Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Quickload vs LabRadar

Featured Replies

Publicerat

Sådär, ÄNTLIGEN kom man ut till banan för att testa labradarn. 

Jag bestämde mig för ett tag sedan att ge normas krut långfingret - de håller i mina ögon en högst varierad kvalitet och tillgänglighet. Det får bli finnkrut i stället. Men då är det tillbaka till scratch vad laddrecept anbelangar - så jag köpte alltså en finkopia av quickload och dessutom en labradar när astrosweden hade mellandagsrea. Min plan är alltså att snabbt ta reda på vad som fungerar i mina bössor. Simulera först, kolla sedan. 

Så... 6,5x55 med Oryx154gr, N160 krut. Quickload konfigurerat för 55cm pipa. Jag testade en laddstege, 5 skott i varje laddning. 

 45.5gr: 805 m/s enligt Labradar, 755 m/s enligt Quickload. Noll trycktecken. 
 45.0gr: 793 m/s enligt Labradar, 746 m/s enligt Quickload
 44.5gr: 786 m/s enligt Labradar, 738 m/s enligt Quickload
 44.0gr: 778 m/s enligt Labradar, 730 m/s enligt Quickload
 43.5gr: 776 m/s enligt Labradar, 722 m/s enligt Quickload
 

OK... kommentarer? Har Labradar glädjemätningar, suger Quickload, eller har jag en snabb bössa? 

Inte alls nöjd med träffbilderna dock. De låg runt 30mm. Kanske borde göra lite vapenvård och rensa pipan, det var ett tag sedan. 

Publicerat

Tror inte Labradar visar några glädjesiffror utan hade nog hållt det som facit.

Tydligen kan QL-simuleringarna vara rätt känsliga för skillnader i hylsvolym så testa att mät upp dina hylsor och räkna ut ett medelvärde och justera inställningen i QL med ditt uppmätta värde och se om det blir mer lika då.

Publicerat

QL brukar stämma väldigt bra mot mina bössor och crony, men differenser kan förekomma,dock sällan med så stora avvikelser.

Med det sagt så minns jag för några år sedan när min och polarens 308:or med samma piplängd gav 50m/s skillnad i V0 med samma fabriksammo.

/Mike

Publicerat
1 minute ago Mad Mike sa:

Med det sagt så minns jag för några år sedan när min och polarens 308:or med samma piplängd gav 50m/s skillnad i V0 med samma fabriksammo.

 

Hoppsan, det var en del. Olika pedanta med rengöring av pipan..?

Publicerat
2 minutes ago Holz sa:

Hoppsan, det var en del. Olika pedanta med rengöring av pipan..?

Nej inte alls,snarare kom vi fram till att jag hade ett stort patronläge och han ett litet,ibland sotade mina hylsor bla.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Den här är ju en Stenroosbössa, han gillar ju inte glappa lägen.... 

Publicerat
1 minute ago Mad Mike sa:

Nej inte alls,snarare kom vi fram till att jag hade ett stort patronläge och han ett litet,ibland sotade mina hylsor bla.

/Mike

Ah, ok. Att det kan göra sån skillnad asså!

Publicerat
4 minutes ago HerrBerg sa:

Den här är ju en Stenroosbössa, han gillar ju inte glappa lägen.... 

Det beror lite på vad han fått för spec;) min 223 pipa har han gjort med en 223wylde brotch, den ger standard ptr läge men med 69grains kulläge, den ger exakt det V0 Ql säger verifierat av crony.

/Mike

Publicerat

Pipans mått kan väl också ha en viss inverkan? Använder ju bussningar när jag indikerar pipor för gängningar och det skiljer en del mellan även nya bössor, exempelvis Ruger American och Sauer 100 - båda i 308. Det är i så fall en parameter som man inte matar in i QL.

Sen är det ju a och o att mäta sin egen hylsvolym i skjutna hylsor, som Holz nämner.

