Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
mats_bengt

Trätjära

Recommended Posts

mats_bengt

Hörde idag att man kan koka om tjäran och blanda i någon stark vad jag förstod krydda, för att göra den än mer lockande för grisarna.

Någon som vet vad det är för något man kan blanda i ???

Guest Ellie

Anis vet jag att kompisen i Tyskland använder mycket på åtlarna. Grisarna är också jätteförtjusta i slaktrester,

det tänker man oftast inte på, blod, inälvor etc. Gräv ner det lite grann eller lägg på stenar.

Stenar överhuvudtaget över åteln är bra, de får böka och leta lite extra, du får mer tid på dig också.

Majs är de galna i.

MKJ
Hörde idag att man kan koka om tjäran och blanda i någon stark vad jag förstod krydda, för att göra den än mer lockande för grisarna.

Någon som vet vad det är för något man kan blanda i ???

Skulle väl vara en 18 årig Lafroigh eller dylikt som kan förstärka tjärlukten i trätjäran ;)

Min tyska släkt har lärt mig det mesta om det jag kan om svinjakt,(och det gick ju ganska fort ;D) det finns en massa tyskt hokuspokus att blanda i, det mesta är skit. Men man skall komma ihåg anledningen till besöken, hudparasiterna. Använd istället mer trätjära som är billigt så snåla ej, följ en krafledningsgata och gnid på stolparna på så många ställen som möjligt och inte bara på åtlarna. Det är kanske en större anledning till att grisarna tar nattlegan på din mark i stället för grannens, och betydligt billigare och effektivare än en massa gott på åtelplatsen.

MVH

johka
Skulle väl vara en 18 årig Lafroigh eller dylikt som kan förstärka tjärlukten i trätjäran ;)

då är tyvärr risken tämligen stor att du får besök av mig på åteln... har svårt o motstå en god laphroig ;) ;D

mvh johan

Guest Ellie

> MKJ

Tyska blandningar, tacka vet jag. Sist jag kom från en jaktresa till Bayern fick jag en 2 kg hink med vit pulverblandning med mig. Den skulle blandas med vatten och strykas på trädstammarna, lockmedel för kronhjort och rå.

Jag fick jätteproblem i tullen i Munchen, men de köpte förklaringen om lockmedel för vilt. Puh !

Alla jag känner där nere kokar ihop lockmedel. Vissa funkar och vissa är säkert mera önsketänkande.

MKJ

Vad hette ursprungslandet,? let me guess, Colombia ::) Dina rådjur går nog med ett konstant flin på läpparna om du tittar efter.

MVH

Kolavippen

Lockas vildsvin till trätjära????  :o

Hipshot

Jepp de är toktorsk på lukten! Sista grisen jag sköt luktade tjära så in i helvete, den hade nog badat i en tjärhink eller något.. Satt inatt och konstaterade att det var lugnt på foderplatsen så jag ska pytsa ut ny tjära på träden så fort jag hinner..

Mvh!

mats_bengt

Kan bara hålla med tjära verkar effektivt, var uppe vid foderspridaren i går och de träd jag tjärade i fredags var helt rena från tjära.

En sak till, är det vanligt att grisaran tar nattlega nära en foderautomat har haft upptag ett par gånger bara max 100 meter från spridaren?

MKJ

Hej,

Jag vet inte hur stora marker du jagar på Mats men generellt kan jag säga att efter 2-3 upprepade störningar från hundar drar grisarna hos mig. Ibland i 2-3 dagar i värsta fall upp till 2-3 veckor. Att veta var daglegean hos grisarna är, är den ultimata kunskapen för en jaktledare.

Hade bra styr på det ett tag men så kom regnet och överfyllde kärrmarken och nu har jag ingen riktig aning. Har försökt att tjära som f-n uppe på några flatberg med varggranar mitt i marken, börjar ge resultat. Dock skall man aldrig fodra på en liggplats då grisarna alltid skiljer på mat och sovplats.

