Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blyfritt till DS - reglera om eller inte?

Featured Replies

Publicerat

Kära experter,

Jag har en dubbelstudsare (9,3x74R) som är reglerad för 18,5g Oryx. Numer bor jag emellertid i Tyskland och de allra flesta offentliga skogsägarna här – hos vilka jag främst kan förvänta mig jaktmöjlighet – kräver att man jagar med blyfri ammunition.

Jag tänkte testa en eller två blyfria som viktmässigt ligger så nära 18,5g som möjligt och se hur de uppträder på avstånd upp till femtio meter. Jag misstänker att det är koppar som ligger bäst till i det avseendet.

Hittar jag inte rätt är väl enda lösningen att låta reglera om bössan och då kommer lite frågor:

• ·         Det har jag redan gjort en gång och då kapade smeden lite av pipan – hur många gånger kan man reglera en dubbelstudsare? Vad är gränssättande?
  • ·         Vid en ev. omreglering – vilken kula hade ni satsat på? Jag är lite tveksam till koppar på drevjakter med mycket folk i rörelse och inte sällan rätt tätt mellan byarna runt jaktmarken. Med 9,3mm kulor med tennkärnor kan man komma upp hyfsat i vikt ändå (Brenneke TUG Nature + ligger på 14,2g). Vilken kula kommer att överleva, d.v.s. inte tas ur produktion i närtid?

Tacksam för svar.

/Erik

Edit: Laddar inte själv och ser inte att jag kommer att börja med det heller, så det är köpeammunition som gäller.

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago pmt sa:

.........

Med tanke på hur snabbt utvecklingen går just nu på området så hade jag inte gjort ett jota just här och nu. 

Kan du hitta en som funkar hjälpligt - gott så. Om inte hade jag starkt övervägt "alibipatroner" i jackan och bältet och sedan blyplommon i byxfickan...... 

Med tanke på hur mycket alternativammunition utvecklats de senaste 10 åren så hade jag avvaktat - om möjligt. 

Kommer du till Skåne nått? Tänkte en pilsner "for old times" på nått hak. 

T

Bra tips. Tackar. Jag köper en ask koppar och en ask tenn och hoppas någon av dem håller sig inom rimlig spridning på 50m. Annars får de utgöra alibipatroner.....

Skåne blir det ibland, men då mest till gamla mor i nordost. Det är dock snart dags att introducera pojken till lundensiskt leverne (är ju snart fyra...), så det där med pilsner får ju arbetas in i planeringen.

Publicerat
4 hours ago erpet sa:

Skåne blir det ibland, men då mest till gamla mor i nordost. Det är dock snart dags att introducera pojken till lundensiskt leverne (är ju snart fyra...), så det där med pilsner får ju arbetas in i planeringen.

Hör av dig så löser vi det nån gång. 

T