Publicerat Januari 22, 20188 yr Hej på er Jag behöver skruva i ett extra rembygelfäste i min Sako Finnbear. Tanken är att jag ska kunna ha med mig bipod även för sittande skytte på kronhjortsjakt i Skottland. Det som sitter original använder jag till en Primos Polecat Rapid Pivot Bipod. Där kan jag då inte längre sätta på vanliga benstöd. Jag funderar lite på vart jag ska skruva fästet. Skulle ni sätta benstödet bakom eller framför originalfästet? Kan tycka att det kommer lite långt bak om man sätter det bakom. Men där finns "mer plats" Trät är ju tunnare där fram. (Även om det känns skapligt tjockt även där) Vad tycker ni?
Publicerat Januari 22, 20188 yr Det blir stabilare om du fäster det längst fram men det är som du säger, det kan vara lite klent att skruva i. Tror du att det går att fästa stabilt framför så röstar jag för det. Du kan ju sätta ett fäste framför som du har till remmen och kör stöd i befintligt om det blir tight.
Publicerat Januari 22, 20188 yr Författare 36 minutes ago MarkusR sa: Det blir stabilare om du fäster det längst fram men det är som du säger, det kan vara lite klent att skruva i. Tror du att det går att fästa stabilt framför så röstar jag för det. Du kan ju sätta ett fäste framför som du har till remmen och kör stöd i befintligt om det blir tight. Ska mäta exakt hur mycket trä jag har att spela med i fram. Problemet är att jag behöver BÅDA remfästena till benstöd. Pivot-stödets fäste behöver ett eget. Och benstödet ett eget. I benstödet kan jag sedan fästa remmen.
Publicerat Januari 22, 20188 yr 19 minutes ago Ijahman sa: Ska mäta exakt hur mycket trä jag har att spela med i fram. Problemet är att jag behöver BÅDA remfästena till benstöd. Pivot-stödets fäste behöver ett eget. Och benstödet ett eget. I benstödet kan jag sedan fästa remmen. Du har såklart tänkt på möjligheten att ha bricka och mutter i stället för trägänga. Allt beror ju på hur mycket trä/plats i pipkanalen du har att jobba med.
Publicerat Januari 22, 20188 yr Författare 46 minutes ago MarkusR sa: Du har såklart tänkt på möjligheten att ha bricka och mutter i stället för trägänga. Allt beror ju på hur mycket trä/plats i pipkanalen du har att jobba med. Du menar, frigöra kolven och borra ur för mutter "under pipan" och skruva i ett vapenremsfäste modell maskinskruv underifrån? (Fästena som följde med är modell träskruv)
Publicerat Januari 22, 20188 yr Det är gott om trä i framstocken på en Finnbear, så urfräsning för mutter i piprännan är inga problem alls! Jäkla fin Deluxe du har förresten! Har du fler bilder på den?
Publicerat Januari 22, 20188 yr 13 minutes ago Ijahman sa: Du menar, frigöra kolven och borra ur för mutter "under pipan" och skruva i ett vapenremsfäste modell maskinskruv underifrån? (Fästena som följde med är modell träskruv) Jajjemän, exakt så, det kan vara en mycket bra lösning, beroende på hur stocken ser ut
Publicerat Januari 22, 20188 yr Författare 11 minutes ago Sako_Finnbear sa: Det är gott om trä i framstocken på en Finnbear, så urfräsning för mutter i piprännan är inga problem alls! Jäkla fin Deluxe du har förresten! Har du fler bilder på den? Tack! Tre bilder från handlaren när jag köpte den 2013. Men nu med höj/sänkbart kindstöd.
Publicerat Januari 22, 20188 yr Författare 1 minute ago MarkusR sa: Jajjemän, exakt så, det kan vara en mycket bra lösning, beroende på hur stocken ser ut Ska kika på det. Du tror inte att modell träskruv underifrån räcker?
Publicerat Januari 22, 20188 yr 14 minutes ago Ijahman sa: Ska kika på det. Du tror inte att modell träskruv underifrån räcker? Tar du en lång modell på träskruv så räcker det! Finns både kort och lång att välja på. EDIT: Jäkla vacker bössa!
Publicerat Januari 22, 20188 yr Författare 9 minutes ago Sako_Finnbear sa: Tar du en lång modell på träskruv så räcker det! Finns både kort och lång att välja på. EDIT: Jäkla vacker bössa! Tack! Min tanke blir då att jag gör ett nytt fäste med lång skruv i fram. Där sätter jag pucken/snabbfästet för Pivot.stödet. Vanliga benstödet får sitta på originalfästet bakom. tankar?
Publicerat Januari 22, 20188 yr 28 minutes ago Ijahman sa: Ska kika på det. Du tror inte att modell träskruv underifrån räcker? Det kan det absolut göra, bara det är nog med trä att skruva i. På vissa bössor kan förstocken vara urfräst, jag kan inte gamla Sako tillräckligt väl för att veta hur de ser ut där.
