Publicerat Januari 22, 20188 yr Jag funderar på att göra en variant på en av mina knivar som jag ska ha patacord skaft på. Vad tycker ni om det o vilken lindning tycker ni passar bäst. Seved
Publicerat Januari 22, 20188 yr 2 hours ago seved sa: Jag funderar på att göra en variant på en av mina knivar som jag ska ha patacord skaft på. Vad tycker ni om det o vilken lindning tycker ni passar bäst. Seved Vad finns det för alternativ?
Publicerat Januari 22, 20188 yr 2 hours ago seved sa: Jag funderar på att göra en variant på en av mina knivar som jag ska ha patacord skaft på. Vad tycker ni om det o vilken lindning tycker ni passar bäst. Seved Spontan tanke är att paracorden skall vara lätt att demontera och montera och vara 180- 220 cm lång så att den kan fungera som ett nödskoband, har råkat ut för att ett nytt skoband på kängorna gått av när man är ut i fält. Kniven skall sitta kvar i låst läge i slidan och vara brukbar även utan paracord. Höga krav, men inte omöjligt Mvh Patrick
Publicerat Januari 22, 20188 yr Författare Jag är inte helt insatt i alla olika sätt att linda. Jag har använt Strider lindning. Som denna. https://www.wildsteer.com/fr/couteaux-droits/120-kraken.html
Publicerat Januari 22, 20188 yr Författare 7 minutes ago hofboss sa: Spontan tanke är att paracorden skall vara lätt att demontera och montera och vara 180- 220 cm lång så att den kan fungera som ett nödskoband, har råkat ut för att ett nytt skoband på kängorna gått av när man är ut i fält. Kniven skall sitta kvar i låst läge i slidan och vara brukbar även utan paracord. Höga krav, men inte omöjligt Mvh Patrick Ja precis. Jag har tänkt att klämma fast änden i början o så tänkte jag avsluta med att knyta en lanyard. Ja skaftet ska vara rätt lågnt och brett. Så det blir lite paracord. Japp jag tänkte runda av alla kanter så den blir bra att hålla i utan lindning oxå. Japp kniven kommer att sitta bra i slidan. O inte runt pc skaftet. Nej det ska inte vara omöjligt alls. Seved
Publicerat Januari 22, 20188 yr Författare 21 minutes ago shamani sa: Denna var ju snygg! Ja visst är den. ? det fanns en till fin men jag hittade den inte nu. Seved
Publicerat Januari 23, 20188 yr Jag tycker inte om lindade skaft. Dels så har jag inte träffat på något som jag tycker var speciellt bra att arbeta med och dels så är lindade skaft en hälsomässig katastrof om man har kniven till jakt. Skall man diska en lindad kniv efter att ha tagit om han om en bukskjuten älg så måste man nästan byta lindning på den. Jag vill ha hyfsat släta skaft på mina jaktknivar. Paracord kan man lämpligen ha lindat runt slidan, det är ett bra ställe att få med 2 m starkt snöre på. På en bushcraftkniv kan det vara motiverat.
Publicerat Januari 23, 20188 yr Författare 4 hours ago Älgflugornas Herre sa: Jag tycker inte om lindade skaft. Dels så har jag inte träffat på något som jag tycker var speciellt bra att arbeta med och dels så är lindade skaft en hälsomässig katastrof om man har kniven till jakt. Skall man diska en lindad kniv efter att ha tagit om han om en bukskjuten älg så måste man nästan byta lindning på den. Jag vill ha hyfsat släta skaft på mina jaktknivar. Paracord kan man lämpligen ha lindat runt slidan, det är ett bra ställe att få med 2 m starkt snöre på. På en bushcraftkniv kan det vara motiverat. Ja det bör nog inte vara förstförstahandsvalet till en jakt kniv. Ja ska man göra rent en kniv med lindadt skaft så är det bäst att ta bort lindningen o tvätta den. Jag tycker man får rätt bra grepp med lindat skaft. Japp på en Bushcraft passar det fint. Seved
Publicerat Januari 23, 20188 yr 4 hours ago seved sa: Ja det bör nog inte vara förstförstahandsvalet till en jakt kniv. Ja ska man göra rent en kniv med lindadt skaft så är det bäst att ta bort lindningen o tvätta den. Jag tycker man får rätt bra grepp med lindat skaft. Japp på en Bushcraft passar det fint. Seved Men om ska ta av paracorden för rengöring så måsten man ju veta hur man lindar om den.. Så opraktiskt. Synd att göra ett snyggt arbete med paracord när brukaren sabbar den sen.. Hur funkar det på t ex en täljkniv? Bra tänk med att använda paracorden på slidan.
Publicerat Januari 24, 20188 yr Författare 20 hours ago shamani sa: Men om ska ta av paracorden för rengöring så måsten man ju veta hur man lindar om den.. Så opraktiskt. Synd att göra ett snyggt arbete med paracord när brukaren sabbar den sen.. Hur funkar det på t ex en täljkniv? Bra tänk med att använda paracorden på slidan. Jo men det är inte specielt svårt. Det finns alla möjliga o omöjliga sätt att göra det på. ☺ . Ja jag tycker att det skulle funka till en täljkniv. Seved
Publicerat Januari 25, 20188 yr Hur skulle du se på att linda med epoxi dränkt cord, dvs så att det uppstår en permanent lösning. C
Publicerat Januari 25, 20188 yr 1 hour ago Christian N sa: Hur skulle du se på att linda med epoxi dränkt cord, dvs så att det uppstår en permanent lösning. C Om jag minns rätt är paracord en nylonlina och nylon använder man i så kallad peel ply vid komposittillverkning just av den anledningen att epoxy och polyester inte fäster mot det, ergo det går att dra bort när allt är härdat. Så jag tror epoxyn kommer väta dåligt och sen släppa... men det går ju rätt lätt att prova på det specifika fallet.
Publicerat Januari 25, 20188 yr Författare 5 hours ago Christian N sa: Hur skulle du se på att linda med epoxi dränkt cord, dvs så att det uppstår en permanent lösning. C Det finns endel som gjort, fast inte med paracord vad jag vet. Möjligt att det inte går. Men det går säkert på något vis. ☺
Publicerat Januari 25, 20188 yr Men limma fast och sen lacka den då? Såvida man vill ha det för att det är snyggt... Eller är det bättre med annan typ av lina/snöre... Och kanske färgat? Bara tänker högt..
Publicerat Januari 25, 20188 yr Författare 12 minutes ago shamani sa: Men limma fast och sen lacka den då? Såvida man vill ha det för att det är snyggt... Eller är det bättre med annan typ av lina/snöre... Och kanske färgat? Bara tänker högt.. Jag minns inte exakt va det är som dom använder till andra snören. Så har jag för mej att en del använder hampa snören. Lack kan bli lite glatt på trä vet jag, men snören vet jag inte. Ha ha nu måste jag fn forska i det ??
Publicerat Januari 26, 20188 yr Bomull och hampa och lin skulle jag tro kan funka bra med Epoxy med viss reservation för utvätning men då det inte är en flyplanskomposit så bör det va mindre problem speciellt om man avslutar med att doppa i lack eller nåt så man får en yttre skyddande hinna.