Publicerat Januari 29, 20188 yr Håller på att göra iordning kolven på min Beretta S56E, kolvkammen ska höjas genom att fälla in en ny bit valnöt, bakkappan bytas ut och sedan ska det hela oljebonas. Är nu i färd med att skaffa en bit kolvträ för ny kolvkam som jag såklart vill ska vara så likt ursprungligt kolvträ som möjligt. Tror att det är europeisk valnöt jag har men är inte säker, någon som kan hjälpa till här? Fråga två blir i så fall var jag kan köpa en bit av detta? De ställen jag har hittat verkar bara saluföra den mörkare amerikanska valnöten. Behöver en bit som är ca 30x4,5x3cm. Behöver inte vara med fantastisk ådring, viktigare att det stämmer hyfsat nyansmässigt.
Publicerat Januari 29, 20188 yr Tror också det är europeisk. Den Amerikanska brukar vara ganska livlös om man inte får tag på en bra bit.
Publicerat Januari 30, 20188 yr Författare Någon som vet var man kan köpa en bit europeisk valnöt? Har kollat med diverse olika trävarugrossister, men de har bara amerikansk valnöt. Var köper alla kolvmakare sina ämnen?
Publicerat Januari 31, 20188 yr Nyansen går ju alltid att betsa till för att stämma vettigt med ursprungsträt i kolven - viktigare då att hitta en bit med lite liv i enligt mig. Mvh Joacim
Publicerat Januari 31, 20188 yr Ring runt till landets vapen/kolvsnickrare och se om du kan få köpa loss någon spillbit. För du ska bygga upp hela kindstödet på kolven - alltså hela linjen? Vår danske moderator kanske har nått vettigt i sin "trähörna"? Mvh Joacim
Publicerat Januari 31, 20188 yr Hur vet du att det är Europeisk valnöt för att det sitter på en makaronibössa? "Amerikansk valnöt" Claro finns både ljus och mörk- liksom Fransk, Turkisk, Kaukasisk etc gör. Claro'n brukar ha grova porer som är precis så grova att 3 dagars stubb fastnar i dom och ger smärtsamma skytteupplevelser. Du måste jämföra med en träbit med lika skrovlig yta som din och fukta båda med rödsprit för att se vilken bit som kommer närmast i färgen efter spritning: ungefär den färg kommer den att få när den är porfylld och oljebehandlat.
Publicerat Februari 1, 20188 yr Författare Jag ska inte bygga upp hela kindstödet utan kommer endast såga av översta ca 25mm av kolvkammen, limma på ny och hyfsat matchande träbit och därefter slipa fram en ny, högre kolvkam. Inser att detta kommer synas i någon mån, dock är detta en bruksbössa och passform är i detta fall högre prioriterat än utseende. Man hade ju kunnat anordna en höj- och sänkbar kolvkam men jag gillar inte riktigt utseendet på dessa, därav denna lösning Dansken: Jag är inte säker på att detta är europeisk valnöt, dock har den amerikanska valnöt jag sett på snickerifirmor/trävaruhandlare hittills varit för mörk och för brun, drog därför slutsatsen att det bör vara europeisk. Dock verkar problemet nu vara löst, Rolf Ekeberg på Gävle Kolvmakeri har tittat på bilder och lovat skicka över en bit som förhoppningsvis matchar nuvarande kolv hyfsat i varje fall. Är det för stor skillnad kan man ju som sagt använda en svag bets eller liknande för, men förhoppningsvis ligger det tillräckligt nära för att kunna funka i det här sammanhanget! Tack för era tips!
Publicerat Februari 1, 20188 yr Författare Joacim: Jag kanske missförstod din fråga - ja kindstödet/kolvkammen är tänkt att byggas upp på nytt. Lite som i denna länk: http://www.bkwebstergunsmith.com/monte-carlo-comb-conversion.html
Publicerat Februari 1, 20188 yr Det jag undrade var om du skulle höja upp hela övre linjen på kolven (som Dansken gjort) eller om det bara är en begränsad bit på kolvkammen (som i din länk). Som i fallet med din länk så hade jag köpt en bit turkisk valnöt typ knivämne dom är runt 30x40x120mm vilket borde räcka. Bifoga en bild på kolven vid beställningen så behöver dom inte ta den mest ådrade och inte heller den minst ådrade biten på lagret. Ska du däremot göra som Dansken gjort i sin tråd (vilket är betydligt snyggare) så behöver du en betydligt längre bit. Mvh Joacim