Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Joacim

Timlön byggnads kontra månadslön IF metall?

Recommended Posts

Joacim

Vad ör det som gäller? För respektive nackdelar från vardera håll - här borde väll finnas en och annan snickare eller plåtslagare som går på timme under byggnads? Nu går jag under månadslön inom IF metall så det vet jag hur det är - hur är det med semester, vid sjukdom osv osv osv?  

Kort och gott för och nackdelar.

Mvh Joacim 

Ken1

Går som betongare för Stockholms baserad firma.

ca 219kr i tim

företaget står för första 14 dagarnas sjukskrivning

semester när jag vill ha den

38st ATF timmar om året

reseersättning 18.50 mil

vad jag kan komma på nu........

Urban

Tror lönerna ligger generellt högre i Stockholm, men överlag bör man ha runt 35+ i månaden, dessutom har man enligt byggavtalet reseersättning från hemmet!! Tror bara det är byggnads som har det....

lsjonsson
6 hours ago Ken1 sa:

ca 219kr i tim

38st ATF timmar om året

reseersättning 18.50 mil

Jag tror att dom behöver folk uppe i Kiruna o Gällivare till stadsomvandlingen om du vill ha ombyte o slippa 08:a-träsket.;):lol: Då har du även chansen att lära dig åka skidor om du inte kan det redan.;) På äkta snö givetvis.:P

lsjonsson
7 hours ago Joacim sa:

Vad ör det som gäller? För respektive nackdelar från vardera håll - här borde väll finnas en och annan snickare eller plåtslagare som går på timme under byggnads? Nu går jag under månadslön inom IF metall så det vet jag hur det är - hur är det med semester, vid sjukdom osv osv osv?  

Kort och gott för och nackdelar.

Mvh Joacim 

I IF Metall Norrbotten har vi flera förmåner inom sjuk- o tandvården. Får tillbaka allt på medicn o sjukvård samt 60 % på tandvården.

Joacim
11 hours ago Ken1 sa:

ca 219kr i tim

38st ATF timmar om året

reseersättning 18.50 mil

Det lät ju som ett grymmt avtal men är det något av det som är generellt för Byggnads? T.ex 38 timmars ATF/år?

Mvh Joacim 

Joacim
7 hours ago Urban sa:

Tror lönerna ligger generellt högre i Stockholm, men överlag bör man ha runt 35+ i månaden, dessutom har man enligt byggavtalet reseersättning från hemmet!! Tror bara det är byggnads som har det....

Kommer att jobba inne på "fabriken"/verkstaden men alla går under byggnads då de även har utemontörer/plåtslagare/reperatörer. Har blivit erbjuden 160kr/timme nu - kanske grundat på att jag kommer stå inomhus och vara en fabriksarbetare under byggnads. Är dock inte nöjd med det utan vill upp på i vart fall 165-170kr/timme - då är det en "no-brainer" att byta från nuvarande arbetsplats, iallafall lönemässigt.

Mvh Joacim 

Joacim
59 minutes ago lsjonsson sa:

I IF Metall Norrbotten har vi flera förmåner inom sjuk- o tandvården. Får tillbaka allt på medicn o sjukvård samt 60 % på tandvården.

60% på tandvården hade jag behövt nu när garnityret ska "putsas upp" här framöver :ph34r:

• Haha 1

lsjonsson
8 minutes ago Joacim sa:

60% på tandvården hade jag behövt nu när garnityret ska "putsas upp" här framöver :ph34r:

Ja, det är en bra förmån o den märks på räkningen.:thumbsup: Jag har själv fått insatt några stifttänder o det var sköna slantar som kom tillbaka in på kontot.:lol: Vi har haft dessa förmåner med sjukvård, medicin o tandvård sedan 2006. Jag hoppade på tåget direkt när det kom. Vi bet. 70 kr/mån för detta. Billigt för dessa förmåner.:lol:

Ken1
45 minutes ago Joacim sa:

Det lät ju som ett grymmt avtal men är det något av det som är generellt för Byggnads? T.ex 38 timmars ATF/mån? 

Mvh Joacim 

Om året. Japp.

• Haha 1

Joacim
2 hours ago Ken1 sa:

Om året. Japp.

Läste lite snabbt där :lol:

hs_merkel
13 hours ago Ken1 sa:

ca 219kr i tim

38st ATF timmar om året

reseersättning 18.50 mil

När kan jag börja?

• Haha 1

lsjonsson
4 hours ago Ken1 sa:

Snö spårar man på! Inte hasa runt i :lol:

Det kan man ha snön till också.:thumbsup:

Urban
10 hours ago Joacim sa:

Kommer att jobba inne på "fabriken"/verkstaden men alla går under byggnads då de även har utemontörer/plåtslagare/reperatörer. Har blivit erbjuden 160kr/timme nu - kanske grundat på att jag kommer stå inomhus och vara en fabriksarbetare under byggnads. Är dock inte nöjd med det utan vill upp på i vart fall 165-170kr/timme - då är det en "no-brainer" att byta från nuvarande arbetsplats, iallafall lönemässigt.

Mvh Joacim 

De lönenivåer jag härleder till gäller trä,betong,murare. Tror dom är ledande inom bygg, pga belastning/skaderisk.

En kompis till mig har jobbat som arbetare på en prefabfabrik, tror han låg 40-50kr/timme lägre i lön där.....

Joacim

Kollade med ett par polare som är snickare - den ena har 185kr/timme och den andra 204. Jämfört med han som har 185kr så känns ju 165kr som en bra lön måste jag säg :)