Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lapua naturalis 6,5x55

Featured Replies

Publicerat

Hej, ny här på forumet och hade en fundering. Skulle lapua naturalis 6,5x55 funka som all-around kula till typ klass 1-3 vilt. Undrar också om den är klass ett eller två, har sett på vissa ställen att den ska vara klass ett men på andra klass två, vilket stämmer?

Publicerat

Funka skulle den nog men den är klass 2. 6,5x55 klarar inte av att skicka den tegelstenen till kula i hastigheter som behövs för klass 1. 

Publicerat
  • Författare

Okej, tänkte så också. Tror du den skulle vara bra på rådjur? Klar med jägarexamen i vår o kollar efter var man som student ska lägga sina pengar på.

Publicerat

Ska du ha en 6,5x55:a skulle jag satsat på fabriksladdad lapua mega alt. Norma oryx då båda klara allt man kan önska som ny jägare och dessutom klarar klass 1.

Har själv aldrig provat naturalisen av den enkla anledningen att den inte klarar klass 1 (inte ens med avancerad handladdning då jag laddar all jaktammo själv). Men 6,5 är ganska overkill på rådjur så naturalisen lär garanterat göra jobbet men i mina ögon finns det bättre kulor om man nu nöjer sig med klass 2 laddningar.

Publicerat
  • Författare
37 minutes ago TekDr sa:

Ska du ha en 6,5x55:a skulle jag satsat på fabriksladdad lapua mega alt. Norma oryx då båda klara allt man kan önska som ny jägare och dessutom klarar klass 1.

Har själv aldrig provat naturalisen av den enkla anledningen att den inte klarar klass 1 (inte ens med avancerad handladdning då jag laddar all jaktammo själv). Men 6,5 är ganska overkill på rådjur så naturalisen lär garanterat göra jobbet men i mina ögon finns det bättre kulor om man nu nöjer sig med klass 2 laddningar.

Ja, då jag har varit med på älgjakten så har gubbarna allitid haft mega/oryx, så det är väll de man har tänkt andvända. Men de skulle ju vara kul om det kom en kopparkula till 6,5 som klarade klass ett.

Publicerat

Mega jagade jag mycket med i 6,5 tidigare. Jagade allt med den och den sköt ypperligt tätt dessutom.

Dock kan Megan lätt ge matningsproblem pga den trubbiga spetsem, speciellt i magasin som är dubbelradiga.

Publicerat
7 minutes ago Jämte jägarn sa:

Ja, då jag har varit med på älgjakten så har gubbarna allitid haft mega/oryx, så det är väll de man har tänkt andvända. Men de skulle ju vara kul om det kom en kopparkula till 6,5 som klarade klass ett.

Om inte nvv ser över klassindelningen lär knappast det ske.

Kopparkulor över 140grain (9gram) blir för långa för att stabilisera i standardpipor för 6,5x55. Så det behövs tvärare räffelstigning (runt 1:7,5” kontra 1:8-1:8,5” som många har som standard) samt handladdning långt över tryckstandard för 6,5 för att tvinga upp såna kulor till klass 1.

Så antingen får man tillåta 130grains monometallkulor för klass 1 i 6,5. Eller så får man utveckla kulor som använder nåt annat än bly/koppar för att komma upp i vikt. 

Enklast är att inse begränsningarna och välja en grövre kaliber om man ska ha kopparkulor till klass1.

Publicerat

om man ska ha kopparkulor till klass1.

Och varför man nu ska ha det när det finns annat som fungerar bra i ½7an.

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago TekDr sa:

Kopparkulor över 140grain (9gram) blir för långa för att stabilisera i standardpipor för 6,5x55. Så det behövs tvärare räffelstigning (runt 1:7,5” kontra 1:8-1:8,5” som många har som standard) samt handladdning långt över tryckstandard för 6,5 för att tvinga upp såna kulor till klass 1.

