Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

(Dansken?) Låsa slutstycke remington 700/seven

Featured Replies

Publicerat

Är det möjligt att (med rimlig ansträngning) göra så att slytstycket låses i säkrat läge på remingtons studsare?

Eftersom dessa fungerade just så förr i tiden så bör det väl inte vara omöjligt?

Publicerat

Beror lite på hur gammal din pang är. Låsmekanismen sitter i det gamla trycket, men om jag förstår det hela rätt så fortsatte dom att fräsa låsspåret i slutstycket ett antal år efter att dom satte i dom nya tryckena som inte låste slutstycket.

Enklast är väl att sätta i ett trycke som är från -82 eller tidigare och testa, funkar det inte så ska det fräsas ett litet spår i slutstycket, men det kan nog nästan vem som helst med någorlunda maskiner ordna. (Har läst om folk som har gjort det med dremel...) Jag kan tyvärr inte redogöra exakt för skillnaden då alla mina 700:or (3st så inga mängder) har haft låsfunktionen kvar.

Borde ligga gamla trycken lite varstans ute i stugorna efter folk som har uppgraderat.

/Patrik

Publicerat

Ok, nu kan jag redogöra för skillnaden (var uppe och plockade ur pangen ur skåpet)

Det är det lilla spåret där slutsyckeshandtaget går ihop med slutstycket som behöver finnas på pangen. Finns det inte så kan det göras med vilken fräs som helst, sen är det "bara" att skruva dit ett pre -82 trycke.

/Patrik

IMG_20180210_111050526.jpg

Publicerat
  • Författare

Inför danskens ankomst, min bössa har inte det nämnda spåret.

Å andra sidan ska inte jobbet göras nu på ögonblicket heller.

Publicerat

Uppskattningsvis ca tio minuters jobb i en manuell fräs inklusive uppspänning (om man har ett vettigt block att spänna i samt om slutstycket är demonterat), så inget jättejobb. Någon i din närhet bör kunna lösa det ;)

Din största utmaning är nog att hitta ett gammalt trycke, om jag har förstått det hela rätt så har alla auktoriserade Remington åf fått tillsägelse om att dom ska plockas bort och kasseras om ett sådant kommer in. Vet inte riktigt hur det har följts här i Sverige dock. 

/Patrik