Publicerat December 21, 20178 yr Ok, så här är det: Då den lokala handlaren har beslutat sig för att avveckla verksamheten så har han börjat ställa ut allehanda gamla lådor och annat skoj i butiken. Jag hittade där ett kit med tre olika flaskor, diverse putsdukar, slippapper etc. från en firma som heter T.W. Chambers i Skottland. Kul tänkte jag, kolven på drillingen ser ju lite skabbig ut och jag hade ändå tänkt mig att piffa upp den, köpte boxen och for hem och började skrapa loss gammal olja och annan skit (hur mycket gammal svartbrun gegga kan för övrigt nätskärning innehålla, uäck...) Men så var det det där med alkanet färgen (en av de små mystiska bruna glasflaskorna). Instruktionen anger "apply a generous coating of root stain and allow to stand for att least 12 hours. Wipe of excess oil and repeat as required to obtain desired colouring." Det här luktar linolja med en aning sillspad och färgen är väl inte jättekraftig. Innehållet i flaska är väldigt mörkt, i princip svart med en dragning åt brunt och lila. Typ som jättestarkt kaffe... Är det bara att fortsätta applicera efter behag, som farbror Melker sa, eller? Då det verkar vara linoljebaserat (logiskt då det antagligen är linolja i slutfinishen med) så lär det härda med tiden och fungera som linoljebets, men jag tycker att infärgningen var lite tam. Min första tanke var att det kanske har blivit gammalt, men magkänslan säger att det knappast kan bli det... Färg är det ju på geggan i alla fall... Någon med erfarenhet av detta? /Patrik
Publicerat December 21, 20178 yr Har inte erfarenhet av just den oljan som du har men har använt på några kolvar. Läggs på efter porfyllning och innan oljning. Du kan troligtvis lägga på flera lager för att få precis den röda nyans som du vill ha.
Publicerat December 21, 20178 yr Författare Gott, bara att fortsätta och applicera således. Jag kanske förväntade mig effekt i stil med vanlig bets, kan vara där problemet var. /Patrik
Publicerat December 21, 20178 yr Författare Ok, efter ett par strykningar så kan nog en viss nyansskillnad skönjas, men det är marginellt. Får nog bli några omgångar till. /Patrik
Publicerat December 24, 20178 yr Författare Visst är det märkligt? Själv så är jag galen i såna där steg för steg bilder, men när jag väl sätter igång så glömmer jag sånt varje gång. Ska ta en bild på den gamla träbiten och lägga upp där man ser hur det ser ut nu, började med den första omgången stockolja igår. Jag lämnade en del av de gamla märkena då jag tyckte att det gav lite karaktär, den är ju ändå runt 50 år gammal. Då ska det synas lite /Patrik
Publicerat December 24, 20178 yr Författare Bilder efter att andra strykningen med stockolja har fått dra och överflödet torkats bort. Inte jättehäftigt trä, men det ser ändå bra mycket bättre ut än när jag kom hem med den. Får väl se när man har gnuggat en vecka om det blir bättre Nåja, man ska kanske inte förvänta sig mer av en gammal DDR-drilling... /Patrik