Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nosler Ballistic Tip Hunting 220 grains .308”

Featured Replies

Publicerat

Ny kula från Nosler. Lite lustigt med utseende som en Naturalis och en boat tail på det :D

53CBD9BE-9DAB-4D92-95E4-8E8052183F73.thumb.jpeg.b121fb0f08843736a9997e52bf572147.jpeg

Publicerat

Är inte den för 300 blackout sub?

Max frontyta för att få den till att öppna?

Eller så cylindrisk som möjligt? De som kan sub säger att det är bra.

Publicerat
  • Författare

Låter rimligt nu när du nämner det. Formen lirar inte riktigt med supersonic-tänk även om en boat tail rimligen höjer bc något. Men rimligen borde man inte bry sig om boat tail när man ändå "förstört" bc med rundnos, så det talar ännu mer för "din" teori, speciellt om man googlar lite.

Publicerat

Borde väl funka att skjuta i en .308 sub med... :ph34r:

Publicerat

skrev precis samma kommentar på grannforat, det står "subsonic" i listan på hemsidan. kanske hade gått att knöla ner i 308. till åteljakten ;) 

https://www.nosler.com/ballistic-tip-bullet/

Publicerat

Ändå en BC på 0,472. 

Men det står på Noslers hemsida att det är till Subsonic, så den kanske inte riktigt fungerar i hastigheter som .308 och 30-06 levererar. 

Publicerat

Hmm... Mycket intressant!:)

Publicerat

Skulle tro att den har extra tunn mantel för att expandera i subhastigheter och kanske en annan blylegering för att svampa lättare,blir nog en splitterbomb ala matchkulor i normala hastigheter för den som så önskar.

/Mike

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Skulle tro att den har extra tunn mantel för att expandera i subhastigheter och kanske en annan blylegering för att svampa lättare,blir nog en splitterbomb ala matchkulor i normala hastigheter för den som så önskar.

/Mike

Ja det är kanske så? Annars är jag sugen på att testa en riktig tungviktare i min 30-06. SAKO har ju iofs 220gn Hammerhead.

Publicerat
På 2018-02-01 at 19:54 Sako_Finnbear sa:

Ja det är kanske så? Annars är jag sugen på att testa en riktig tungviktare i min 30-06. SAKO har ju iofs 220gn Hammerhead.

Woodleigh har ju en 240gr kula om du vill skjuta tungt i 30-06.

Jag kommer nog testa den kulan i 308 i både vanliga fart och subsonic. 

Publicerat
4 hours ago karelsk blandning sa:

Woodleigh har ju en 240gr kula om du vill skjuta tungt i 30-06.

Jag kommer nog testa den kulan i 308 i både vanliga fart och subsonic. 

Ofanken! Det visste jag faktiskt inte!?

Har läst mycket gott om tunga kulor i 30-06, och hur dom flitigt användes i Afrika när det begav sig. :)

Publicerat
4 hours ago Sako_Finnbear sa:

Ofanken! Det visste jag faktiskt inte!?

Har läst mycket gott om tunga kulor i 30-06, och hur dom flitigt användes i Afrika när det begav sig. :)

Testa dom, om jag kommer börja jaga älg igen med 30-06 så kommer jag ladda upp såna. Hade en ask såna men gav bort den så hann aldrig testa dom själv men har tagit rätt på några älgar som är skjutna med dom kulorna och det såg ut bra.

Sen att ha några 220gr som är laddade till subsonic kan ju vara bra ha med sig.

Publicerat
13 hours ago karelsk blandning sa:

Testa dom, om jag kommer börja jaga älg igen med 30-06 så kommer jag ladda upp såna. Hade en ask såna men gav bort den så hann aldrig testa dom själv men har tagit rätt på några älgar som är skjutna med dom kulorna och det såg ut bra.

Sen att ha några 220gr som är laddade till subsonic kan ju vara bra ha med sig.

Varför ska man ha med sig det?

Publicerat
56 minutes ago Border sa:

Varför ska man ha med sig det?

Jag har haft några såna med mig hela hösten ifall jag måsta skjuta nåt fler skott om typ älgen ligger och hunden är nära eller på den.

Måste vara en väldig skillnad för hunden om den är 1m ifrån när man skjuter älgen färdigt.