Publicerat Januari 2, 20188 yr Skinnbyxa för småviltsjakt: stampa hare jaga fasan i snår. Vad har ni under byxan , är det obekvämt att gå utan långkalsonger? Blir man kall om man har vanliga kalsonger? Bör man köpa en storlek större så man kan få ned en fiberpälskalsong för de kalla dagarna. Tacksam för goda råd.
Publicerat Januari 2, 20188 yr Författare 6 minutes ago Hipshot sa: De flesta har väl ett innerfoder.. funkar bra. I så fall räcker det, men har för mig att de jag provade sist inte hade det. (för visso ganska länge sedan och minnet kanske sviker)
Publicerat Januari 3, 20188 yr Vintertid har jag långkallingar under. Sommartid räcker fodret inuti brallan - man blir märkligt nog inte särskilt varm om benen sommartid så min numera rätt slitna och medtagna nubuckbralla tjänstgör året runt... Lär shoppa samma bralla igen när den nuvarande lämnar in, eller inte längre går att reparera. Köpte från Deerhunter och är löjligt nöjd med den brallan /M
Publicerat Januari 3, 20188 yr Författare 11 hours ago Maichel sa: Vintertid har jag långkallingar under. Sommartid räcker fodret inuti brallan - man blir märkligt nog inte särskilt varm om benen sommartid så min numera rätt slitna och medtagna nubuckbralla tjänstgör året runt... Lär shoppa samma bralla igen när den nuvarande lämnar in, eller inte längre går att reparera. Köpte från Deerhunter och är löjligt nöjd med den brallan /M Ok! Deerhunter har jag ingen erfarenhet av, men får kanske kolla upp. Har kikat på ett par hos Engelsons än så länge.
Publicerat Januari 4, 20188 yr 12 hours ago xwing1976 sa: Ok! Deerhunter har jag ingen erfarenhet av, men får kanske kolla upp. Har kikat på ett par hos Engelsons än så länge. Går att handla rätt förmånligt på nätet från England. Jag har modellen med benficka, och den vill jag nog inte vara utan. Köp en storlek mindre än du normalt har i byxa. Skinnet töjer sig och mina har blivit lite baggy med tiden. Köpte C50 och nästa gång köper jag C48. Bry dig inte om benlängden. Man kortar längden med sax när man provar byxan första gången. Lapparna som blir över sparar man i händelse att något behöver lappas i framtiden. Med facit i hand borde jag behandlat mina med läderbalsam eller liknande, vad det nu var man skulle behandlat nubuck med. Men byxan har klarat sig rätt bra ändå även om vissa blodfläckar nog aldrig kommer att nötas bort /M
Publicerat Januari 10, 20188 yr Har Härkila Extrem-byxor vilka har skinn på hela framsidan. Det blir väldigt mycket kallare där som är skinn än där som är tyg, så långkallingar är bra att ha under.
Publicerat Januari 10, 20188 yr 2 hours ago Sako_Finnbear sa: Har Härkila Extrem-byxor vilka har skinn på hela framsidan. Det blir väldigt mycket kallare där som är skinn än där som är tyg, så långkallingar är bra att ha under. Mest beroende på att man gjorde misstaget att lägga ett texmex bakom skinnet som gör att det blir en vattenridå mellan tygen..... Skinn är - om det får andas själv - varmt när det är kallt, kallt när det är varmt och hyfsat vattentätt med lite vaselin då och då. /T
Publicerat Januari 10, 20188 yr 1 hour ago pmt sa: Mest beroende på att man gjorde misstaget att lägga ett texmex bakom skinnet som gör att det blir en vattenridå mellan tygen..... Skinn är - om det får andas själv - varmt när det är kallt, kallt när det är varmt och hyfsat vattentätt med lite vaselin då och då. /T Ja dom gjorde ju tyvärr det!
Publicerat Januari 10, 20188 yr 3 hours ago pmt sa: Mest beroende på att man gjorde misstaget att lägga ett texmex bakom skinnet som gör att det blir en vattenridå mellan tygen..... Skinn är - om det får andas själv - varmt när det är kallt, kallt när det är varmt och hyfsat vattentätt med lite vaselin då och då. /T Gamla Turima Skinn / Mollskinn är inte så dumt. Mina ca 30 år gamla luftas fortfarande några gånger/år när det är riktigt "blötkallt". Skinnet har jag smörjt med Fiskars skosmorning. Kanske inte bästa men jag tycker det funkar...
