Publicerat Februari 24, 20188 yr Jag håller på och stuvar om garderoben. Två ut och förhoppningsvis tre in, sedan är det fullt. En av de bössor som skall in är en Miroku MK38 Teague sporter (grade 3, tror jag det blir). De verkar tyvärr vara svåra att få tag på just nu. När jag kikar på Torsbos hemsida har de en i grade 3, men med tillägget ”Jaguar”, antar att det är någon ”specialmodell” de tar hem till Jaguargruppen. Jag har stött på Browning 725 innan, på Jakt och Friluftsgården. Den dagen jag var där kunde ingen berätta vad som var annorlunda med ”jaguarmodellen”. Jag tittade inte så noga, men noterade att det var grade 5 trä till mer eller mindre vanliga listpriset. Är det någon som vet vad det innebär när jaguargruppen brandar Browning eller Miroku med tillägget jaguar? Priset på Torsbo är 22 900 för en ny MK38 sporter, teague, med 76cm pipa. Tittar man i PMT:s recension i vapentidningen redovisar han Mirokus modellprogram, med priser. Nedan är enbart MK38 priser, PMT listar alla modeller som säljs i Sverige (bortsett från "jaguarmodellen") Grade 1: 24 900 Grade 3: 34 900 Grade 5: 45 000 De priser PMT nämner har jag för mig är den bild jag sett hos handlarna tidigare om inte minnet sviker. Om vi jämför grade 3 modellerna så skiljer det 12 000kr mellan en "vanlig" Miroku och den med benämningen "jaguar". Jaguarmodellen är nästan 2/3 i pris jämfört med ovan nämnda listpriser. Det är en väldigt stor skillnad. Om jaguarmodellen kanske kostat 31 900kr hade man kunnat misstänka att de köpt in ett stort lager med egen branding och pressat priset. Jag har även hört att jaguargruppen har lyckats få mer eller mindre ensamrätt på att sälja Miroku i Sverige, men det har kanske inte något med saken att göra om man ser till priserna. Om man inte köper ”jaguarmodellen” får man då en bössa som är 12 000kr bättre (med vad jag tidigare nämnde om stora inköp kanske man kan säga en 9-1000kr bättre bössa)? Givetvis kan ett skrivfel smugit sig in någonstans i prissättningen, men det tror jag inte. Jag skall ringa Torsbo på måndag, men det är ofta lång telefonkö och om ingen där heller vet, så tänkte jag se om någon här kan reda ut det?
Publicerat Februari 24, 20188 yr Njae - reda ut vete fasen, men du gör ett par fundamentalfel i ditt resonemang..... En modell X är inte ALLTID en modell X till ett pris Y. Det funkar inte så..... Det funkar inte alls så om vi ska vara ärliga. Modell X är "inriktning" med ett pris/kvalitetsspann mellan säg Y1 - Y2, Modell X2 är en "inriktning" med ett pris/kvalitetsspann mellan säg Y2 - Y3. Det inser man ganska lätt när man tittar på samma vapen i andra länder. Det är en smula tillspetsat så att en viss modell är bättre ihopkommen sett till detaljfinish i storbrittanien, ser bättre ut på ytan i Europa, sämst i USA (men där säljer det mest beroende på vilken kändis man "köper" för marknadsföringen) och i norden är det rätt slafsigt ihopkomna, ser lite smårisiga ut- men det finns en stensäker agent eftersom "reservdelar och service" värderas högt här. Ungefär så fungerar marknaden - alla vill sälja och få ett namn i Storbrittanien för om det får ett bra rykte där kan man sälja på det över resten av planeten. Kruxet är att britterna kan vapen och om du prisar fel säljer du inte där, och prisar du får lågt går du i konkurs eftersom konkurensen är stenhård på den lilla ön med vänstertrafik. Men alla vill sälja där, även om vinstmarginalerna är lite lägre där. Det andra misstaget är mängdrabatten - om en bössa kostar Y kronor är det en inriktning mot en normalorder. Är ordern större kan det bli lite billigare, är ordern mindre kan det bli dyrare. Men om bössan är samma är det bara "marknadsföringskostnaderna" man kan "pruta" bort. Och det blir INGA 2/3....... Ska du ner 2/3 så är det kvalitet i någon del som är en variabel, tro mig. Du kan hitta Mk38 hos bla Jakita som är billigare i Grade1 de som säljs genom Jaguargruppen. Men det är inte samma bössa.... Jag tror de såldes för 18 900 i fjol som ett exempel - de var rätt tråkiga i jmf en grade1 som du köper på Susegården tex...... Och nej Jaguargruppen har inte ensamrätt på vare sig Miroku eller Browning. Däremot håller Jaguargruppen som regel vapen på lager och man har en modellserie man har beställt - men det är inte samma sak som ensamrätt. När jag testade Mk38 så fanns inga Jaguarversioner men jag misstänker att det är en grade ner i detaljfinish på dem oaktat vilken grade sas du köper, USA versionen mao. Ska jag vara ärlig så är nog "vapen" det enda området jag vet där pris och vad man får är så pass hårt fixerat som det är där. Är det billigare är det sämre, är det dyrarare är det som regel bättre gjort. /T
Publicerat Februari 25, 20188 yr Författare Tack, då blev det lite klarare. Jag trodde faktiskt att man gjorde mer eller mindre ett utförande av bössan, men att det kunde finnas små förändringar eller stora uppköp. Med den prisskillnad som framstod började man undra vad som inte stämde. Jag har för mig att du tidigare har påpekat att AYA som hamnade i England ofta har en bättre finish än de som hamnade i Sverige. När det gällde Miroku så tänkte jag nog att japanerna bara gjorde en modell, och inte olika för olika marknader. Den MK38 som du testade i VT är det samma finish/modell som i England/som hus Susegården? Jag har varit i kontakt en handlare, som i övrigt har ett stort sortiment, men som säger att det är kärvt att få hem just Miroku på grund av ett avtal och hänvisade till Jaguargruppen. Men det kanske bara är en dålig ursäkt.
Publicerat Februari 25, 20188 yr 1 hour ago xwing1976 sa: Tack, då blev det lite klarare. Jag trodde faktiskt att man gjorde mer eller mindre ett utförande av bössan, men att det kunde finnas små förändringar eller stora uppköp. Med den prisskillnad som framstod började man undra vad som inte stämde. Jag har för mig att du tidigare har påpekat att AYA som hamnade i England ofta har en bättre finish än de som hamnade i Sverige. När det gällde Miroku så tänkte jag nog att japanerna bara gjorde en modell, och inte olika för olika marknader. Nope, där är rätt markanta skillnader. 1 hour ago xwing1976 sa: Den MK38 som du testade i VT är det samma finish/modell som i England/som hus Susegården? Den är fläckvis betydligt bättre än en del grade 5 jag sett här i Sverige på senare tid. 1 hour ago xwing1976 sa: Jag har varit i kontakt en handlare, som i övrigt har ett stort sortiment, men som säger att det är kärvt att få hem just Miroku på grund av ett avtal och hänvisade till Jaguargruppen. Men det kanske bara är en dålig ursäkt. Problemet med Miroku är att de inte kan leverera mer än de gör just nu. Vill du köpa en säger en bössa så är Browning Sverige inte speciellt behjälpliga eftersom det tar runt ett år från order till leverans, och Miroku skiter totalt i dig. Då är det lagret hos Jaguargruppen du får välja hos i praktiken. Eller om du hittar ngn som Jaktia eller Interjakt köpt in - men Jaguargruppen är de enda som håller ett lager. Hittar du ngn i en Jaktia eller Interjakt så är det hos en given handlare och deras "lagerservice" som grupp sett funkar betydligt sämre i jmf med Jaguargruppen. Som förmodligen har lite för att de agerar "Sverige lager" och säljer netto till handlare med. T
Publicerat Februari 25, 20188 yr Enligt Browning Sverige på Skåne Game Fair hade de givit Jaguargruppen ensam rätt på Miroku, då jag frågade dem varför de inte hade några i sin monter.
