Publicerat December 26, 200619 yr Jag undrar om Tikkas M55 lådan är lämplig för 6mm-NormaBR eller har sako nån som är bättre? Mvh/zg-47
Publicerat December 26, 200619 yr Känner en som gjorde om sin M55:a i .308win till en 6mmBR...behövde endast byta pipa... Tikka gör bra grejjer, så det är nog ett riktigt bra utgångsmaterial den lådan.... har faktiskt själv funderat på en sån operation på min M55:a...men än så länge saknas det klirr i kassan för att göra nått sånt :- /Fredde
Publicerat December 26, 200619 yr Vet du vem som gjorde jobbet? Eller är det nån med ett bra tips på smed som han eller hon kan rekomendera? Mvh/zg-47
Publicerat December 26, 200619 yr Vet du vem som gjorde jobbet? Eller vem kan du rekomendera?Mvh/zg-47 Han gjorde det själv med hjälp av hans kompisar... vet inte om jag kan rekomendera någon...har så liten erfarenhet av vapensmeder...tror ingen är sämre eller bättre än någon annan...bara ringa runt och höra vem som har tid att göra jobbet....Stig Sundberg, Bo Walther och Anders Dahl är väll de jag kommer på såhär på rak arm. /Fredde
Publicerat December 26, 200619 yr går själv i samma tankar, en sak oroar mig dock md tikka, finns det riktigt bra kvalitets syntetstockar till dem? laminat går ju att göra, boberg tex, men på vill ha en riktigt bra syntetstock till min toppjaktsbössa.
Publicerat December 26, 200619 yr går själv i samma tankar, en sak oroar mig dock md tikka, finns det riktigt bra kvalitets syntetstockar till dem? laminat går ju att göra, boberg tex, men på vill ha en riktigt bra syntetstock till min toppjaktsbössa. hmmm...jadu, bra fråga...har aldrig sett att det ska finnas...iaf inte till de äldre modellerna :- Det jag hade tänkt till min bössa är att behålla orginal kolven och bara "skruva dit" en pipa i 6mmBR med samma pipprofil som original samt en omblånering av lådan när man ändå är på "G"....bössan kommer att se helt orginal ut... Men som sagt, återstår att se om man nån gång får råd till nått sånt :- /Fredde
Publicerat December 26, 200619 yr Jag vill ha trästock för plas, syntet känns så kallt på toppjakten när kvicksilvret sjunker under -20 så laminat står överst på min lista.
Publicerat December 26, 200619 yr McMillan kan passa in Tikka M55 mekanismen i sina Sako Classic, Hunter och Varmint style stockar. Inpassningen blir inte 100% iom att dom inte har ett riktigt system att gå på men dom gör det så nära dom bara kan. Detta har jag fått till svar efter att ha talat med McMillan om att skaffa en stock till min Tikka M55 i .243 Win.
Publicerat December 27, 200619 yr då lär det ju kosta också om man låter dem passa in en stock som redan är gjord till ett annat system..undrar om det inte blir billigare att låta en kompetent smed eller kolvmakare låta göra det jobbet ist...ska höra med en här i krokarna..
Publicerat December 27, 200619 yr Alltså, dom har gjort stockar till Ithaca Lsa55 vilket är det namn dom importerades i till USA. Det var dock lääänge sedan. Stockarna McMillan kan ordna i dag är alltså grovfrästa invändigt efter det systemet, dom är inte gjorda för något annat system. Lite slipande med en dremmel och bäddning så borde det vara ordnat. Leveranstiden är i dag ca 18 veckor. Kvaliten på McMillan står över allt annat jag ägt, är mycket nöjd med min stock.
Publicerat December 27, 200619 yr Det kan man göra. Annars tar Staffans Vapen & Jakt hem stockar på beställning.
Publicerat December 27, 200619 yr johan, har du möjligtvis nån aning om vd staffans jakt o vapen tar för en beställning av en sådan då?
Publicerat December 27, 200619 yr Hej Inte i dagsläget. Jag är åter på jobbet 2/1 och kan försöka komma ihåg att kolla då.
Publicerat Januari 2, 200719 yr Johan glöm inte kolla priset. Kolla gärna om det är prisskillnad på McMillan stockarna som passar REM 700 och dom finska bössorna.