Publicerat
  • Författare

Jaja... Det blir en skrubbad pipa och vv560 till nästa gång. What could possibly go wrong?

Quickload säger 799 m/s på 48gr  vv560, skapligt under maxtryck i alla fall... Three rings of steel  :wub: 

Ska man gissa på 50 m/s över vad QL föreslår, igen? 

MVH

/Bengt Berg

Publicerat

Japp.

/Mike

Publicerat

Jag har experimenterat ganska mycket med N560 i 6.5x55 (men med Normas 130gr DL) och fått väldigt ojämna tryck nära max. N165 funkade bättre även om jag inte fick riktigt lika höga hastigheter. Dessutom gav N165 väldigt låg hastighetsspridning.

Bara ett tips om du känner att du har för få krut hemma :)

 

Publicerat
1 hour ago Laban sa:

Jag har experimenterat ganska mycket med N560 i 6.5x55 (men med Normas 130gr DL) och fått väldigt ojämna tryck nära max. N165 funkade bättre även om jag inte fick riktigt lika höga hastigheter. Dessutom gav N165 väldigt låg hastighetsspridning.

Bara ett tips om du känner att du har för få krut hemma :)

 

Jag har också bägge dom kruten och har precis samma uppfattning, 560 är lite lynningt att jobba med men i mitt fall är hastighet skillnaden till dess fördel.

/Mike

Publicerat

Hur bär man sig åt för att köpa QL? Finns det svensk återförsäljare? Pengar i kuvert till en adress i tyskland?

Jag tycker det är lätt obehagligt att lämna ut kreditkortet på nätet men om jag måste så vill jag göra det till en pålitlig site.

Publicerat
44 minutes ago Slommen sa:

Hur bär man sig åt för att köpa QL? Finns det svensk återförsäljare? Pengar i kuvert till en adress i tyskland?

Jag tycker det är lätt obehagligt att lämna ut kreditkortet på nätet men om jag måste så vill jag göra det till en pålitlig site.

Bara att gå in här och beställ. Gick helt smärtfritt för mig. :thumbsup:

https://quickload.co.uk/

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Slommen sa:

Hur bär man sig åt för att köpa QL? Finns det svensk återförsäljare? Pengar i kuvert till en adress i tyskland?

Jag tycker det är lätt obehagligt att lämna ut kreditkortet på nätet men om jag måste så vill jag göra det till en pålitlig site.

Använd ett kreditkort, inte ett kontokopplat kort, så skyddas du av kreditköplagen. Blir du blåst är det bankens problem. 

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Mad Mike sa:

Jag har också bägge dom kruten och har precis samma uppfattning, 560 är lite lynningt att jobba med men i mitt fall är hastighet skillnaden till dess fördel.

/Mike

Ok... men lynnigheten försvinner om man ger fan i att hårdladda... eller?

Publicerat
1 minute ago HerrBerg sa:

Ok... men myndigheten försvinner om man ger fån i att hårdladda... eller?

Nej inte direkt, schysst V0 får man ändå, jag gillar 560 då jag tycker det är mer klimatstabilt om man undviker maxladdningar då det kan bli väl höga tryck sommartid.

/Mike

Publicerat

Tack för tips!

Jag vågade språnget så nu får vi se om Engelsmännen håller sin del av avtalet. Dom skrev att dom ville ha den gamla skivan, vad ska dom med den till? Jag har dessutom ingen gammal skiva eftersom jag inte har QL sedan tidigare. Lite påfluget tycker jag nog.

Nu ska jag inte svamla mer i den här tråden, men som sagt tack för tipsen!

Publicerat

Det är inte så att du av misstag beställt en uppgradering? Då brukar de vilja ha tillbaka den gamla skivan.

Publicerat

Så kan det vara, lite dyrt isf.

"

QuickLOAD - QuickTARGET ver. 3.9 - QuickTARGET ver. 3.9 for £135.00 each"

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.