Publicerat December 28, 200619 yr Min far och jag skall jaga vildsvin (drevjakt) i januari och vi diskuterade om Alaska kanske är för mjuk för vildsvin. Enda fabriksladdade alternativet borde väl vara Oryx då Nosler Partition inte laddas till klass 1 av Norma (konstigt). Vore kul att höra erfarenheter av Alaska i 6,5 på gris. Ett alternativ är att han lånar min .30-06, men han är å andra sidan mkt van med sin 6,5. kalle
Publicerat December 28, 200619 yr hallå... Någon gris har jag ingen erfarenhet av alls, men alaska i 6,5 är iaf den bästa älg kulan jag haft!! tycker inte alls om oryxen!.. jag skulle utan tveckan testa,dom borde tippa av en välriktad alaska i 6,5! jag vill gärna se de djur i sverige som inte gör de!! MVH
Publicerat December 29, 200619 yr håller man sig till rena sidoskott så lär inte grisarna klaga. börjar man skjuta på 100 kilosgrisar på diagonalen så kanske det finns kalibrar/kulor som är bättre. som alltid så ska man ju välja sina lägen, och då duger 6.5x55/Alaska gott å väl. //Micke, bättre en 6.5x55 i bogen än en 9.3a i buken.
Publicerat December 31, 200619 yr //Micke, bättre en 6.5x55 i bogen än en 9.3a i buken. Bättre en 9,3*62:a i bogen än 6,5:a i bogen. ;D ;D ;D
Publicerat December 31, 200619 yr Det är ju alltid bättre med en grövre kaliber men sitter skotten där dom ska sitta så går de fint med alaska. Sköt en gris med alaskan för 2 år sen, den gick 100 meter efter ett skott bakom bogen och mellan revbenen.. de blev en fin grillgris :-* Men ju grövre destobättre gäller på gris tycker jag..
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.