Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

vandraren

Storlek på le Chameau, gummistövel

Recommended Posts

vandraren

Undrar om nån kan svara på en stoleksfråga på deras gummistövlar: är de stora eller små i storlek? Hittat Vierson för 900 spänn ca, på nätet, därav frågan. Använder Nike gympadojor, Blunnies och Meindl. Olika storlek på alla tre... 

p.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Arctic

Normala i längd, men smala skulle jag säga. 

Jag har normalt 44,5 (285 mondo point) i storlek, men rätt breda fötter. Jag har haft tre par Le Chameu stövlar i 44 och ett par i 45. De med 44 har greppassning och fungerar inte med några strumpor och är egentligen för smala. Det i 45 passar bättre, men är fortfarande smalt. 

Le Chameu är en stövel som kan fungera väldigt bra, men jag skulle starkt rekommendera att prova först. Det är inte en modell som passar alla. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vandraren

Ok. Jag har oxå väldigt breda fötter. Funkar bra i Arxus, men de är kanske breda?

p.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Arctic

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där. Jag har mig veterligt aldrig haft på mig ett par Arxus.

I Le Chameu i storlek 44 får jag ibland blåsor mitt under framfoten. Stöveln är så pass trång att det drar ihop foten så att mesta belastningen hamnar mitt under foten...

Jag köpte ett par 44:or 1991 som höll i dryga 25 år. Då hade sulan nötts upp, så jag ska inte klaga alltför mycket. Men det var inte direkt ett par stövlar som passade med raggsockar... 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MagnusN

Har något breda fötter 42 i vanliga skor ((43 om det är smala skor) och och 42 i kamelerna. Väldigt mjuka i gummit så de förlåter breda fötter lite mer än andra stövlar, upplever jag. Provade ett par 43or men de sladdrade. Använder dem bara när det är varmt, sen blir det kängor, så jag har aldrig mer än 2 par tunnsockor för komfortens skull.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M-98

Jag har smala fötter med högt fotvalv, Le Chameau passar mig perfekt, jag har storlek 47 och då finns det plats för ett par tunna sockar och ett par tjocka. Jag tycker det finns ett annat problem med många stövlar. Skaften är gjorda för folk med fågelben. Normalt så har jag storlek 47 på skor med fransk läst och 11,5 UK för engelska.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vandraren

Jag har breda fötter och väldigt hög vrist, därav frågan om storlek. Är de något mjuka så de kan tänkas följa även en bred fot?

p.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Le Chameau's stövlar är ungefär en fot långa ;)

• Haha 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vandraren

Men hur höga är de då...?

p.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vandraren

Så då är Chameau i princip värdelösa då...?

p.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Skånepåg

Dom chameau jag har provat var definitivt inte gjorda för breda/höga fötter...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maichel
46 minutes ago vandraren sa:

Så då är Chameau i princip värdelösa då...?

p.

Inte alls. Det är faktiskt den stövel som fungerat/ hållit tätt längst av de jag haft genom åren. Viking, Hunter, Tre Torn har passerat men jag har bara kvar ett par Chameau. Dom ligger alltid i kofferten på bilen och finns med om behovet uppstår. Jagar oftast i kängor och gaiters, men det händer några gånger per år att stövlarna åker på när det t.ex trampas hare på plöjda fält. Upplever dom som mjuka i gummit och går att smyga vettigt i! Sen gnisslar dom liksom inte om man råkar stöta skaften mot varandra, eller hur man ska beskriva det... Jag har den tunnare sommarmodellen.

/M

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vandraren

Men de är ju ALLTID något litet för korta...?

Jag hajade första gången!

Jagar alltid i höga Meindl kängor oxå, men då med taxar. De skyr ju väta så det blir annorlunda mot nu, då vi skaffat labbe. Därav behovet av vettiga gummistövlar. 

Inte för att taxarna drar sig för att simma under jakt, det gör de, men föreställer mig att det blir mer vatten kring en när man kör labbe... Hänger lixom ihop...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vandraren

Blev en och en halv storlek mindre än jag brukar ha.....

p.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.