mot hylsan och inte om träet. Om hylsan inte sitter ordentligt fast i träet sitter systemet löst likaförbannat. Pelarbäddning kan vara på sin plats på bössor som Remington 700 och andra där lådan är gjord av en bit gängad vattenledningsrör 20 minutes ago TokTammas sa: Eller ska man slå till på en Boyds Classic eller Heritage? Klart du ska
Publicerat December 13, 20178 yr Det är inte helt ovanligt att folk kastat hylsorna när kolven krympt lite och sedan dragit för kung och fosterland när de spänt bultarna. Nyttan av att då bädda blir att få upp lådan där den ska vara - så pipan inte lyfter ur pipkanalen. Så bäddningen vid bultarna löser inget problem på en mauser, det är en nödhjälpsåtgärd efter en blindgalen ägares framfart. Har man tur räcker det med att bädda rekylklacken och lite under lådstjärten. Det blir "lite" pelare det med. T
Publicerat December 13, 20178 yr Problemet med bäddning vid lådstjärten på en Mauser är att det blir så tunnt att det går sönder första gången man lyfter mekanismen ur stocken. I dom fall brukar jag fräsa ur- eller köra ned en planförsänkare med styrtapp i hålet och skära till jag kommer i "friskt trä". Sen svarvar jag en ny hylsa i metall som passar i hålet och har en krage med en recess som lådstjärten rider på. Den kan jag trimma in på längden (höjden ) så lådan ligget rakt och skruven inte går upp och tar i tanden på slagstiftsmuttern. Obs: hylsan ska ha ett par tiondedelars "luft" mot underbeslaget..... Många äro dom som har kastat hylsan och draget åt skruven och kommer hit och klagar övet att dom inte längre får ut slutstycket
Publicerat December 13, 20178 yr Författare Så fick man lära sig något idag också. Tackar herrarna för det
Publicerat December 13, 20178 yr 6 hours ago Dansken sa: Många äro dom som har kastat hylsan och draget åt skruven och kommer hit och klagar övet att dom inte längre får ut slutstycket Många äro onekligen dessa mörkermänniskor..... /T