Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Göra en kniv, stål och blad? Knivigt värre. FÄRDIGT!

Featured Replies

Publicerat

Hej! 

Då den gamla moran jag hittade hemma ska få pensionera sig har jag tänkt göra en ny kniv utifrån vad jag tror blir bra.

Det jag skulle vilja ha rådgivning från er duktiga knivmakare här på sidan är om Enzo-bladen är bra? Jag vill gärna ha scandiprofil då det är vad jag haft på alla tidigare knivar och är väl inte en dålig profil.

Den andra frågan är vilket stål? D2 är ju tydligen jäkligt hårt och lite svårt att slipa så det kanske går bort. 01 är ju ett annat men hittar inte så mycket omdömen om det. Sen är det ju Elmax, betydligt dyrare och vad jag hört väldigt bra men hur är det att slipa och använda praktiskt? Är priset motiverat?

Råd uppskattas mycket!

mvh Ludvig

Publicerat

Jag har ingen egen erfarenhet av Enzo men av det jag hört så ska den vara bra. 
Scandi slipning är en bra slipning , men personligen tycker jag att den passar bäst till täljning, som allround o jakt kniv tycker jag att hög slipning passar bäst. 

D2 hade ju dåligt ryckte ett tag men det håller nog på att försvinna tror jag, det berodde nog på dålig härdning tror jag. Jag ska snart göra ett prov med D2 , ska bli spännande.
Det är rätt hårt att skärpa men håller säkert skärpan bra.  O1 har jag gjort rätt många blad i O1 o är jäkligt nöjd det. Jag gör en variant av min Bushcraft modell i det o den har klarat testet bra. O1 är rätt så lätt att skärpa o håller skärpan bra. 
Elmax gör jag mina stick knivar i å är jkligt nöjd med det. Det tål jkligt mycke å är ett pulverstål. Det är rätt dyrt men i lägnden tjänar man nog på det tycker jag. Det är lite jobbigare att skärpa men det håller skärpan bra. Jag kommer nog att göra fler av mina knivar i Elmax. 
Ett annat bra allround stål tycker jag är AEB-L 

Seved

Publicerat
  • Författare

Stort tack för input Seved!

Publicerat
På 2018-02-11 at 14:16 Givdul sa:

Hej! 

Då den gamla moran jag hittade hemma ska få pensionera sig har jag tänkt göra en ny kniv utifrån vad jag tror blir bra.

Det jag skulle vilja ha rådgivning från er duktiga knivmakare här på sidan är om Enzo-bladen är bra? Jag vill gärna ha scandiprofil då det är vad jag haft på alla tidigare knivar och är väl inte en dålig profil.

Den andra frågan är vilket stål? D2 är ju tydligen jäkligt hårt och lite svårt att slipa så det kanske går bort. 01 är ju ett annat men hittar inte så mycket omdömen om det. Sen är det ju Elmax, betydligt dyrare och vad jag hört väldigt bra men hur är det att slipa och använda praktiskt? Är priset motiverat?

Råd uppskattas mycket!

mvh Ludvig

Så lite så ☺

Seved 

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu blev det ju inte som planerat.

köpte ett Jaaronen-blad i Böhler kolstål istället och en bit stabiliserad masur. Till den använder jag ett horn från min första tjur och istället för mässingsrör till lädersnöre använder jag bottnarna från de två hylsorna jag fällde tjuren med. Blir personligt och kul! Bilder kommer snart. Kniven är limmad och grovslipad, och hylsorna är inte på plats än. Jag ska försänka dem in i skaftet så dem går inte hela vägen igenom. Jag har skurit av dem med en skörare för rör och petat ut tändhattarna och borrat upp hålet och polerat.

Valde kolstål för jag kom på själv att det är det jag i slutänden gillar bäst och är varför jag övergav mina andra knivar för en gammal mora.

kom gärna med feedback eller tips!:)

Trevlig kväll!

Ludvig

Publicerat
  • Författare

Mask och glasögon vid slipning, det har man begripit är viktigt;)

B30345DB-5AF2-4DD9-84F8-46C3FE67B003.jpeg

820DF41F-A55F-4945-9177-9DE1554E7EA9.jpeg

3BAA0D37-C470-492C-AB52-CF718308D602.jpeg

A2FADF4D-246C-4B56-981A-B23B5130091A.jpeg

Publicerat

Ser bra ut tycker jag. Då är det bara slutfinish och slida kvar då...

Och för att svara på dina första frågor, sent men ändå.... Enzo i O1. Jag har en scandislipad EnZo trapper 95 i O1. Iofs inte något jag skaftat själv utan fabrikstillverkad men bladet är ju detsamma som man kan köpa löst. Jag tycker att det är en mycket bra kniv, väl genomtänkt bladform. Lämpar sig för såväl jakt som bushcraft. Så om du får för dig att skafta ännu en kniv så är EnZo inget dåligt val/komplement. 

Publicerat

Just det ja. O1 missfärgas extremt fort. Måste vara ett av de knivstål som snabbast får patinering av blod, slem etc av alla de jag testat mig igenom. EnZon har för övrigt en bladrygg som är extremt lätt att använda tillsammans med eldstål. 

Publicerat
  • Författare

Tack för info!

det kanske blir fler, var ju rätt kul detta:)

Publicerat

Se där ja.  Det blev ju bra ?

Seved Hjelm 

Publicerat
  • Författare
13 hours ago seved sa:

Se där ja.  Det blev ju bra ?

Seved Hjelm 

Tack! Gillar bladet hittills, ska bli kul att se hur det funkar när kniven är klar.

Publicerat

Bra jobbat! Blev riktigt trevlig. ?