Publicerat Februari 15, 20188 yr Hej! Ska eventuellt sälja en bössa till en som bor för långt bort så jag inte kan följa med och lämna min original licens när licens ansökan lämnas in. Så då undrar jag om det går att skicka original licensen till berörd region eller måste den vara med när licens ansökan lämnas in? Och sedan så undrar hur man ska göra när man ska skicka en bössa med extra pipa. Är det bara postnords värdeförsändelse som gäller då eller? Och när man ska göra en sån är det bara hos Företagscenter som det går eller går det att göra hos ett ombud också?
Publicerat Februari 15, 20188 yr Licensen ska in till berörd polisregion, bara att posta. Jag brukar häfta fast den gamla på ett papper där jag skriver att en annan person söker licens och dennes namn m.m. Vad gäller transport så är det som så att om du ska skicka med posten så är det deras "värde" som gäller. Då går det bara att skicka via företagscenter, vapnet ska vara delat och skickas i olika paket och olika dagar. Du får inte heller skicka med ammo eller liknande då dom flygs och därmed även röntgas. Andra fraktbolag lär ha andra regler om dom ens hanterar vapen. Jag sålde en liten bygelrepeter förra året där någon tidigare ägare hade borrat hål under bakkappan och stoppat i extra patroner. Det paketet fick jag i retur med en lapp om att jag inte fick skicka ammunition. Slutade med att jag fick ringa säkerhetspersonalen på flygplatsen i fråga för att hitta dom... Den extra pipan borde kunna åka med i någon av försändelserna, det blir ju ändå inget komplett vapen. /Patrik
Publicerat Februari 15, 20188 yr Författare 1 hour ago Patrik L sa: Licensen ska in till berörd polisregion, bara att posta. Jag brukar häfta fast den gamla på ett papper där jag skriver att en annan person söker licens och dennes namn m.m. Vad gäller transport så är det som så att om du ska skicka med posten så är det deras "värde" som gäller. Då går det bara att skicka via företagscenter, vapnet ska vara delat och skickas i olika paket och olika dagar. Du får inte heller skicka med ammo eller liknande då dom flygs och därmed även röntgas. Andra fraktbolag lär ha andra regler om dom ens hanterar vapen. Jag sålde en liten bygelrepeter förra året där någon tidigare ägare hade borrat hål under bakkappan och stoppat i extra patroner. Det paketet fick jag i retur med en lapp om att jag inte fick skicka ammunition. Slutade med att jag fick ringa säkerhetspersonalen på flygplatsen i fråga för att hitta dom... Den extra pipan borde kunna åka med i någon av försändelserna, det blir ju ändå inget komplett vapen. /Patrik Okej men perfekt då har jag uppfattat det rätt när jag har kollat runt lite. Tack för svaret!