Publicerat December 23, 20178 yr Ända sedan jag tog jägarexamen i våras (2017) så har flera jägare som jag träffat berättat om hur förträfflig .270 Win är. Om jag skulle utöka vapenarsenalen lite, skulle då inte en 270 WSM vara ett bättre köp än en .270 Win? Om inte, varför? Frågan är till alla er som har erfarenhet av bägge kalibrarna.
Publicerat December 23, 20178 yr Du lär inte få så värst många svar då din kravspec är rätt hård Dock så har jag haft bägge kalibrarna men jag måste fråga mot vad och hur du avser att använda dom innan jag svarar och varför du tror att wsm skulle vara bättre? /Mike
Publicerat December 23, 20178 yr Författare Gris, rådjur, älg och kanske gås! i huvudsakligen öppna landskap. Enligt det lilla jag sett på nätet verkar WSM ha fördelarna. Det är därför jag undrar om någon har en erfarenhet av dem bägge.
Publicerat December 23, 20178 yr .270 WSM hylsor är dyra och ovanliga. Halva projektilen sitter inne i hylsan. Den kan inte så mycket mera än .270 Win trots mycket mera krut.
Publicerat December 23, 20178 yr 30 minutes ago Novisen sa: Gris, rådjur, älg och kanske gås! i huvudsakligen öppna landskap. Enligt det lilla jag sett på nätet verkar WSM ha fördelarna. Det är därför jag undrar om någon har en erfarenhet av dem bägge. Jo wsm skjuter lite rakare men för att kunna nyttja det behöver man vara mycket god skytt vilket kräver träning, återkommer till det. Skillnaden dom emellan är vid inskjutning mitt i på 100m så faller 270win 3cm mer på 200 och ca 10cm mer på 300 än wsm, det är således först på 300m som det gör skillnad. Men för att kunna skjuta på det avståndet och träffa så krävs en hel del tid och skott på banan, nu är wsm en notorisk pipbrännare och det anses att pipan är slut någonstans när 1200 kulor gått genom den. Således skulle jag vilja påstå att en wsm är ett komplement för en redan van och tränad skytt för de riktigt långa hållen. För dig är nog en vanlig 270win ett bättre val, billigare ammunition och längre pipliv vilket ger dig mer träningsmöjlighetet. För avstånd upp till 200m märker du ingen skillnad i effekt mellan de två-bägge dödar lika bra. /Mike
Publicerat December 24, 20178 yr Förvisso inte ett direkt svar på frågan. Jag övervägde en 270WSM men det blev den något grövre 7mmWSM istället eftersom utbudet av kulor är större i 284 än 270. Kaliber 284 är då 7x57 Mauser, 7mm-08, 284win och 7mmWSM. Hylsor är allmänt ett problem till både 270 och 7mm WSM. För 7mmWSM köper man Norma 300WSM och formar om.
Publicerat December 24, 20178 yr Författare 14 hours ago Mad Mike sa: det anses att pipan är slut någonstans när 1200 kulor gått genom den 1 200 skott, det verkar ju helt galet! Gäller det även .300 WSM?
Publicerat December 24, 20178 yr 1 hour ago Novisen sa: 1 200 skott, det verkar ju helt galet! Gäller det även .300 WSM? Det gäller alla patroner som egentligen är för små för den fart de ger.
Publicerat December 24, 20178 yr 3 hours ago Novisen sa: 1 200 skott, det verkar ju helt galet! Gäller det även .300 WSM? Inte alls då 270wsm är en högtryckspatron (ligger i topp tryckmässigt) och det är just höga tryck som dödar pipor snabbast. /Mike
Publicerat December 24, 20178 yr Jag har inte haft kalibrarna, så jag är diskvalificerad från att svara, men jag skulle funderat på hur de kulor som finns tillgängliga i respektive kaliber uppför sig i respektive fart. Kommer en 150 grains Oryx att hålla ihop om man skjuter en älg på 20m, eller kommer det att bli oacceptabel köttförstöring eller risk för otillräcklig djupverkan? Utgångshastigheten med 270 WSM är 950m/s, medan 270 Win håller 870m/s. Handladdar man kan man ju välja en hårdare kula, t ex A-frame, men då har man ju som Laban skriver större valmöjligheter med 7mm-kalibrarna, med tanke på kulutbudet.
Publicerat December 24, 20178 yr 270wsm är inte gjord för att användas på 20m, gör man det ändå så blir det effektfullt /Mike
Publicerat December 24, 20178 yr På de håll den är till för är köttförstöring en skänk från ovan, det är rätt jobbigt att hitta en skottplats 370m ut efter att ha hoppat över två gärdsgårdar och vadat genom en bäck om djuret sprungit därifrån.