Publicerat Januari 10, 20188 yr 12 minutes ago henke67 sa: Gamla Turima Skinn / Mollskinn är inte så dumt. Mina ca 30 år gamla luftas fortfarande några gånger/år när det är riktigt "blötkallt". Skinnet har jag smörjt med Fiskars skosmorning. Kanske inte bästa men jag tycker det funkar... En gammal klassiker, med stövelflärp fram. Dock var det mycket skiftande kvalitet på skinnet på dem. T
Publicerat Januari 10, 20188 yr 6 hours ago pmt sa: En gammal klassiker, med stövelflärp fram. Dock var det mycket skiftande kvalitet på skinnet på dem. T Säga vad man vill om Härkila Extrembyxan, men dom håller faktiskt tätt, bra passform, och skinnet är skitbra i mina två byxor. Men i regel hatar jag annars all jävla Tex!
Publicerat Januari 10, 20188 yr 25 minutes ago Sako_Finnbear sa: Säga vad man vill om Härkila Extrembyxan, men dom håller faktiskt tätt, bra passform, och skinnet är skitbra i mina två byxor. Men i regel hatar jag annars all jävla Tex! Jag köpte aldrig några extreme, det blev byxor från Laksen helt i skinn i stället. Men jag tvivlar inte på Härkilas kvalitet eller passform. Men jag vet flera som märkt att de lätt blir kalla..... T T
Publicerat Januari 10, 20188 yr 14 minutes ago pmt sa: Jag köpte aldrig några extreme, det blev byxor från Laksen helt i skinn i stället. Men jag tvivlar inte på Härkilas kvalitet eller passform. Men jag vet flera som märkt att de lätt blir kalla..... T T Ja dom blir det. Sitter man på pass så skinnet ligger tight mot framsidan av låren blir dom kalla.
Publicerat Januari 11, 20188 yr Författare På 2018-01-04 at 09:32 Maichel sa: Går att handla rätt förmånligt på nätet från England. Jag har modellen med benficka, och den vill jag nog inte vara utan. Köp en storlek mindre än du normalt har i byxa. Skinnet töjer sig och mina har blivit lite baggy med tiden. Köpte C50 och nästa gång köper jag C48. Bry dig inte om benlängden. Man kortar längden med sax när man provar byxan första gången. Lapparna som blir över sparar man i händelse att något behöver lappas i framtiden. Med facit i hand borde jag behandlat mina med läderbalsam eller liknande, vad det nu var man skulle behandlat nubuck med. Men byxan har klarat sig rätt bra ändå även om vissa blodfläckar nog aldrig kommer att nötas bort /M Jag såg att pundet var ok, så det blir inte så dyrt att handla. På 2018-01-10 at 10:56 pmt sa: Mest beroende på att man gjorde misstaget att lägga ett texmex bakom skinnet som gör att det blir en vattenridå mellan tygen..... Skinn är - om det får andas själv - varmt när det är kallt, kallt när det är varmt och hyfsat vattentätt med lite vaselin då och då. /T Är det enbart Härkilabyxan som du vet har denna konstruktion? Skall man helt undvika innertyg?
Publicerat Januari 11, 20188 yr 56 minutes ago xwing1976 sa: Är det enbart Härkilabyxan som du vet har denna konstruktion? Skall man helt undvika innertyg? Innertyget är ren bekvämlighet och hygien, en liner är det många som har - i synnerhet på tygbyxor som skinnförstärkta. T
Publicerat Januari 11, 20188 yr Ja jag tror att alla skinnförstärkta jag sett har en liner, men möjligt det går att hitta utan?
Publicerat Mars 24, 20188 yr Vilka byxor rekomenderas av er som har? Helst helt i skinn. De jag sett är swedteams byxor och Chevaliers Atle Leatherpants som dock verkar vara slut på dem flesta ställen. Vill helst köpa ”dom bästa” som klarar sig ett tag.
Publicerat Mars 24, 20188 yr Vad har hänt med denna marknad??? Verkar som brallorna håller för länge.. skulle börja kika på nya Itab brallor nu.. fanns inte.. wtf?? Ok slår på stort, köper värstingarna från Timmervik.. fanns inte heller?? Edit: Hade visst skapat en tråd om detta 2017
Publicerat Mars 24, 20188 yr Jag ha av Susanne Stålnacke, måttsydda byxor i älgskinn som är underbart sköna men tyvärr är innertyget trasigt... Till denna ha jag även en vadmalsblus med älgskinn upptill nertill på sidan å runt handöppningarna... ?
Publicerat Mars 24, 20188 yr De enda serietillverkade byxorna jag hittar i lager verkar vara Swedteams bull moose. Tycker det verkar märkligt att efterfrågan skulle vara så låg att ingen tillverkar! Någon som har swedteams byxor?
Publicerat Mars 24, 20188 yr På 2018-03-24 at 15:10 Franchi sa: Finns inte Härkila's Angus byxor kvar...... Bara i någon enstaka storlek på deras egen hemsida, så den är nog utgående. Fel av mig! Den fanns i flera storlekar men inte i min. Redigerad Mars 31, 20188 yr med Givdul