Så antingen får man tillåta 130grains monometallkulor för klass 1 i 6,5. Eller så får man utveckla kulor som använder nåt annat än bly/koppar för att komma upp i vikt. 

Enklast är att inse begränsningarna och välja en grövre kaliber om man ska ha kopparkulor till klass1.

Ja, kanske en mantlad zinkkula, vad vet jag! På tal om 140 gr kulor, jag såg på normas hemsida att deras nosler partition bara är 94 joule ifrån klass ett, så den borde väll gå o ladde till lite hårdare o ha till vildsvinen?

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago tecno sa:

om man ska ha kopparkulor till klass1.

Och varför man nu ska ha det när det finns annat som fungerar bra i ½7an.

Jag gillar inte att ha bly i mitt kött, smakar inte så gott vad jag har hört..;)

Publicerat

Men en Partition duger, ja jisses hur ska du ha det?

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago tecno sa:

Men en Partition duger, ja jisses hur ska du ha det?

Vill bra att viltet ska gå omkull och att jag får mycket kött i frysen, men man får väll nått melanting med mega/oryx

Publicerat
23 minutes ago TekDr sa:

Ladda till samma tryck som 308win ?

Publicerat
11 minutes ago Jämte jägarn sa:

Jag gillar inte att ha bly i mitt kött, smakar inte så gott vad jag har hört..;)

Då ska du INTE ens smygtitta på en partition......

Publicerat
7 minutes ago Jämte jägarn sa:

Ja, kanske en mantlad zinkkula, vad vet jag! På tal om 140 gr kulor, jag såg på normas hemsida att deras nosler partition bara är 94 joule ifrån klass ett, så den borde väll gå o ladde till lite hårdare o ha till vildsvinen?

Zink är lättare än koppar så det kan nog räknas bort direkt.

Och visst går det att handladda 9grams traditionella kulor till klass 1. Kräver normallång pipa och goda kunskaper om trycktecken bara. Men vill du inte ha bly i köttet ska du nog glömma blyspridaren partition :ph34r:

Vill du jaga blyfritt med klass 1 så välj kaliber från 270win och uppåt. Det är där vi befinner oss med nuvarande lagstiftning och begränsningar i dagens kulkonstruktioner.

Publicerat
  • Författare
Just now TekDr sa:

Zink är lättare än koppar så det kan nog räknas bort direkt.

Och visst går det att handladda 9grams traditionella kulor till klass 1. Kräver normallång pipa och goda kunskaper om trycktecken bara. Men vill du inte ha bly i köttet ska du nog glömma blyspridaren partition :ph34r:

Vill du jaga blyfritt med klass 1 så välj kaliber från 270win och uppåt. Det är där vi befinner oss med nuvarande lagstiftning och begränsningar i dagens kulkonstruktioner.

Aa, får tästa koppar i grövre kaliber senare. Suktas av en 9.3x62 till älg o björn, då kan man ju ta en 250 gr ttsx i lagom fart. Eller blir älgen arg som vill dö en traditionel död, vem vet, inte jag:)

Publicerat
25 minutes ago Finskavapen sa:

Ladda till samma tryck som 308win ?

Tror inte du får upp naturalisen till klass 1 ändå. Med det BC lapua anger krävs 930m/s för klass 1. Det vet jag knappt om man får ut med en traditionel kula. Och naturalisen är längre och stjäl hylsvolym...

Det finns andra kulor med bättre BC men då krävs snabbare räffelstigning. Gamla barnes x var väl ett gränsfall som funkade i vissa vapen men som nog långt ifrån universell lösning. Och med drivbanden man la till för tsx var det nog inte lösbart viktmässigt.

Men ger man sig fan på koppar i till klass 1 i 6,5x55 och bygger med lång pipa (typ 74cm) och 1:7,5 i räffelstigning och laddar som satan så kanske det går...

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago Finskavapen sa:

Då ska du INTE ens smygtitta på en partition

Bäst att jag blundar när jag kollar på kulor o den kommer förbi;)