Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Värde gammal husqvarna SBS 9,3-57/12 eller 16 ?

Featured Replies

Publicerat

Hej!har en gammal Husqvarna hanbössa SBS kula hagel som jag har lite funderingar på värde ..tror den är gjord ca 1907 enligt stämplar om jag inte minns fel .

Publicerat

Om det inte är någon särskilt fin och påkostad modell, max 300kr.

Publicerat

Jag gissar starkt på att du har en sbs kombi med kaliber 16 hagel å 12,7×44R på kulpipan vilket idag hamnar inom klass 2. En klassisk gammal pang med tyvärr av ringa värde... 

Publicerat

Jag är intresserad av denna, om du ska sälja? Vad är det mer för märkningar på pipor och baskyl om du delar vapnet?

Publicerat

om du lägger upp några bilder är det lättare att uppskatta värde och se modell mm.

skiljer ju en hel del beroende på om det är toplever eller inte, damaskpipor, svartkrut eller nitro godkänd och även kalibrarna har stor betydelse för värdet på en dylik pjäs.

jag har själv just köpt en m/52c alltså kal 16 hagel och 9,3x57r360 kulpipa för 1500,

en toplever bössa med kulpipa i 12,7x44r, 8x58rd, 450bpe eller någon annan lite ovanligare kaliber hade jag definitivt gett ännu mer för.

det finns mer läsning om dessa kombis här:

https://www.jaktojagare.se/kategorier/vapen-och-utrustning/husqvarnas-kombibossor/

Publicerat
På ‎2018‎-‎01‎-‎03 at 21:16 sidelock sa:

Om det inte är någon särskilt fin och påkostad modell, max 300kr.

Jag anser den vara mera värd än detta om den är tät och i bra skick.

Publicerat

Är det någon som har någorlunda säkra laddrecept för 12,4x44R för dylika bössor? Och vad använder ni för hagel laddningar? Jag antar att det inte finns köpe hagel med svartkrutsliknande tryck kurvor?

Jag har ingen dylik bössa ännu. Men riskerar att bli med en då han som ärvt den inte har jägarexamen och han som den står hos nu är född 32 så han lever nog inte tills min fyraåriga dotter eller 9 månaders son blivit klara för egna licenser...

Publicerat

De borde @Bubs kunna fixa då hans trevliga gäng laddat dessa till rullblockaren som jag provsköt på Västgårds i somras... :)

Publicerat
35 minutes ago HuggyBear sa:

De borde @Bubs kunna fixa då hans trevliga gäng laddat dessa till rullblockaren som jag provsköt på Västgårds i somras... :)

När det kommer till krutmängden och granulatet så avstår jag ifrån att ge råd, men laddar du med svartkrut så ska det knastra när du laddar kulan. Det får inte finnas luft mellan kulan och svartkrutet, då har du en rörbomb. Men däremot så kan jag ge rådet att använda    50-70 hylsor istället för 12,7x44 hylsor, blir mycket billigare så. MEN från de erfarenheter vi hade på västgårds så skulle jag avråda ifrån att ladda med minékulor. Alla patroner vi sköt som var laddade med minékulor så spräcktes hylsorna, eller rättare sagt, kulorna drog isär hylsorna så det formades en spricka runt hela hylsan på mitten och med ett lätt drag så kunde man dra isär dom.

/Willy

Publicerat

Tackar. Vi får se om jag behöver återkomma i ämnet...

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
På ‎2018‎-‎01‎-‎04 at 08:01 Matte J sa:

Jag är intresserad av denna, om du ska sälja? Vad är det mer för märkningar på pipor och baskyl om du delar vapnet?

Hej! Hittar lite siffror på den tillverkningsnr 47633 och ett nr på delen man öppnar bössan med 633 på pipan står det 17 och14G och 47633 sen ser man ett E och ett par stämplar när man tagitsär vapnet.Så om amn ska tro på listor å sådant så verkar den vara byggd ca 1906 och farsan köpte denna som samlingsbössa 78-79 någon gång i Svärdsjö utanför falun (samlingslicens) men jag har jakt licens på den .Så den har aldrig avfyrats sen dess i alla fall :)