Publicerat December 16, 20178 yr Hej, funderar på att skaffa en bössa i kaliber 17 hmr att använda på banan då den billiga 22an som jag har känns allt annat än spännande. Velar mellan 455 och Quad, 455an är väl ca 1/3 billigare, har den andra fördelar eller är Quaden helt enkelt bättre på alla punkter? Trevligt helg.
Publicerat December 16, 20178 yr 455 har dubbla utdragarklor vilket förebygger de matningsproblem som quad kan ha med vissa 22lr då dessa hylsor är smalare än 17hmr som ska passa i samma slutstycke. Nu kommer en hög arga quadägare snart tala om att de aaaaaldrig haft sådana problem, så på förhand: pilutta er. Med det sagt så är förmodligen quad överlag ett bättre vapen mekaniskt, men med en jävligt sladdrig standardkolv. En cz går att få med stadig laminatkolv för en spottstyver extra. Quads enda riktigt stadiga kolv dvs rangemodellen kostar arsle. Jag har en cz och med tanke på användningen så har jag valt rätt. Quadens marginellt bättre precision gör liksom varken till eller från när man konstant matar bössan med billig skitplugg och skjuter från jobbiga ställningar. Vill man onanera till bänkskjutna grupper med SK match eller liknande så är nog en quad ett bättre val, men så fort stödsäckarna lämnas så är det väldigt liten risk att det märks någon skillnad.
Publicerat December 16, 20178 yr Båda har sina problem men håller nog definitivt quadden aningen högre. * 455:n kommer ofta med ett hemskt trycke från början men går att fixa själv för en liten extra peng. Quaddens är bra från kartong (och går fixa ännu bättre även den). * Enklare byta pipa på quadden. Sakos system innebär dock oftast att du måste ha ett högre montage på kikarsiktet än annars så här har båda för- och nackdelar. Utan att ha bäddat 455:n så skule jag nog tro att Quadden behåller träffläge vid pipbyte bättre också. * Säkringens placering vinner quadden typ walkover-seger på. * Bättre finish på i princip alla delar på quadden. * 455:n har som tidigare nämnts bättre uttdragare, har aldrig sett någon ha ett enda problem liknande det som sker på Sakos lite då och då. * Syntetstockarna upplever jag som ganska likvärdiga. Man ska också ha klart för sig att allt är betydligt dyrare till Quad jämfört med 455:n. Extra magasin, pipor, siktesmontage kan snabbt dra iväg till mycket stor skillnad, speciellt om man beställer tillbehör till 455:n från Polen. Så om du har bra med pengar och vill ha det bästa, välj en Sako Quad. Vill du inte lägga hela lönen på bössan så är 455:n ett mycket bra alternativ, får rätt mycket kul med ammon för pengaskillnaden...
Publicerat December 16, 20178 yr Pillade nyligen på en quad med tjockpipa och trästock. Väldigt solid och trevlig. Något helt annat än plaststock och smalpipa, som känns trist även om den må skjuta bra.
Publicerat December 16, 20178 yr Hade en 452:a 22Lr men när jag ville ha ny pipbytare blev det en Quad på grund av säkringen. Kunde aldrig vänja mig vid CZ:as bakvända säkring. Nu stoppades min Quad direkt i en GRS stock och jag är mycket nöjd med med den efter det.
Publicerat December 16, 20178 yr Jag ser säkringen som lite av en ickefråga på en rimfire, de instinktiva skotten blir rätt få och ofta är det tom bättre att gå med tomt patronläge tills bytet är siktat.
Publicerat December 16, 20178 yr Har haft en 452 och en 453 varmint båda i 22lr båda Trevliga bössor. Sköt bra båda två. Trycke dög till mig. Sköt väldigt mycket vilt med bägge. Säkring hade jag alltid osäkrad när jag smög runt så repetera jag i en patron när de var dax. När dem nu släppte 455 varmint i syntet så var de inte mycket att bråka om. Då jag fick tag i Interjakts modell. Dock ska mynnigsbromsen bort och pipan kortas. Sako är för dyrt tycker jag för till man vad man får. Och i den prisklassen kunde jag lagt till 2500 till så hade jag haft ett 22lr kit till blasern. Nu ska jag bara hitta en fast 6x42 och sätta på den. S
Publicerat December 16, 20178 yr 5 hours ago sidelock sa: Nu kommer en hög arga quadägare snart tala om att de aaaaaldrig haft sådana problem, så på förhand: pilutta er. Tvärtom.. jag har haft såna problem och många fler med mej, har inte med slutstycket att göra utan med att pipans patronläge för 22 lr är för tighta. Sen fulade sig Sako ett tag innan de insåg att de var ute och cyklade.. då tog de detta på garantin..under vissa protester men iaf. Efter det så har min aldrig bråkat på något sätt.. Sen detta med sladdrig stock.. jag har hört det väldigt många gånger men aldrig riktigt fattat vad det innebär så min skjuter helt okay bara för att jag inte fattar hur kass den skjuter
Publicerat December 16, 20178 yr Jag har haft en quad , jaktversion med smalpipa och plastkolv. Positivt var precision och matning. Negativt var plastkolven som var så usel att jag aldrig ägt något sämre och jag har ägt ett gäng plastkolvar. /Mike
Publicerat December 16, 20178 yr Skönt att du med Mike kvalat in som vårdbehövande Fattar dock inte att du sålt Kvadden.. Horneten förstod jag men inte Kvadden..
Publicerat December 16, 20178 yr Inget märkvärdigt med en quad, alldeles för lite vapen till för mycket pengar. Köper jag nytt nu blir det CZ eller Anschutz /Mike
Publicerat December 17, 20178 yr Författare Tack för bra tips! CZ 455 Varmint är väl den som lockar mest nu, och till nästan halva priset av en Quad HB.
Publicerat December 18, 20178 yr Jag har en Sako Quad hunter pro dvs den med träkolv och sugrörs pipa. Fördelen med denna bössa är att den har fullstor kolv så den känns som en riktig bössa vid övningsskytte. Men den är tyvärr för lite för lätt så det känns lite viftig. Jag har inte haft några matings problem med min men den köptes ny så fabriken kanske hade löst detta problem. Där emot så är jag missnöjd med slutstycks gången och för att kosta så pass mycket som den gör så borde finishen vara bättre. Det är rätt mycket byrå låds effekt över det hela. Den har väll bara gått en 500 plugg så det kanske blir bättre med tiden men för det priset borde den glida som smör tycker jag. Jag tycker det är en bra bössa som skjuter riktigt bra men för dyr för vad man får. Jag har inte provat en CZ men med nytt trycke så verkar ju många vara nöjda med dom så det är nog inget dumt val.