Publicerat Februari 4, 20188 yr Hej hopp allesammans ! Då jag går i funderingarna att börja med långhållsskytte som komplement till älgbanan, så tänker jag att det kunde vara praktiskt (om än inte nödvändigt) att montera ett ASV+ torn på mitt sikte. Vad jag funderar över (även om svaret i viss mån känns givet), krävs det då att jag "nollar" siktet igen, i o m att jag är tvungen att montera av det från bössan, eller är precisionen i montaget så gott, att det inte är nödvändigt ? Det bör i sammanhanget nämnas att det är opti-lock ringar som siktet är monterat med, på bössan. Nu när jag ändå har kommit igång så tänkte jag passa på och fråga (i o m diskussionen om 6,5*55 kulornas lämplighet för klass-1 vilt), finns det tyngre (fabriksladdade) patroner som håller en högre kulvikt än de 10 gram som är den lägsta vikt en kula får ha, för att användas för klass-1 vilt ? Spontant känns det som jag kommer att få en massa intressanta svar och långa utlägg om energiavlämning, mynningshastighet, anslagsenergi och u name it, men jag skulle gärna se om ni kunde hålla det kort och koncist, annars blir det så himla snårigt (för mig). Så, bring it on !
Publicerat Februari 4, 20188 yr Författare 24 minutes ago Twinn sa: Hornady RN 160gr blir ca 10.4gram. Gör det någon reell skillnad mot en Lapua 6.5×55 (10,1 gr) ?
Publicerat Februari 4, 20188 yr Författare 1 hour ago Twinn sa: Nej. Det var det jag trodde. Då kvarstår frågetecknet om ASV+ som är den egentliga frågan i denna tråd (och detta forum).