Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken klass 2?

Featured Replies

Publicerat

Lite inne på att skaffa en klass 2. Dels för kul, dels till grabben..

Jag tänker en 222:a eller en 223. Fabriksammo blir det. Kanske ljuddämpare. 

Finns säkert tusen trådar om detta, men... jag tar gärna emot tips på bössmodeller. Vill gärna ha en som har ett bra trycke och är en känd bra-skjutare och inte allt för tung. 

Kaliber?

/Må

Publicerat

223.. lite mer drag och billigare plugg tror jag. 

Bössa.. Howa? 

Publicerat
Just now Hipshot sa:

223.. lite mer drag och billigare plugg tror jag. 

Bössa.. Howa? 

Definitivt billigare plugg. Ggg 55 grains fmj kostar från 3,30/st beroende på var och hur många man köper. Jag fick det priset när jag köpte 1000st. Kanske lite i överkant för normalförbrukaren, men går man ihop några och handlar så...

/Patrik

Publicerat

Tikka, Remington, Howa...det finns några märken att prova och klämma på.

Så kläm och prova så mycket det går. 223 är en säker kaliber som statsmakten och runt flera i västvärlden har i sin arsenal, så det lär finnas billig ammo att köpa framöver. Samt det finns ju ett fantastiskt utbud av kulor att ladda själv med i .224.

222 är inte fel heller men prova för all del, det kan finnas billiga gevär att få tag i.

Publicerat

Vi köpte en Tikka M55 i 222, skjuter väldigt fint och gediget byggd. Nu var det sambon som skulle ha den, annars hade jag gått på 223 av Howa.

Publicerat
  • Författare

Sjujäkla skillnad på utbud av beggade på blocket. 222:or finns det många av, 223 knappt några alls..

Publicerat
6 minutes ago BigJim sa:

Sjujäkla skillnad på utbud av beggade på blocket. 222:or finns det många av, 223 knappt några alls..

Det var samma sak jag märkte när jag letade. Du får nästan ställa in dig på nytt om du ska ha en 223:a. 

/Patrik

Publicerat

Du skulle kunna få köpa min .222, Krico okänd serie. Måste bli av med den så släpper för en tusenlapp till den som.är sugen 

/M

Publicerat
  • Författare

Kanske det. Hur skjuter den?

Publicerat

Slår ett slag för Cz 527 carbine i 223 eller varför inte den mer charmiga talibankalibern 7,62x39 som också är billig att skjuta med :D

Publicerat
7 hours ago BigJim sa:

Kanske det. Hur skjuter den?

Vet ej, den ligger hos handlarn. Jag blev med en .223 samtidigt vilket gjort att bara blir liggande :rolleyes:

Publicerat

Köpte själv en .223 Tikka T3 Lite i 1:8" samt en dämpare... Skjuter fint & smäller lägre än en .22lr - jag är nöjd så här långt.

Publicerat

Se ovan, borde inte dessa reas ut nu? 

Ett av de bästa köpen enligt mig för krav specen. C 

Publicerat

Vad ska du ha bössan till?

222 eller 223 är egentligen en ren icke-fråga om du mestadels ska jaga och inte är t ex intresserad handladsare som gillar att experimentera. Rådjuret eller räven märker ingen skillnad. 

Ska du köpa ett nytt/nyare vapen; 223 med en vettig pipa alla dagar i veckan. Den gör allt en 222;a gör och lite till  

Ska du komma lite billigare undan: 222. Den gör allt... nästan allt en 223a gör för en normal jägare. 

De verkliga fördelarna med 223 (förutom billigare övningsammunition) är att moderna vapen ofta är pipade för att även klara lite tyngre kulor, medan äldre 222 ofta är pipade med 1/14 pipa. Vilket är helt ok om du ska skjuta lite lättare kulor på max omkr 55gr.

Varför inte köpa Kricon här ovan? 

Publicerat

Om du vilja skjuta t.ex. Barnes kopparkulor kan som sagt var den snabbare räffelstigningen i en normal 223 vara att föredra. 

De flesta 222:or stabiliserar 55 gr Oryx, och den fungerar också bra till rådjuren -- men den är inte blyfri. 

Det som talar främst till 222:ans fördel är mängden av begagnade kvalitetsvapen som finns tillgängliga. Jag tror inte det är så många som köper fabriksnytt i 222, utan då blir det 223 istället. 

Publicerat
  • Författare

Rådjur och räv är det tänkt.

Sako har Gamehead i ett par vikter och Nosler BST i 50gr.

Publicerat
11 hours ago BigJim sa:

Rådjur och räv är det tänkt.

Sako har Gamehead i ett par vikter och Nosler BST i 50gr.

Som sagt: rådjuren märker ingen skillnad.

Ska du köpa ett nytt vapen eller ett nyare begagnat vapen; köp då en 223a med en pipa mellan 1/8 och 1/10. Helst en 1/8 så har du lite möjligheter att labba med ett bredare spektrum av kulor om du skulle få för dig att handladda och vill nörda ned dig i den hobbyn. 

Är du inte intresserad handladdare och vill ha en lite billigare (Därmed inte alls sämre bössa och t ex ha pengar över till bättre optik) bössa och nöjer dig med att skjuta max omkr 55gr kulor (T ex Oryx på Rådjur) så finns det egentligen ingen anledning att välja 223 framför 222. Svenska marknaden kryllar av billiga och väldigt fina Sako Vixen (En av mina personliga favoritlås), Tikkor och t ex Krico mfl till inga pengar alls. 

Själv skjuter jag 65gr Sierra GK. Anledningen att det blivit så är att den skjuter så fantastiskt bra i min bössa (223 1/10 pipa) samt att den hittills har vart oerhört skonsam mot köttet och samtidigt levererat bra "död" har gjort att jag inte testat något annat i nån större utsträckning på just rådjur. TSX i 55gr funkar också bra på rådjur och räv, samt tro´t eller ej: 55gr Ballistic Tip (Trots namnet) lite lugnare laddat. 

Oavsett om du väljer 222 eller 223 kommer du säkert bli nöjd: Praktiskt taget rekylfritt och väldigt behagligt för öronen så länge man kör med dämpare. Min erfarenhet är dessutom att båda två är oerhört förlåtande/lätta att handladda. Det har alltid vart lätt att hitta laddningar med bra precision. 

Publicerat

Det ligger en riktigt fin Rem 700 LTR i 223 med en leupold på Borgs auktion. Utrop 3000-5000.

Publicerat
  • Författare

Såg det. Men nu börjar jag tänka 6,5....

Publicerat
7 hours ago BigJim sa:

Klok tanke men du tänker för långt, spola decimalerna så blir det rätt. 

T

Publicerat
7 hours ago BigJim sa:

Några utrop längre ner, en tikka 695 i 6,5x55 ;)