Publicerat Februari 25, 20188 yr 5 minutes ago Galne sa: Enligt Browning Sverige på Skåne Game Fair hade de givit Jaguargruppen ensam rätt på Miroku, då jag frågade dem varför de inte hade några i sin monter. Jo jag vet att det har sagts så här och var. Browning säger däremot annorlunda...... Och de bör ju veta eftersom Miroku inte har ngn egen marknadsorganisation. T
Publicerat Februari 25, 20188 yr Den här tråden har ett riktigt intressant innehåll och förklarar en hel del för mig. Var väldigt sugen på en, det vill säga den enda, mk38 som stod på jakt och friluftsgarden för cirka två år sedan. Men plånboken räckte inte till de ca 35 000 som efterfrågades. Min gissning är att denna bössa står hemma hos PMT nu. Det hela löste sig ändå då det med Wizards hjälp blev det en Ultra XS istället och jag var nöjd. Tills det började dyka upp nya mk38 för strax över 20 000. Kände mig fram till nu lite snuvad på konfekten, så tack för terapin
Publicerat December 30, 20196 yr På 2018-02-25 at 19:13 Johan1986 sa: Den här tråden har ett riktigt intressant innehåll och förklarar en hel del för mig. Jag fann den också MYCKET intressant, måste jag säga ?. Jag har precis nyligen varit i kontakt med en representant på Browning som bekräftar att det är genom Jaguargruppen Miroku importeras till Sverige, men uppenbarligen vet PMT bättre (?) Sedan detta med olika kvalitéer på samma bössa och modellbeteckning, beroende av vilken marknad de är avsedda för. Som jag förstått det är bössorna i kvalité billigaste möjliga på Torsbo, men något (mycket ?) högre på Susegården. Märkligt kan jag tycka, då Jaguargruppen är dom som tar in bössorna från Miroku i Sverige (enligt vad dom själva, så väl som Browning säger), men inte enligt PMT. Om det nu är så att Jaguargruppen är dom som har "ensamrätt" på att ta in Mirokubössor till den svenska marknaden, kan jag tycka det är konstigt att Susegården parallellimporterar just Miroku. Sedan kvarstår ett par frågor; Skjuter en bössa av samma modell som är inköpt på Susegården bättre än em bössa av samma fabrikat och modell, som är inköpt på Torsbo, eller är skillnaden "bara" i att det är lite lägre kvalité i trä och (ev.) gravyr på bössan i jämförelse med bössan inköpt på Susegården ? Även om jag tycker om vackra prylar är det primära (för mig) att använda vapen till vad det är avsedda att användas till, och inte för att springa omkring och jämföra mig med andra som har råd (och motivation) att köpa ett skräddarsytt vapen för X00 000 :- Och var skall man vända sig om man vill ha ett välgjort vapen (Miroku) utan att att behöva vända sig till vare sig Torsbo eller Susegården ? Nu vill jag ha en MK 70 som på Torsbo ligger på ~ 20 000 :-. Om jag skulle vilja köpa en MK 38 (vilket inte är aktuellt i mitt fall) ligger den på 38 000 :- på Susegården, en prisskillnad som är väldigt svårmotiverad (för mig). Kvarstår bara alternativet att man i så fall privatimporterar från England i så fall (med allt vad det innebär) !?
Publicerat December 30, 20196 yr En bössa från UK kanske inte skjuter bättre men är trät/passning osv bättre kommer dem per defintion att hålla bättre. Sen om det är viktigt för dig kan ju bara du avgöra?? För som PMT säger så är det inom få områden som "du får vad du betalar för" stämmer så väl som inom hagel-världen. Jag skulle aldrig ens i min tankevärld överväga att köpa en Blaser med tillhörande Swarovski för ~80kkr, jag använder det inte tillräckligt ofta. Min hagelbössa idag ligger på 65 kkr och ska snart bytas till nåt bättre. För ja; det är skillnad i mer än gravyr och raggningsfaktor i en bössa för x00.000 kr. Men det är också beroende på att hagelbössan dels är mitt arbetsredskap och dels det jag använder till 99% av min jakt. Min erfarenhet är bössor i mellanprisklassen 15-35 kkr inte är så jäkla pjåkigt vad man köper, det är i min värld ungefär samma kvalité på alla. Visst nån kanske är bättre än den andra men inte så det stör. Jag läste nåt inlägg på fejan om en kille som skröt att hans bössa minsann gått 30 tusen skott? Det är väl cirkus vad jag sköt på ett par år innan jag började jobba med skytte med en gammal merkel 8. Å den höll... Det blir en skrivbordsargumentation å dra slika teorier på forumen. Mina guineas i frågan blir således; vill du ha en MK70 från Torsbo, köp den å skjut... den kommer förmodligen att hålla din livstid om du tar hand om den ?