MVH

Hipshot

Precis, får de vara ostörda kan se ligga nära. Dock tycker jag att vår "vinter" gjort att man kan gå på gris lite var som helst, de är ruskigt spridda! Mer snö gör att man får en högre koncentration kring foderplatserna. Märker detta då vi kör hund på ett större gods i Roslagen (nåja), det skjuts betydligt fler grisar då det är snö än nu för vi hittar dem helt enkelt inte lika lätt i såterna där det fodras.

Mvh!

mats_bengt
Jag vet inte hur stora marker du jagar på Mats men generellt kan jag säga att efter 2-3 upprepade störningar från hundar drar grisarna hos mig. Ibland i 2-3 dagar i värsta fall upp till 2-3 veckor. Att veta var daglegean hos grisarna är, är den ultimata kunskapen för en jaktledare.

Kan det inte ha stor betydelse vad för hund man har, min Wachtel är ju inte så skarp ännu och framförallt hänger han ju inte i så länge max 1 km. Har man hundar som förföljer km efter km så borde det vara värre! För hitills har grisarna varit väldigt trogna, är bara en gång jag inte fått upp runt foderplatsen!

MKJ

Min uppfattning som kan vara fel är att Wachteln tillhör dom värre då den är otrogen till skillnad mot en Bassett eller tax som aldrig bryr sig om ett svin. Trodde inte heller det gick att skrämma mina grisar av marken då jag hade automater som besöktes av 20-30 grisar flera gånger varje dag. Men det gick, nu först börjar dom återvända efter nästan 3 veckor. Men passa på, snart får dom ju vara fred i ett drygt halvår igen :'( Man ska också säga att vi har ett rätt lågt jakttryck på omgivande marker vilket kan bidra till beteendet.

merkel

Tjära några träd runt åteln så kommer grisarna på besök. Finns olika fabrikat och varianter, alla är väl saliga i sin tro!

Vad du än gör så tjära inte stenar!!!

Har läst att man kan göra detta i litteratur och på andra ställen. Galtarna hävdar revir genom att hugga med betarna på tjätan eller något och slår sönder dem, betarna alltså. Ofog!

Vänlig hälsnning Merkel..

kalle

Tjena,

Var köper ni trätjära?? Har fått tips om ÖB men dom hade slut igår, finns kanske hos färghandlarn?

Mvh Kalle

MKJ

Finns hos färghandeln men med pris x 2-3 jmf med ÖB.

MVH

kalle
Finns hos färghandeln men med pris x 2-3 jmf med ÖB.

MVH

OK , tack för det. Får väl vänta ett par dagar, grisarna hinner förhoppningsvis inte emigrera innan dess..

kalle

mats_bengt

Sist köpte jag på Granngården eller som det hette förr Lantmännen.

Var en burk som det stod "Äkta svensk trätjära" på, verkar mycket bra då den luktade riktigt mycke tjära!

Tyckte denna luktade mer än den som ÖB säljer, men sen om det spelar någon större roll vet jag inte. Kanske kan det locka till sig någon gris som passerar.

Hipshot

Vad kostade den och hur mycket var det? Hustrun var på ÖB i Norrtälje idag men kunde inte hitta ngn tjära..

Mvh!

mats_bengt

Det var 1 liters burkar och jag tror priset var runt 80 kr. Förmodligen rätt dyrt, Granngården är ju inte kända för att vara billiga, men har köpt någon burk när jag ändå har handlat hundmat.

Ps. Den funkar var och kollade runt foderspridaren och dom verkar vara där i stort sett varje natt.

mats_bengt

Var uppe nu på förmiddagen och gnodde på lite mer tjära för trädet var helt avskrapat, tog en bild på trädet.

Sen att det fastnade en Wachel på bilden, gör den ju inte sämre ;D

MKJ

Har ni ingen snö på småländska höglandet ???

En Wachtel kan rädda vilket sorgligt motiv som helst ;D

kalle

Hoppsan..får nog kolla med chefen innan jag kladdar dit alltför mkt tjära..räknade inte med att träden skulle paja så pass mycket!

mats_bengt
Har ni ingen snö på småländska höglandet

Den har tyvärr regnat bort och snart så flyter vi nog bort! Jädra vad blött det är i markerna.

Sen tillhör nog inte trakten runt Lagan småländska höglandet, det är väl mer uppåt Eksjö och på det hållet.