Publicerat Februari 15, 20188 yr Tjena! Har en Merkel m90/s i skåpet som jag tänkte byta in mot något annat kul. Sitter ett Leopoldsinte med hakmontage på Bössan. Har aldrig gillat bössan och tror aldrig jag kommer använda den. Nu till det roliga. Har en hq 1900 som jag gillar skarpt, dock har jag funderat på att byta stocken till en grs, samt sätta en dämpare på den. Den sitter på tok för lågt på mig trots löstagbara kolvkamshöjare. Tror ni värdet på Merkeln kunnat betala en sådan manöver? Fritt fram att idiotförklara mina resonemang. Är ganska grön på området.
Publicerat Februari 15, 20188 yr Kaliber och skick på drillingen har stor betydelse för värdet. Har du möjlighet att lägga upp bilder så är det lättare att få hjälp. Som av en händelse är jag ute efter kombi/drilling GRS-stock 7000kr, dämpare ca 3000, gänga ca 1000, det är väl inte oskäligt att tro drillingen kan bekosta det.
Publicerat Februari 15, 20188 yr Författare Kaliber är 12-12/7.57 Den är väl i hyfsat skick. Finns lite små jack i träet men det har väl alla. Jag har ärvt den av min morfar så jag har bara gått på vad jag kan läsa mig till
Publicerat Februari 16, 20188 yr Du skriver hakmontage, det ser inte ut som det. Det du har ser ut som en påskruvad Weaverskena och enkla ringar. Det är en lågbudgetlösning som är ganska vanlig. Ett hakmontage är pålödda snabbfästen, ett relativt kostbart hantverk att göra. Ett riktigt hakmontage höjer värdet eller i alla fall gör den lättare att sälja, en påskruvad skena kan nog dessvärre ha motsatt effekt.
Publicerat Februari 16, 20188 yr Ja, fästet på bilden är så diametralt motsatt ett hakmontage man överhuvudtaget kan komma Weavers billigaste plåtringar (jepp, bockad plåt) på Weaver aluminiumskena. Går inte att uppbringa en billigare och tråkigare lösning för att montera optik på en drilling. Inte min mening att vara elak, men ibland gör det ont i själen att se vad folk gör med sina stackars vapen.
Publicerat Februari 16, 20188 yr Om man fräser ut i undersidan av en weaverskena så den passar exakt på drillingens spång och borrar skruv hålen rakt i spången med hjälp av koordinatbord är det båda så rakt och starkt som man kan förvänta sig. Weavers ringar är konstruerade precis som exabit beskriver- men dom är inte DÅLIGA. En lätt kikare i ett montage som jag nämner ska jag garantera att det håller... Men är det snyggt? Nej, Tvi vale. Ett dåligt utfört hakmontage är inte heller något man blir glad av. Folk köper drilligen om det sitter ett fyrfotshak på- för det SKA man ha.. Jämfört med ett dåligt gjord hak är en bra skena fortfarande att föredra- funktionsmässigt... men NEJ- det är fortfarande inte snyggt, och ABSOLUT inget att rekommendera på en oborrad spång. Men sitter det nu där gör det ju inte drillingen värdelös.. Oavsett vad en känd moderator på grannkanalen tycker
Publicerat Februari 16, 20188 yr Detta är en populär post. Tja nu spårar detta men iom att skadan så att säga är skedd, av 6 drillingar med w skena och borrning som jag hanterat närmare har 5 haft mer eller mindre släpp i spången, i ett fall orsakade det mycket oregelbunden precision/träffläge på kulpipan. Jag påstår inte att vad Svend anger är fel, jag konstaterar enbart att det stora flertalet av dessa ingrepp på drillingar inte har utförts som han föreslår. /C
Publicerat Februari 16, 20188 yr Om det inte framgår med all tänkbar tydlighet av mitt förra inlägg rekommenderar jag INTE på något vis att borra en skena eller weaverklackar fast i spången på en frisk och oförstörd drilling...
Publicerat Februari 16, 20188 yr Som svar på trådskaparens fråga så borde man kunna få runt 15000 för drillingen som den är. Att skenan är ett otyg och fult är vi väl alla överens om MEN önskar man inte nämnda sikte så är det bra mycket enklar att få dit det man vill ha. Dock ska dessa montage inte belastas med nåt tyngre sikte vilket i så fall oftast leder till spångsläpp. Hade siktet varit hakmonterat så är marknadspriset knappa 20000 trots att ett ev byte blivit bra mycket mer kostsamt. Hakmontaget är dock rätt utfört det mest användbara och eleganta lösningen för montage av optik på ett kombinationsgevär eller dubbelstudsare. Så sälj köttorgeln och bygg på din 1900:a. Du lär få pengar över till ammunition.
Publicerat Februari 17, 20188 yr Författare Tackar för många svar! Det finns inte jättemånga av denna modellen på nätet, samtliga hsr samma optik på, och den enda länken som var aktiv skrev att sin hade hakmontage och den var till synes likadan som min. Därav trodde jag att denna anordning var original och att det satt hakmontage på den. Har aldrig sett ett sådant så jag har noll koll tyvärr Tack för era svar. Är den värd de summorna så kanske det vore bättre att köpa sig en ny pang med skönare kolv och dämpare på vet inte om det är lönt att lägga ner så mycket pengar på en så gammal bössa som min 1900. Vad hade ni gjort? Edit: har även en gammal mouser 6.5-55 med flaggsäkring. Funderar på att sätta ett Aimpoint på den och använda som drevbössa. Min 1900 har ett jävligt fint belyst Leopold sikte.
Publicerat Februari 17, 20188 yr Jag har en HVA 649 som jag köpte 2008, det är bytt trycke och sen har jag monterat en dämpare och lagt ner den i en KKC-kolv, hade dessförinnan en Hougekolv. Började först med en budgetkikare i QR-ringar och efter det blev det ett Kahles Helia C i ringar med plastilägg eftersom lådan var snett borrad. Räknar aldrig med att få tillbaka pengarna jag lagt men har nu heller inget behov av att byta bössa så det kan kvitta. Vill du bygga om din 1900 så gör det, i värsta fall blir det en läropeng men du kan hamna i samma läge som jag och bli nöjd till slut. Jag hade inte gjort om mausern till en drevjaktsbössa, hellre haft olika sikten till 1900:an. /Markus
Publicerat Februari 17, 20188 yr 1900an är faktiskt värd några lusentappar, det är ändå en hyfsat modern konstruktion, som måhända är väl högt skattad och prisad i Sverige men absolut en vettig bössa du kan satsa på. Däremot är din gamla 6,5a, om det är en 96a, i princip osäljbar och inte värd många kronor. Lägg inga resurser på den.