Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

förhindrad att utöva småviltjakt på egen mark

Featured Replies

Publicerat

......

Publicerat
58 minutes ago gicklas sa:

ja som titeln lyder så har jag hamnat i ett svårt läge

2015 köpte jag 3 hektar skog just i anslutning till där jag bor,något år senare avverkar både jag och han som har skiftet intill

och han frågar om han får köra över mitt hygge och använda samma avlägg som jag...javisst svarar jag och han är mycket tacksam

skotningen blir på så sätt avsevärt billigare än om han skulle tagit sin ordinarie väg...han tackar mej genom att erbjuda småviltjakten på sin skog intill min och då har jag 13 hektar

lagom stor mark att vaka räv på och ta en och annan bock mera sällan....och nu i januari 2018 får jag höra av markansvarige i vårt jaktlag att jag ej har jakten på de bitar som jag här nämnt

dessa marker är bortbytta då en jägare utanför jaktlaget önskat att få dom..å andra sidan har vi fått ungefär lika stor del av hans mark som ligger mitt i vår jaktmark 2 km bort..så långt allt gott

och jag har vetat om detta byte sedan 18 år men aldrig med ett ord papper eller annat yttrande sett eller hört att den utomstående jägaren även har jakträtten på småviltet på min och

skiftesgrannens skog...markansvarige i vårat jaktlag hävdar att jaktlaget alltid haft både älg och småvilt på aktuella marker av gammal hävd som man säger

inga papper finns endast muntliga avtal...min skiftesgranne är en rättvis karaktär och han skulle aldrig gett mej småviltet om den jakten redan varit upptagen av någon annan det är jag helt säker på

men inte ett ord på tillträdesdagen om att det fanns en ev jaktlig last på det skifte jag köpte,frångående ägaren sa endast att älgjakten tillhör xxlag..samma jaktlag som jag varit med i sen 1984

så nu står man här helt bakbunden,skiftesgrannen och jag har totalt satt 7000 plantor och tids nog kan rådjuren behöva hållas efter något...i praktiken kan jag ej i nuläget jaga på egen och intilliggande lovad mark....är inte markägares röst och löfte starkare än ett jaktlag som kör med hävd och enbart muntlighet...vad säger ni ??

Nu är inte jag rätt person att döma i saken, men mig veterligen väger ett muntligt avtal lika tungt (rent juridiskt) som ett skriftligt. Sedan skall det bevisas också. Som jag ser det, har du en möjlighet att få till en (för dig) lämplig lösning på problemet, och det är att se till och få ett skriftligt avtal på vad som kommit överrens mellan dig och den andra skogsägaren (så som du beskrivit det ovan), så att du får ett dokument som styrker ditt påstående, alternativt ber motpart (som hävdar att han/dom) har jakträttigheten "av gammal hävd" eller dyl. kan bevisa det med någon form atv dokumentation..

Om det inte finns något avtal mellan er samtliga inblandade, annat än det muntliga, kan jag inte se att någon av er har mer rätt eller fel än någon annan i tvisten. Ett skriftligt dokument eller något annat som styrker påståendet om att ett avtal slutits, måste till.

Problemet blir ju naturligtvis att den person som påstår sig ha jakträttigheten inte tänker släppa den från sig, så du får nog räkna med strid. Eller så nöjer du dig med vad som kommit fram i ärendet, och lägger dig platt och låter  jakträtten gå dig om intet, och tittar på medans rådjuren äter upp er plantering. 

En (tänkbar) lösning är att ta det till domstol, men att driva en civilrättslig process (med risken att förlora den, dessutom i två (eller fler) instanser) kan kosta betydligt med än det smakar. Eller så kommer du överens med den som påstår sig ha jakträtten på något sätt som möjliggör för dig att också få tillgång till jakten på det omtvistade området. Kanske skyddsjakt (för att skydda planteringen ?) eller dyl.

Det var mina spontana reflektioner i frågan, vad det nu kan vara värt.

Publicerat
  • Författare

jag kan tycka att man som markansvarig i ett jaktlag inte tar för givet att allt ska gå som det alltid gjort utan att ens höra sej för vid ägarbyte av skogar..det kunde ju finnas en chans att min skiftesgrannes son(om han nu varit jägare) skulle åka upp hit till pappas skog och vaka på råbock och hitta en för honom helt okänd jägare där..hans far ärvde skogen 2008 och han som sagt inte en aning om att småviltjakten är bortlovad utan hans medgivande..det kan resultera i diskussioner som gör att marker ryker från jaktlaget.....

Publicerat

Har du tillträde till jaktlagets hela mark? I så fall så har du ju tillgång där ändå men inte ditt skifte.. Helt klart så är det läge att ta ett snack med jaktlaget och få detta klarlagt, det kanske är så att det är en bra idé att byta skiften så att säga men då ska du vara med på det beslutet! Det är din jakträtt, du bestämmer.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Hipshot sa:

Har du tillträde till jaktlagets hela mark? I så fall så har du ju tillgång där ändå men inte ditt skifte.. Helt klart så är det läge att ta ett snack med jaktlaget och få detta klarlagt, det kanske är så att det är en bra idé att byta skiften så att säga men då ska du vara med på det beslutet! Det är din jakträtt, du bestämmer.

nej inte till hela,men erbjuden att jaga småvilt på utbytesmarken 2 km bort..men det hjälper ju inte planteringen här utanför huset..jag har inget större sug efter att ovillkorligen fälla rådjur men om jag ser att de går och gnaskar tallplantor och då inte kunna gå ut och skjuta pga läget är som det är är ju helknäppt

Publicerat
  • Författare

det löser sej nog i den här frågan.....men min starka uppfattning är att muntliga avtal om jakt ej fortsätter att gälla om det sker ett ägarbyte på fastigheten....?

Publicerat

Jakträtten följer med äganderätten till fastigheten!