Publicerat December 26, 20178 yr Var ute och drog ett tiotal skott genom gamla Husqvarna hanbössor på eftermiddagen. Mest på skoj för att funktionstesta. Märkte dock att tre av 12 hylsor blev sönderrivna, se bild. Ammunitionen är gamebore pure gold 65 mm. Beror det på att övergångskonerna (?) är för tvära för stjärnstukat? Finns det risker med att skjuta när det blir så? Den ena bössan har dessutom för hårt anslag och/eller för spetsigt slagstift för högerpipan då två hylsor fick sotiga tändhattar. Så den är väl bara att skippa i framtiden. Eller kan man runda av spetsen och se om det bli bättre? Inte för att jag egentligen behöver göra det men det känns som objekt man kan skruva på för att lära sig och inte oroa sig över eftersom dem inte har nåt värde och är enkla.
Publicerat December 26, 20178 yr att papphylsan rivs sönder händer nog i dom flesta hagelgevär sker i mina tre olika hagelvapen speciellt äldre patroner (fickvärmare)
Publicerat December 26, 20178 yr Mmm men det är oftast äldre plugg, dessa är ju nya i förhållande.. Är patronlägena 70mm på dessa bössor? Hur långa är Pure Gold, kan det vara något sånt som spökar? Slagstiftet.. är "lätt" att slipa ned själv MEN ta det jävligt vackert! Jag fick köpa nytt stift efter att ha slipat förmycket på ett stift som jag precis monterat i min bössa. Ta isär en radda plugg dvs skär bort allt utom culoten och så slipar du ngn liten liten bit.. i med culoten på med hörselskydd och skjut. Så får du slipa lite till kanske och prova igen. Tar du för mycket så får du problem, det är nog inte skitlätt att hitta nya stift idag och förmodligen kräver det hela smed. Det trista rådet annars är att lämna skiten till smed direkt..
Publicerat December 26, 20178 yr Författare 33 minutes ago Hipshot sa: Mmm men det är oftast äldre plugg, dessa är ju nya i förhållande.. Är patronlägena 70mm på dessa bössor? Hur långa är Pure Gold, kan det vara något sånt som spökar? Slagstiftet.. är "lätt" att slipa ned själv MEN ta det jävligt vackert! Jag fick köpa nytt stift efter att ha slipat förmycket på ett stift som jag precis monterat i min bössa. Ta isär en radda plugg dvs skär bort allt utom culoten och så slipar du ngn liten liten bit.. i med culoten på med hörselskydd och skjut. Så får du slipa lite till kanske och prova igen. Tar du för mycket så får du problem, det är nog inte skitlätt att hitta nya stift idag och förmodligen kräver det hela smed. Det trista rådet annars är att lämna skiten till smed direkt.. Patronlägena är 65 ( eller 67 eller vad det oftast är egentligen) och patronlängden på pure gold är 65 mm och inköpta för en vecka sen. Det jag tänker är att övergångskonerna är så tvära att en del av patronen slits med laddningen ut när den viker ut sig. Skjuter med gamebore regal ( samma som pure gold) i min kaliber 20 bössa med 76 mm patronläge och har inte upplevt detta. När man slipar slagstiften gäller det väl bara att se till att dom behåller den runda formen och inte blir spetsiga eller för korta. Vilken metod är enklast för att slipa bra? Kan tänka mig att ta ur det och sedan köra mot nåt fint slippapper? Njä, lämna till smed är kanske inte aktuellt i nuläget. Det var mest kul att skjuta med torparna och pyssla med. Jag har mina bössor att jaga med, då torparna ju alltså är farsgubbens som han köpte av ett dödsbo när han var 20.
Publicerat December 26, 20178 yr Det är som regel en kombination av orsaker...... Lite för torra hylsor, lite för hårt lackade hylsor och en trång mun, eller om man har en 3" - för stor mun. Övergångskonen har inte så mycket med saken att göra. För hårt anslag kan man liksom inte ha, däremot för långa stift och framförallt ojämna spetsar. Och ja, du kan som regel runda dem lite själv på HVAs hanbössor utan att de blir för korta. Annars har Tommys Vapenverkstad nya för en billig peng. T
Publicerat December 26, 20178 yr 6 hours ago killer_mouse sa: att papphylsan rivs sönder händer nog i dom flesta hagelgevär sker i mina tre olika hagelvapen speciellt äldre patroner (fickvärmare) Händer nu som då med eleys papphylsor jag använder på skogsfågeljakt och fasanjakt för miljöns skull. Det kan vara nya som gamla patroner. I Finland där jag jagar fasan är det regel på papphylsor och där ser man också vanligheten i att hylsor brister. Händer det var femtonde hylsa skulle jag inte bry mig, annars får du byta plugg.
Publicerat December 26, 20178 yr Författare 2 hours ago pmt sa: Det är som regel en kombination av orsaker...... Lite för torra hylsor, lite för hårt lackade hylsor och en trång mun, eller om man har en 3" - för stor mun. Övergångskonen har inte så mycket med saken att göra. För hårt anslag kan man liksom inte ha, däremot för långa stift och framförallt ojämna spetsar. Och ja, du kan som regel runda dem lite själv på HVAs hanbössor utan att de blir för korta. Annars har Tommys Vapenverkstad nya för en billig peng. T Hylsorna var faktiskt väldigt torra och sträva nu när du säger det! Men jag antar att det bara är att acceptera det eller byta plugg? kollade igen nu och det är givetvis precis som du säger att det stiftet är både längre och lite spetsigt. Ska försöka åtgärda det så kanske man lär sig något. Inte hela världen om man misslyckas. Som alltid tack för klargörandet!
Publicerat December 26, 20178 yr Författare 23 minutes ago ÅlandsFilip sa: Händer nu som då med eleys papphylsor jag använder på skogsfågeljakt och fasanjakt för miljöns skull. Det kan vara nya som gamla patroner. I Finland där jag jagar fasan är det regel på papphylsor och där ser man också vanligheten i att hylsor brister. Händer det var femtonde hylsa skulle jag inte bry mig, annars får du byta plugg. Nu hände det typ var fjärde hylsa, så det var ändå rätt markant
Publicerat December 26, 20178 yr 43 minutes ago Givdul sa: Nu hände det typ var fjärde hylsa, så det var ändå rätt markant Läste det i efterhand. Lite trött såhär dagen efter juldagen och sådär... Byt plugg, bössan är det tveksamt fel på.
Publicerat December 27, 20178 yr 8 hours ago Givdul sa: Hylsorna var faktiskt väldigt torra och sträva nu när du säger det! Men jag antar att det bara är att acceptera det eller byta plugg? Du kan prova att räta lite på patronläget. T
Publicerat December 27, 20178 yr Författare 41 minutes ago culot sa: Var det en synvilla eller är patronerna buliga i botten ? Synvilla, dem är helt normala i botten