Publicerat Januari 14, 20188 yr Jag har kommit fram till att jag inte borde sålt min FN b25 så nu tänker jag skaffa en igen. Hur är balansen i de med 67cm pipor, upplevs de som viftiga jämfört med 71cm? De har ofta rak kolv och dubbla avtryckare vilket tilltalar mig samt 1/4&3/4 borrning vilken också passar bra.
Publicerat Januari 14, 20188 yr 6 minutes ago Greifelter sa: Jag har kommit fram till att jag inte borde sålt min FN b25 så nu tänker jag skaffa en igen. Hur är balansen i de med 67cm pipor, upplevs de som viftiga jämfört med 71cm? De har ofta rak kolv och dubbla avtryckare vilket tilltalar mig samt 1/4&3/4 borrning vilken också passar bra. Du har ju bara EN A5:a ? Och så vill du skaffa en gångjärnsbössa
Publicerat Januari 14, 20188 yr Författare 3 minutes ago culot sa: Du har ju bara EN A5:a ? Och så vill du skaffa en gångjärnsbössa Det finns tillfällen när brytbössa är obligatorisk:)
Publicerat Januari 14, 20188 yr 1 minute ago Greifelter sa: Det finns tillfällen när brytbössa är obligatorisk:) Jag förstår inte vad du menar ! Låter nästan som du är i dåligt sällskap
Publicerat Januari 14, 20188 yr Författare 1 minute ago culot sa: Jag förstår inte vad du menar ! Låter nästan som du är i dåligt sällskap Bara de bästa jaktdagarna
Publicerat Januari 14, 20188 yr Det skulle jag med vilja ha svar på då jag är lite sugen på en Bock eller SvS med 66cm pipor, finns det något tillfälle då det är att föredra en lättare och snabbare bössa?
Publicerat Januari 14, 20188 yr Författare Ett trångt pass på fasanjakt, morkulla i tät skog, kvällsänder som går så lågt att de nästa slår av dig kepsen:)
Publicerat Januari 14, 20188 yr Frågan har varit uppe innan, men jag tycker oftast när den ställs så är det mest negativt om just kortare pipor det ska helst vara 71 och uppåt.. Min bock har 76 pipor och kan väl tycka att den känns inte jätte smidig att påta runt med i backen, är det höga fasaner osv mitt ute på ett fält ja då fungerar det nog bra.
Publicerat Januari 14, 20188 yr Författare Nu har jag inte sån tur att jag kan åka och skjuta höga fasaner särskilt ofta. De danska som jag ger en omgång då och då är oftast på 10-20m om jag ska vara ärlig.
Publicerat Januari 14, 20188 yr 1 minute ago Greifelter sa: Nu har jag inte sån tur att jag kan åka och skjuta höga fasaner särskilt ofta. De danska som jag ger en omgång då och då är oftast på 10-20m om jag ska vara ärlig. Det gör inte jag heller det var mer en teoretisk reflektion
Publicerat Januari 14, 20188 yr Jag tror nog att det ligger mer i hur den är balanserad, jag har haft en Churchill XXV med 63 cm pipor och jag skulle inte vilja kalla den för viftig men den var också extremt välbalanserad. För dig som har skjutit mycket SVS tror jag har lättare att anpassa dig efter en kort snabb bössa än trapskytten som är van vid ett långt tungt vapen. Glöm heller inte att 67 cm pipor var normen under många år innan trenden blev längre och längre pipor.