Publicerat Januari 23, 20188 yr Jag har idag en sako 75 stainless samt en blaser r8. Skulle vilja köpa en dämpare jag kan använda på båda bössorna. Storleken på gängan på blaserpipan är 15x1, tror ni denna gänga fungerar på sakon också eller är denna för tunn? Tänkte kapa ner den till ca 47cm för att få den lagom stor till när jag går med hunden.
Publicerat Januari 23, 20188 yr Har haft 2 st Sako 75 Stainless...och min känsla är att det skulle funka med 15x1 på dessa, speciellt om du kapar ner dem. De har långt ifrån sugrörspipor.
Publicerat Januari 23, 20188 yr På min fullängds 75ss pipa har jag m14x1 (diameter ogängad var 16,5mm om jag inte missminner mig) Men kapar man ner till stympade 47 cm lär nog m15 funka fint.
Publicerat Januari 23, 20188 yr Författare Toppen! Tack för det Hade velat ha kvar fulla längden på pipan men det blir för otympligt för mig.
Publicerat Januari 23, 20188 yr Ja 'full-långa' bössor med dämpare är inte roliga i skogen. Ligga på buken och skjuta på bana kan väl funka, men i skogen vill åtminstone jag inte ha mycket mer än 60-65 cm totallängd på pipan INKL dämpare. Annars blir det bängligt. Beror väl lite på hur man jagar i.o.f...sitter man mest och passar stör det väl mindre med ett långt spett.
Publicerat Januari 23, 20188 yr Författare 4 hours ago Dr Krall sa: Ja 'full-långa' bössor med dämpare är inte roliga i skogen. Ligga på buken och skjuta på bana kan väl funka, men i skogen vill åtminstone jag inte ha mycket mer än 60-65 cm totallängd på pipan INKL dämpare. Annars blir det bängligt. Beror väl lite på hur man jagar i.o.f...sitter man mest och passar stör det väl mindre med ett långt spett. Så är mina tankar med. Känns fel att kapa ner en så fin bössa men samtidigt måste den ju fylla sin funktion, den skjuter mycket bra.
Publicerat Januari 23, 20188 yr Jag har en halvsjua så jag kapar ogärna den. Kapade min hva från 62 till 56cm och har en slit och släng sonic 45:a på den och upplever inte den som störande lång ens för hundföreri då där är rembygelfäste på pipan så den sticker inte upp ovanför huvet ens med dämpare på. Funderar på att fixa nåt liknande till Sakon... men var och en för sitt...
Publicerat Januari 23, 20188 yr Författare Min är en 308w så att kapa ner den lite tror jag inte gör så mycket. Min kolv är 42cm lång och den lilla förlängningen över standard gör ju också sitt på hela bössans längd.