Publicerat Januari 22, 20188 yr 11 minutes ago MarkusR sa: Det kan det absolut göra, bara det är nog med trä att skruva i. På vissa bössor kan förstocken vara urfräst, jag kan inte gamla Sako tillräckligt väl för att veta hur de ser ut där. Brukar inte vara något urfräst i framstocken på Finnbear.
Publicerat Januari 22, 20188 yr Författare Jag tror vi har ett vinnande koncept här. Jag skruvar isär och tittar. Alla verkar ju tycka att förslaget med fästet bakom är en dum idé.
Publicerat Januari 22, 20188 yr Torsbos klassiska stol och golv - fått mååååånga bilder från samma ställe Fäste framför och eventuellt fräsa/slipa ner i pipkanalen för en metallbricka/bit med gänga som skruven går upp till? Bara inte grejerna lossnar - vore ju våldsamt tråkigt att knäckan stocken i änden pga felaktig infästning.
Publicerat Januari 22, 20188 yr Författare 9 minutes ago exabit sa: Torsbos klassiska stol och golv - fått mååååånga bilder från samma ställe Fäste framför och eventuellt fräsa/slipa ner i pipkanalen för en metallbricka/bit med gänga som skruven går upp till? Bara inte grejerna lossnar - vore ju våldsamt tråkigt att knäckan stocken i änden pga felaktig infästning. Torsbo stämmer bra! Jag får ta en funderare hur jag löser det i så fall. Måste i så fall skaffa ett fäste med maskinskruvgänga + mutter och inte modell träskruv som jag har nu.
Publicerat Januari 22, 20188 yr 3 hours ago Ijahman sa: Torsbo stämmer bra! Jag får ta en funderare hur jag löser det i så fall. Måste i så fall skaffa ett fäste med maskinskruvgänga + mutter och inte modell träskruv som jag har nu. Nån vänligt somnad forist kanske kan göra ett litet customjobb åt dig Annars har jag en sådan skruv med mutter liggande från en tidigare bössa.
Publicerat Januari 22, 20188 yr Innan du borrar! Stoney Point ska sitta bak! Och Harris fram. Om du sitter på ett ställe och lockar räv tex? Kan Harris redan vara utslagna för skytte på längre håll. Och då är dem inte ivägen för stoney Point. Och för hjort i Skottland hade jag valt ett par Harris S25 S
Publicerat Januari 23, 20188 yr Författare 21 hours ago hs_merkel sa: Innan du borrar! Stoney Point ska sitta bak! Och Harris fram. Om du sitter på ett ställe och lockar räv tex? Kan Harris redan vara utslagna för skytte på längre håll. Och då är dem inte ivägen för stoney Point. Och för hjort i Skottland hade jag valt ett par Harris S25 S Låter rimligt. Men är inte S25 lite väl höga för liggande skytte. Typ 30 cm?? Med vänlig hälsning John
Publicerat Januari 23, 20188 yr Författare 21 hours ago exabit sa: Nån vänligt somnad forist kanske kan göra ett litet customjobb åt dig Annars har jag en sådan skruv med mutter liggande från en tidigare bössa. Det tror jag nog att det finns någon här som kan hjälpa mig. Men jag tror nog jag ska kunna fixa det själv. Bara jag hittar vad jag behöver. (Och bestämmer mig VART jag ska sätta dem. )
Publicerat Januari 23, 20188 yr 4 hours ago Ijahman sa: Låter rimligt. Men är inte S25 lite väl höga för liggande skytte. Typ 30 cm?? Med vänlig hälsning John Oftast är de någe ivägen när man skjuter. Brukar alltid gå att ordna så de känns ok. De korta tycker jag oftast inte räcker till för att slippa gräs tex.
Publicerat Januari 24, 20188 yr Författare 12 hours ago hs_merkel sa: Oftast är de någe ivägen när man skjuter. Brukar alltid gå att ordna så de känns ok. De korta tycker jag oftast inte räcker till för att slippa gräs tex. Nej. Så kan det faktiskt vara. Det håller jag med om. men jag har kört med de korta ändå, för de har känts bättre på "träning" Jag hade ett par längre Harris som jag sålde här på forumet för några år sedan för att jag fick kompensera med att lyfta kroppen. Men jag gav dem faktiskt aldrig en ärlig chans på jakt. Och flera gånger har jag fått krypa bort till en annan skjutplats med de korta stöden för att det varit just gräs i vägen. Och I skottland kan jag tänka mig att man ligger uppe på ett krön och skjuter neråt. Då kan ju faktiskt lite längre stöd vara en klar fördel. Jag ska köpa ett par längre stöd och öva lite. Så ska jag se hur det känns
Publicerat Januari 24, 20188 yr När vi var där jagade vi en av dagarna med korta benstöd och dem räckte inte till på många ställen. Trots fullt utdragna så rekyl upptag blev lite konstiga.
Publicerat Januari 24, 20188 yr Författare 4 hours ago hs_merkel sa: När vi var där jagade vi en av dagarna med korta benstöd och dem räckte inte till på många ställen. Trots fullt utdragna så rekyl upptag blev lite konstiga. Jag har köpt mig ett par längre tiltbara idag.