Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Limma spricka i kolv

Featured Replies

Publicerat

Sökte för ett par veckor sedan licens på en Browning/Fn A:5 som jag nu går och väntar på. Så under tiden tänkte kag förbereda mig på eventuellt arbeta när den dykt upp. Stocken har en spricka baktill mot låda (se bild) så därför tänkte jag hörs med er om tillvägagångssätt för att reparera sprickan. Jag börjar med den enklaste frågan, är detta något som man lätt fixar själv? Om nu så är fallet, hur skall man gå tillväga? 

/Willy

20171227_135103.jpg

Publicerat

Här är en variant.

Publicerat

kruxet är att sprickorna  ofta är fulla med olja och mög, och du måste tvätta ut m Aceton .

Jag lagade med bara epoxi i sprickan och fick göra om 2 gg , sen använde jag lamineringsepoxi fr epotex i länna och 450 triaxmatta 

Samma grejer jag byggde akterspegeln på min båt för att klara 300 hk ....

Men man få slipa ur inuti annars tar fjädern i ,  det var på min -53:a  och jag tyckte det vart bra, det som vart jävligt bra var att 

den ladda om allt när  framstocken vart stum.

ps: använder man 150-300gr matta och pressar ner det m ett plaströr i rätt storlek så slipper man slipa så mkt.

Publicerat
17 hours ago Bubs sa:

Sökte för ett par veckor sedan licens på en Browning/Fn A:5 som jag nu går och väntar på. Så under tiden tänkte kag förbereda mig på eventuellt arbeta när den dykt upp. Stocken har en spricka baktill mot låda (se bild) så därför tänkte jag hörs med er om tillvägagångssätt för att reparera sprickan. Jag börjar med den enklaste frågan, är detta något som man lätt fixar själv? Om nu så är fallet, hur skall man gå tillväga? 

/Willy

20171227_135103.jpg

den typen av spricka är mer eller mindre standard på äldre A5 , men det är lätt att fixa.

Publicerat

Du pratar givetvis med Svend för att få tips.

Publicerat
  • Författare

Tack för tippsen grabbar, tyvärr så är jag född med tummen mitt i handen. Jag får se hur jag gör, bössan ska ändå till rickard som hade norrländska förut för att ta upp trångborrningen, så jag kanske låter han ta jobbet. Men det skulle ju vara roligt att kunna fixa det själv också.

/Willy 

Publicerat
17 hours ago Bubs sa:

Tack för tippsen grabbar, tyvärr så är jag född med tummen mitt i handen. Jag får se hur jag gör, bössan ska ändå till rickard som hade norrländska förut för att ta upp trångborrningen, så jag kanske låter han ta jobbet. Men det skulle ju vara roligt att kunna fixa det själv också.

/Willy 

Laminering med matta på insidan är vad som håller över tid och då gör man inget på utsidan. Det är så tunt att bara trycka i epoxi räcker inte på det stället , dom brukar även vara spruckna framme där pipan löper igenom och då brukar man skruva och limma , jag laminerade i ” rännan”  

Publicerat
17 hours ago Bubs sa:

/Willy 

Kan du be honom beskriva processen hur han går tillväga med att ta upp trångborrningen, jag är nyfiken på hur dom gör jämfört med hur jag själv gör . 

/P

Publicerat

Nu är jag ju en gammal limgubbe och vill bara vidarebefordra vad jag lärt mig.

Aceton är ofta ett NO NO för rengöring innan limning.

Dels för att aceton i sig ofta kan lösa många limmer, dels för att aceton kan lämna en liten "fet" hinna som kan försvåra fästet för lim.

Aceton löser många plaster och kan ställa till det vid hantering av plastkolvar, vilket egentligen inte har med detta att göra.....:rolleyes::rolleyes:

Använd gärna Propanol eller etanol, istället.

Lim då?

Jag vet många som har använt snabblim, ju tunnare desto lättare tränger det ner i sprickan, fabrikat kan vi strunta i nu då jag inte jobbar med det längre. En aktivator ovanpå limfogen gör att limmet härdar även där!

Fördel: Tränger ner i sprickan lättare, "färglös", går att härda öppen limspalt med aktivator.

Vissa använder gärna en 2 komp lim men det är svårare att få ner i sprickan, speciellt om man inte vill fräsa upp lite i sprickan så man får ner limmet.

Fördel: Går att bearbeta efter härdning, fyller stora spalter, tålig mot det mesta.

Snacka med Dansken här på forumet, han är en jäkel på att laga sprickor, jag har en kolv här hemma som bara skulle funka för 2 dagars älgjakt.....det är några år sedan och kolven håller fortfarande ihop.! :lol:

Lycka till!

/JOBE

Publicerat
1 hour ago JOBEno1 sa:

Nu är jag ju en gammal limgubbe och vill bara vidarebefordra vad jag lärt mig.

Aceton är ofta ett NO NO för rengöring innan limning.

Dels för att aceton i sig ofta kan lösa många limmer, dels för att aceton kan lämna en liten "fet" hinna som kan försvåra fästet för lim.

Aceton löser många plaster och kan ställa till det vid hantering av plastkolvar, vilket egentligen inte har med detta att göra.....:rolleyes::rolleyes:

Använd gärna Propanol eller etanol, istället.

Lim då?

Jag vet många som har använt snabblim, ju tunnare desto lättare tränger det ner i sprickan, fabrikat kan vi strunta i nu då jag inte jobbar med det längre. En aktivator ovanpå limfogen gör att limmet härdar även där!

Fördel: Tränger ner i sprickan lättare, "färglös", går att härda öppen limspalt med aktivator.

Vissa använder gärna en 2 komp lim men det är svårare att få ner i sprickan, speciellt om man inte vill fräsa upp lite i sprickan så man får ner limmet.

Fördel: Går att bearbeta efter härdning, fyller stora spalter, tålig mot det mesta.

Snacka med Dansken här på forumet, han är en jäkel på att laga sprickor, jag har en kolv här hemma som bara skulle funka för 2 dagars älgjakt.....det är några år sedan och kolven håller fortfarande ihop.! :lol:

Lycka till!

/JOBE

Jag tror inte du vet hur framstocken på en A5:a ser ut och vad den har för funktion mer än skydda handen, bara limma just där är konstgjord andning då pipan  i omladdningen rör sig fram och tillbaks och bankar i den främre delen av framstocken varje omladdning.  Sen varför inte ren aceton ? Man tar ju inte frugans aceton m olja som hon tar bort nagellack med .. min A5 kompis i usa renoverar många stockar då han köper A5 or mest hela tiden, tror han har uppåt 60 st + ett antal A5 cloner , han  använder aceton för att lösa upp och dra ut olja så att epoxin biter.  Tittar man på insidan stocken så ser man att den är förstärkt m faneer på motsatt riktning , men på en samlar bössa låter man sprickan vara, men på en sk ” shooter” förstärker man m laminat på insidan. 

/P

Publicerat

Tittar man på videon så ser man att dom använder aceton för att ta bort oljan 

Publicerat

Ren aceton kan inte lämna en oljig yta, det är extremt flyktigt och tunnt. Vi använder det i mängder på jobbet, båtreparationer. 

Publicerat

Det var bara vad jag har lärt mig en gång i tiden, så ta dét coolt.

kör på aceton om ni har goda erfarenheter av det.så blir ju det skitbra! :lol:

hjälp bubs att laga stocken så gör ni dessutom :wub:en god gärning.