Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Öppna riktmedel picatinny t3x

Featured Replies

Publicerat

Jag påbörjade ett litet projekt i våras där jag tänkte få ihop en "systembössa" som kan anpassas till de flesta av mina jaktliga behov. Det blev en tikka t3x "wild boar" med picatinnyskena och ljuddämpare (ase utra sl5i). Till denna har jag i dagsläget 2 kikare, Kahles CSX i 3-12x56 och 1-4x24 som kan skiftas med leupold QRW-fästen. Vad som nu saknas för att göra systemet någorlunda komplett är öppna riktmedel för eftersök samt när jag går med hund (vilket jag oftast kommer göra framöver...). Min första tanke var att hitta en fin jaktdiopter med snabbfäste för picatinny/weaver och en kornramp bakom dämparen med fiberoptiskt korn (alternativt kornet direkt på dämpare om det går att göra robust och höjden är rätt). Som diopter hade jag tänkt mig nån av dessa:

https://www.newenglandcustomgun.com/Gun_Services/item_info.asp?Brand_id=5884&ST=Weaver Peep Sight#.WmXoma7iZaQ

alternativt

https://www.brownells.se/BERETTA-ARX160-22-WEAVER-BACKUP-BASE-XS-SIGHT-SYSTEMS-Black-Universal-Rifles-006105000

NECG-dioptern har fördelen med en ordentlig ratt för att skifta av och på samt en diopter mer anpassad för precision. Nackdelen är att den är lite stor och skymmer lite av synfältet.

Beretta-dioptern är antagligen bättre för snabba skott samt lite mindre, vilket inte skymmer synfältet på samma sätt. Däremot inget bra snabbfäste samt antagligen sämre precision.

Vad säger ni om idén generellt med bakre sikte i nån form snabbfäste i skenan, samt de två olika varianterna ovan? Eller ska jag skrota idén och låta en smed göra ett fast monterat siktblad på pipan istället? Andra förslag?

Tack på förhand!

Joco 

Publicerat

Varför inte fast korn på dämparen och ett siktblad med snabbfäste för picatinny.

Publicerat

Jag hade velat ha mina öppna riktmedel fast monterade på bössan då det känns mer ”bombproof”, men  av de dioptrar du länkar till hade jag tveklöst valt Berettavarianten om syftet är snabba instinktiva skott. 

Publicerat
  • Författare

7 minutes ago tecno sa:

Varför inte fast korn på dämparen och ett siktblad med snabbfäste för picatinny.

Nja, varför inte....har du sett några sådana? Om jag ska ha siktblad så vill jag ha ett grovt och tydligt sådant, liknande recknagels "tv". Om det då ska sitta på snabbfäste på skenan är risken stor att det blir ett väldigt högt montage.

Publicerat

Ja men du ska ju upp en del iom att du har kornet på dämparen eller hur?

Publicerat
  • Författare

Ja, men det rör sig bara om några millimeter faktiskt då låda och skena redan har har tagit det mesta.

Bildresultat för tikka t3x wildboar 

Publicerat
  • Författare

Det absolut bästa vore nog om jag kunde få tag i dioptern till arctic-modellen....den ser ju fin ut.

Bildresultat för riktmedel tikka t3x arctic

Publicerat
1 hour ago joco sa:

Det absolut bästa vore nog om jag kunde få tag i dioptern till arctic-modellen....den ser ju fin ut.

Bildresultat för riktmedel tikka t3x arctic

Kostar säkert fläsk, som alla andra "orginalpryttlar" :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Har mailat sako Sweden och frågat om hur man får tag i riktmedlen till Arcticen löst, men inte fått något svar....

Publicerat
  • Författare

Fick svar idag från Sako Sweden:

Hej,

Vi håller på och försöker ta reda på detta från fabriken i Finland. Den finns inte på våra reservdelslistor så det tar lite tid.

Ber att få återkomma.

Jag kan rapporterar här när jag får svar, om någon annan är intresserad.

Publicerat
  • Författare
17 hours ago JohanL73 sa:

Gärna Det! :-)

Något liknande dessa annars kanske?

http://www.mountsplus.com/AR-15_Accessories/AR-15_Scope_Rings/144-DD-RTS-SET.html

Nja, blir lite väl grovt tycker jag nog...speciellt om både främre och bakre sikte ska sitta på samma picatinny-skena på lådan. Skulle nog inte vilja skjuta över 20m på det viset (snelagd bössa, 15cm mellan korn och sikte)

Publicerat

Förslaget var väl inte 100% seriöst.

Kort visirlinje och lutat vapen är väl dock inget problem på korta håll om siktet är centrerat över pipan.

• 2 weeks later...
Publicerat

ett aimpoint H1/H2 hade ju oxå gjort sig fint där till eftersök och mkt annat om man vill 

Publicerat
  • Författare

Jag tycker att min Kahles csx 1-4x24 med dagbelysning gör samma jobb och lite till... Har haft en aimpoint, men är inte så förtjust i det. 

Har nästan bestämt mig för att montera fasta riktmedel på pipan istället, typ recknagel RÄZ med fiberkorn. Känns mest robust.