Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Recept för 110 gr V-Max i 308 Win?

Featured Replies

Publicerat

Kompisen har köpt 308 och ska ha ett recept för V-max som jag ska sätta ihop. Han har en .270 där v-maxen samskjuter med övrig plugg och den laddningen är HET.. 

Nu ska jag ta fram något nytt till en Sauer.. 

Länge sen jag höll på med såna här prylar.. det enda jag vet är att det ska vara 110 gr V-max och gå fort. Finnkrut Vv 140 har jag extremt gott om så det hade ju varit bäst om man kunde åtgå från det.. 

Någon som har recept och input i frågan?

Publicerat
  • Författare

Läst på en smula.. bara att glömma finnkrutet jag har.. måste till ngt betydligt snabbare.

Publicerat
  • Författare

Mmm.. Jag kommer att skifta till N201 till min rävbössa men tydligen är det N200 som gäller för Victor.. Läst på lite, man kommer kunna nå 1000 m/s tror jag. Att däremot få det att samskjuta med jaktpluggen tror jag blir svårare.. 

Sen såg jag att V-maxen är flatbase.. hatar det, minsta fibbel med hylshalsarna och man skrynklar skiten i pressen..

Publicerat
6 minutes ago Hipshot sa:

Mmm.. Jag kommer att skifta till N201 till min rävbössa men tydligen är det N200 som gäller för Victor.. Läst på lite, man kommer kunna nå 1000 m/s tror jag. Att däremot få det att samskjuta med jaktpluggen tror jag blir svårare.. 

Sen såg jag att V-maxen är flatbase.. hatar det, minsta fibbel med hylshalsarna och man skrynklar skiten i pressen..

Fan har Victor köpt en 308, trodde aldrig han skulle lämna 270:in:o. Topp vore om det är en Blaser:D.

Publicerat
  • Författare

Sakon är kvar tror jag.. hade han köpt blajser så hade han fan fått fixa skott själv!

Publicerat

44gr Norma 200 och en OAL på 69mm ger runt 1000m/s i min 66cm pipa och 950m/s i min 47cm pipa. Skjuter mycket bra.

Ta några extra varv med chamfer-verktyget så slipper du skrynkelhylsor.

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Laban sa:

44gr Norma 200 och en OAL på 69mm ger runt 1000m/s i min 66cm pipa och 950m/s i min 47cm pipa. Skjuter mycket bra.

Ta några extra varv med chamfer-verktyget så slipper du skrynkelhylsor.

Tackar! 

Chamfer.. det är ett nytt moment som jag inte behövt innan.. bök.. men det landar väl där..

Publicerat
57 minutes ago Hipshot sa:

Tackar! 

Chamfer.. det är ett nytt moment som jag inte behövt innan.. bök.. men det landar väl där..

Megaslappo?

/Mike

Publicerat

Här någon  gammal laddning på vv140 jag kan söka fram om du skulle ångra dig. 

Publicerat
  • Författare

Kommer inte att nå rätt hastighet där, han är löjligt bortskämd med flack kulbana nu med sin 270.. jag kan ju iofs tycka att han kan köra vidare med den för "våta" jobb och Vmax.. Men han ska lyfta över siktet för långhåll till nya bössan så han behöver ny laddning.