Publicerat December 24, 20178 yr Just därför kan det vara bra att fundera över användningsområdet. Många älgar skjuts på 20m.
Publicerat December 25, 20178 yr 13 hours ago sidelock sa: På de håll den är till för är köttförstöring en skänk från ovan, det är rätt jobbigt att hitta en skottplats 370m ut efter att ha hoppat över två gärdsgårdar och vadat genom en bäck om djuret sprungit därifrån. Lite tillspetsat, men precis vad det handlar om. I realiteten räcker det med mindre än halva det avståndet i öppet landskap för att det skall bli svårt med referens punkter för skottplatsen.
Publicerat December 25, 20178 yr 8 minutes ago underbron sa: Lite tillspetsat, men precis vad det handlar om. I realiteten räcker det med mindre än halva det avståndet i öppet landskap för att det skall bli svårt med referens punkter för skottplatsen. Korrekt, hur länge har man inte gått i cirklar på sädstubb där det bara varit att ta märke från skjutplatsen och gå rakt på räven? Nyligen döda djur är platta och tunna, oavsett dödsorsak.
Publicerat December 25, 20178 yr 27 minutes ago underbron sa: Lite tillspetsat, men precis vad det handlar om. I realiteten räcker det med mindre än halva det avståndet i öppet landskap för att det skall bli svårt med referens punkter för skottplatsen. Därför man alltid har hund med sig. Som söker upp viltet. S
Publicerat December 25, 20178 yr Jag har fällt vilt på under 20m med min 270wsm (Mikes f.d) och med förhållandevis blöt kula. Att hitta fällt vilt då blir sällan en utmaning, och farten gör att in/utgång är relativt små. En bogträff där större ben är inblandat blir nog stökig oavsett kaliber på så korta håll. Då spelar kulan större roll. På längre håll kommer kalibern mer till sin rätt. Precis som avhandlats ovan. Men den är inte bättre än någon annan kaliber och inte jägaren kan hantera och prestera för att hantera alla övriga parametrar som spelar in när hållen blir dryga. Finessen med en snabb flack kaliber, om man jämför win med WSM är just droppet. Sen gäller det att nyttja detta och sätta kulan rätt, för oavsett vilken av kalibrarna man skjuter med och om man träffar dåligt så är möjligheten att följa upp förstaskottet minimal, och då är risken stor att man gjort bort sig/ tummat på etiken. En avståndsmätare och en WSM är bra verktyg, men det är en 30-06 eller .308 också för en jägare som är på väg att ta sina första steg på egen hand. Efter första fällda viltet, låt säga ett rådjur som klivit ut på 50m där man sätter en 150grains BST mitt i bogen, avlossad från en WSM, så kommer rådjuret att tas av daga effektivt. Efterarbetet kanske inte blir det roligaste, men fungerar gör det säkert och om rådjuret mot förmodan skulle klara av att stappla iväg några meter så finns där nog tydliga spår att följa... Avråder från kalibern eftersom den är dyr! Är väldigt nöjd med min, men att köpa jaktammunition till den är inte roligt. Senast kostade 20st patroner mig 945kr. Som ny jägare vill man säkert öva, och då eldar man snabbt upp en smärre förmögenhet om man ska bekanta sig med bössan - för att inte tala om att den kan ge huvudvärk om man skjuter odämpat. Min är rapp som satan i rekylen trots att min bössa är tung, långt tyngre än standardbössorna man köper över disk... /M
Publicerat December 25, 20178 yr 27 minutes ago hs_merkel sa: Därför man alltid har hund med sig. Som söker upp viltet. S Köttförstöring a.k.a. tydliga skottecken underlättar även för hunden. I synnerhet om det var fler vilt på skottplatsen. Sen är det sällan det finns någon hund tillgänglig för de jakter på berg och fjäll - där kalibrar som 270WSM kommer bäst till sin rätt.
Publicerat December 25, 20178 yr 270 WSM är absolut lite småspännande och en riktig racer i klass med 270 Weatherby Mag. Dock har jag aldrig haft någon (än ) men däremot tre olika 270 Win. Redan 270:n är ju ganska "flackskjutande" och ffa om man väljer rätt kulor (spetsiga, slanka). Att ladda 270 WSM med Oryx känns lite sådär - den kulan känns mer lämpad för 270 Win tycker jag. Om du ska ha en 270 WSM så se för Guds skulle till att den har en pipa som har fullängd dvs 26"/66 cm, annars blir det lite väl mycket eldande för kråkorna. Med dagens teknik i form av avståndsmätare som gemene man har råd med finns det allt färre skäl att välja flackskjutande bössor. Men... ska du ha en riktigt vräkig flackskjutande klass 1:a så är 270 WSM svårslagen