Publicerat December 28, 20178 yr Hej! Lite akut nyårshjälp behövs! Har tänkt att bjussa på tjäder till förrätt och läser i forum osv om att grava tjäder med 3 delar salt och 2 delar socker samt kryddor efter behov. Hur länge gravar ni? Sköljer man av köttet sedan eller bara borstar av? Vad kan man göra av den gravade tjädern sedan?? En liten råbiff kanske? Mala ner köttet? Hacka ner det? Skära ner det? Halstra köttet och blanda upp med råbiffsingredienser eller göra en sallad? Tips tack!
Publicerat December 28, 20178 yr Bland det godaste du kan göra av skogsfågel, tycker jag. Själv har jag gravat cirka ett dygn under en vikt och sedan sköljt av det. Men smaka av allt eftersom så det inte blir för salt. Har bara kört salt och socker, tycker inte det behövs så mycket kryddor - fågeln är ju ganska säregen i smaken från början. Jag tycker det är tillräckligt gott att ha som kallskuret i tunna skivor. Om det ska vara en gedigen förrätt så kanske det kan passa på en smörstekt skiva bröd med lite pepparrotskräm, en skiva tjäder och något grönt på toppen?
Publicerat December 28, 20178 yr Man kan om man vill toppa med lite krossade enbär....Men sparsamt. Sätt gärna lite tyngd på brösten så får du ett lite hårdare kött som man kan skära tunnt tunnt...FANTASTISKT GOTT
Publicerat December 28, 20178 yr Författare Carpaccio-tjäder med andra ord? Funderar på om man annars skulle sous videa efter gravning och skära tunnt därefter..
Publicerat December 28, 20178 yr 1 hour ago tornqvist sa: Carpaccio-tjäder med andra ord? Funderar på om man annars skulle sous videa efter gravning och skära tunnt därefter.. Testa om du vill, men personligen tycker jag det är gott att äta som det är. Bjöd på tunna skivor till en midsommarbuffé och allt gick åt, så det var mycket uppskattat även av folk som inte är vana att äta vilt.
Publicerat December 28, 20178 yr Författare Det är ju gott om fågel i år så har ett bröst till vardera alternativ, hoppas det går åt oavsett någon olja/dressing till carpaccio när du bjöd?
Publicerat December 28, 20178 yr 1 hour ago tornqvist sa: Det är ju gott om fågel i år så har ett bröst till vardera alternativ, hoppas det går åt oavsett någon olja/dressing till carpaccio när du bjöd? Nej, det var rent kött bara. Men kan säkert vara gott med nån droppe olja på.