Publicerat December 31, 20196 yr 5 hours ago charlie sa: En bössa från UK kanske inte skjuter bättre men är trät/passning osv bättre kommer dem per defintion att hålla bättre. Sen om det är viktigt för dig kan ju bara du avgöra?? Sant. Jag resonerar generellt så här; Kvalité betalar sig alltid i längden och oftast är det så, att man får vad man betalar för i de flesta sammanhang. Och generellt brukar japanskt producerade produkter hålla hög kvalité till ett förhållandevis lågt pris, och min tanke var/är att Miroku inte skulle vara något undantag från denna regel. Jag brukar köpa hyfsat bra grejer när jag köper något, för att jag ser långsiktigt i det mesta jag gör, och detta är inget undantag. Som jag förstått (med mina synnerligen begränsade kunskaper av vapen generellt), är 20 000 :- inte så mycket för (i detta fallet) en hagelbössa, men för en vanlig löneslav (som mig), så snyter jag inte 20 000 :- ur näsan, s a s. I jämförelse kan vi ta mitt första köp, min Tikka T3x, (jag är nu medveten (?) om att en cylinderrepeter är enklare (??) och billigare (???)) att tillverka än en hagelbössa, men i vart fall som helst så betalade jag ~ 11 500 :- svenska pesetas för den. 20 000 :- är ju en bit från det, kan man konstatera. Och Tikka är ju "second to none" om man skall tro dom själva ??. Det jag hänger upp mig på är beskrivningen av de bössor som då säljs genom jaguargruppen som "sekunda" eller "andrasortering". Missförstå mig rätt, jag säger inte att du har fel i ditt påstående, men att köpa något som är "andrasortering" lockar inte, om man säger så. 5 hours ago charlie sa: Jag skulle aldrig ens i min tankevärld överväga att köpa en Blaser med tillhörande Swarovski för ~80kkr Inte jag heller, oaktat hur ofta jag använde den ?. 5 hours ago charlie sa: För ja; det är skillnad i mer än gravyr och raggningsfaktor i en bössa för x00.000 kr. Man kan ju tycka att det borde det ju vara, ja. I mitt fall lär det däremot inte spela någon avgörande roll ?. 5 hours ago charlie sa: Men det är också beroende på att hagelbössan dels är mitt arbetsredskap och dels det jag använder till 99% av min jakt. Det är ju tveklöst ett starkt argument att satsa sådana pengar på en bössa. Dessutom vet du ju vad dina begränsningar är och vad du kan uppnå med ditt "arbetsredskap". Lägg därtill att du kan dra av kostnaden för bössan på skatten, till skillnad från mig ?. I mitt fall spelar det nog ingen roll vad man sätter i händerna på mig, det torde (sannolikt) inte utgöra någon mätbar skillnad, så här i början ?. 5 hours ago charlie sa: Min erfarenhet är bössor i mellanprisklassen 15-35 kkr inte är så jäkla pjåkigt vad man köper, det är i min värld ungefär samma kvalité på alla. Visst nån kanske är bättre än den andra men inte så det stör. Jaja, jag har inga argument vare sig för eller emot, men med risk för upprepning, det var "sekunda" eller "andrasortering" som gjorde att jag kände mig blåst på konfekten. Inget ont menat mot dig eller PMT för den delen, faktum är att jag är glad att denna kunskap kom mig tillhanda innan jag gjort något köp, då är det lättare att ta det, än om jag hade fått det mig tillhanda efter satt jag hade köpt en bössa. Hade den informationen kommit mig tillhanda efter ett köp, hade jag nog upplevt det som att jag köpt grisen i säcken och sedan hade jag ältat det så länge bössan befunnit sig i min ägo, men nu, innan jag gjort något inköp, finns ju möjligheten fortfarande kvar att titta på/efter något alternativ, (Browning !?). Fast det spelar väl kvitta om det står Browning eller Miroku på bössan, om vi talar om bössor i denna prisklassen. En Browning 525 Citori får man för strax under vad dom vill ha för en Miroku MK 70, men det kanske inte är någon bättre affär ? Kanske snarare tvärtom !? 