Publicerat Februari 12, 20188 yr Detta är en populär post. Hej alla! Inget egentligt knivprojekt men jag har roat mig med att forma om en Hultaforsyxa till något som är inspirerat av en stridsyxa från vikingatiden. Själva yxhuvudet slipade jag om grovt med en vinkelkap och sen finjusterade med bandslip men också en hel del med olika filar. Sen slipades och polerades ytan upp till önskad blankhet, jag har funderat på att etsa in något roligt i dekorväg men inte fått tag på någon som kan fixa självhäftande vinylfilm för det. Skaftet är originalskaftet som kortades av i båda ändarna och formades om, karvade in lite "runor" och brände sedan av skaftet och lindade handtagsdelen med läder. Ett roligt litet vinterprojekt, funderar på att göra ett litet "ställ" till den om den inte bara hamnar på väggen här hemma... Bifogar två bilder, en "före" och en "efter" :-) /Rikard
Publicerat Februari 12, 20188 yr Författare 1 hour ago Silver sa: Klar förbättring! Har du provat att använda den efteråt? Nej, den kommer nog bara att agera prydnad här hemma. Men den bör fungera bra som späntyxa exempelvis :-) /Rikard
Publicerat Februari 13, 20188 yr Allt man gör med en kina-Hultafors är en klar förbättring, tyckte det var ledsamt första gång jag såg dem i butik. Starkt jobbar med yxan, hur höll du ner värmen när du slipade och kapade i den?
Publicerat Februari 13, 20188 yr Författare 1 hour ago Galne sa: Allt man gör med en kina-Hultafors är en klar förbättring, tyckte det. Ar ledsamt första gång jag såg dem i butik. Starkt jobbar med yxan, hur höll du ner värmen när du slipade och kapade i den? Jo det är bedrövligt vad som händer med Bahco, etc. när man utlokaliserar produktionen utomlands/börjar köpa "jox" där borta och sätta sitt namn på... Jag jobbade väldigt långsamt med grovarbetet på yxhuvudet och kylde mycket i vatten. /Rikard