5 hours ago charlie sa: Jag läste nåt inlägg på fejan om en kille som skröt att hans bössa minsann gått 30 tusen skott? Om jag kommer upp i dom volymerna innan jag lägger näsan i vädret, blir jag överraskad ?. Och dit är det (förhoppningsvis) ~20 år ! 5 hours ago charlie sa: Det blir en skrivbordsargumentation å dra slika teorier på forumen. Jo, men så är det. Därför försöker jag komplettera med att förkovra mig i litteraturen för att i möjligaste mån kunna bilda mig en uppfattning, men forum har ju den fördelen att man får snabb återkoppling och ståndpunkter samt infallsvinklar på problembilden från många olika håll, samtidigt. Det gör det lite lättare och/att snabbare bilda sig en egen uppfattning. 5 hours ago charlie sa: Mina guineas i frågan blir således; vill du ha en MK70 från Torsbo, köp den å skjut... den kommer förmodligen att hålla din livstid om du tar hand om den ? Jo, ta hand om den lär jag göra, på samma sätt som jag tar hand om min bultpang. Kanske inte minutiöst, men inte heller fullständigt negligerad så som några av de vapen Dansken visat bilder på, här på forat. Men sedan är det ju det här med "andrasortering"...?.
Publicerat December 31, 20196 yr 19 hours ago MrT. sa: Jag fann den också MYCKET intressant, måste jag säga ?. Jag har precis nyligen varit i kontakt med en representant på Browning som bekräftar att det är genom Jaguargruppen Miroku importeras till Sverige, men uppenbarligen vet PMT bättre (?) Källan till det uttalandet var Browning i Leige - de borde ju veta kan man tycka. Sedan vi mailade så har dock även jag gjort min hemläxa och det stämmer att Torsbo (notera därmed inte hela Jaguargruppen) som är den huvudsakliga importören av Miroku till Sverige. Browning och deras Browning dealers går i en separat snurra. 19 hours ago MrT. sa: Sedan detta med olika kvalitéer på samma bössa och modellbeteckning, beroende av vilken marknad de är avsedda för. Som jag förstått det är bössorna i kvalité billigaste möjliga på Torsbo, men något (mycket ?) högre på Susegården. Märkligt kan jag tycka, då Jaguargruppen är dom som tar in bössorna från Miroku i Sverige (enligt vad dom själva, så väl som Browning säger), men inte enligt PMT. Vem Susegården tar dem genom vet jag inte, det är nu inte förbjudet med sidoimport eller egenimport. Det andra du måste ha i åtanke är att alla vapen i en batch är inte kinesiskt lika. Alla batcher är inte lika heller. 19 hours ago MrT. sa: Om det nu är så att Jaguargruppen är dom som har "ensamrätt" på att ta in Mirokubössor till den svenska marknaden, kan jag tycka det är konstigt att Susegården parallellimporterar just Miroku. Sedan kvarstår ett par frågor; Skjuter en bössa av samma modell som är inköpt på Susegården bättre än em bössa av samma fabrikat och modell, som är inköpt på Torsbo, eller är skillnaden "bara" i att det är lite lägre kvalité i trä och (ev.) gravyr på bössan i jämförelse med bössan inköpt på Susegården ? Som sagt - lägg inte för mycket vikt vid "ensamrätt"..... Jag har inte en aning om var Suse tar in sina från, det vet Charlie betydligt bättre. De kan ta in dem via Danmark till exempel och då kommer deras ur en annan beställning, eller så hämtar de på Torsbo men gör en "cherry picking" i lagret. Det jag däremot kan konstatera är vad min ögon ser - det finns en skillnad. Den skjuter sannolikt inte sämre - utan frågan landar i detaljarbetet vilket KAN (med det inte sagt KOMMER ATT) visa sig på lite sikt. En snyggare skarv på pipan, bättre gravyr och lite roligare kolvfinish är bonus i den ekvationen. Som ett exempel: Hur värderar vi en bra mot en halvbra blånering? För den som jagar vid havsbandet är det en rätt central sak, för den som åker till skjutbanan när solen lyser spelar den ingen roll. Den förste kommer att gnälla på den halvbra, den andre fattar inte frågan...... 19 hours ago MrT. sa: Och var skall man vända sig om man vill ha ett välgjort vapen (Miroku) utan att att behöva vända sig till vare sig Torsbo eller Susegården ? Nu vill jag ha en MK 70 som på Torsbo ligger på ~ 20 000 :-. Om jag skulle vilja köpa en MK 38 (vilket inte är aktuellt i mitt fall) ligger den på 38 000 :- på Susegården, en prisskillnad som är väldigt svårmotiverad (för mig). Fast nu jämför du ju två helt olika vapen. Det är skillnad mellan en V40 och en V70 med....... /T
Publicerat December 31, 20196 yr 8 hours ago MrT. sa: I jämförelse kan vi ta mitt första köp, min Tikka T3x, (jag är nu medveten (?) om att en cylinderrepeter är enklare (??) och billigare (???)) att tillverka än en hagelbössa, men i vart fall som helst så betalade jag ~ 11 500 :- svenska pesetas för den. 20 000 :- är ju en bit från det, kan man konstatera. Och Tikka är ju "second to none" om man skall tro dom själva ??. Möjligen kanske i den prisklassen var de "second to none" - även om jag nog hävdar att Tikka i dag spöas av SchultzLarsen i den prisklassen. Och det med råge. Fast nu ser nog inte Beretta/Sako/Tikka S&L som något större hot. Det är en alldeles för liten lokal producent. Browning, Ruger, Howa etc är liksom de som de jämför sig med i sin "second to none" - och då håller jag med dem. Så sanningen ligger i betraktarens öga. T3 är (eller var) där pris och prestanda möts - går du under i pris får du förvisso betala mindre men får ännu mindre. Går du över får du mer men du får betala mer med. Men det är nu inte så att en Sauer, Blaser eller en Heym inte är bättre än en T3. För det är de är på alla punkter. Men du får betala desto mer med..... En T3 är gjord för att skjuta bra, och vara billig. En X-bolt är gjord för att vara billig, och skjuta så bra det går att den till att göra. Däri ligger skillnaden och punkten där pris och prestanda möts. 8 hours ago MrT. sa: Jaja, jag har inga argument vare sig för eller emot, men med risk för upprepning, det var "sekunda" eller "andrasortering" som gjorde att jag kände mig blåst på konfekten. Inget ont menat mot dig eller PMT för den delen, faktum är att jag är glad att denna kunskap kom mig tillhanda innan jag gjort något köp, då är det lättare att ta det, än om jag hade fått det mig tillhanda efter satt jag hade köpt en bössa. Du försöker lura systemet. Inte nog med det - du försöker lura systemet by proxy..... Lyckas du kallas det "tur". Man kan lura systemet till en viss gräns, absolut kan man det. Men det kräver en hel del kontakter så att du får stå och gräva i lagret av pangar tills du hittar den bäst gjorda. Vilket du då måste kunna bedöma för att göra det bästa valet. Om du nu inte får gräva själv, eller kan bedöma, får du ta den som står framme. Vilket innebär att du dagen efter kan hitta en betydligt bättre gjord i vapenstället eftersom den låg i lådan som låg överst på lagret. Då kan du ändå inte friskriva dig från att nästa batch som kommer är en lite bättre generellt sett. Eller så har du tur och nästa batch är lite sämre generellt sett. Din lösning är då att satsa på handlaren, och därmed by proxy försöka lura systemet utan att du vare sig kan bedöma eller kontrollera utbudet. Lyckas du kallas det "tur". För vad säger att handlaren du väljer inte ger dig den sämsta han har på lagret? Jag vet i alla fall minst en större handlare som när man besöker honom kan få se "de undanplockade" - om man tillhör de utvalda. När han får en ny sändning ställer han undan den bästa 1/3-delen eller 1/4-delen. Han ställer undan dem för kunder han vill hålla sig lite extra väl med. Det är nu inte bara bilhandlare som gör på det sättet om du trodde det. Om du hos just den handlaren ovan vill ta dig till de kunderna får du vackert handla där och endast där i 10 år eller så..... Ställ i stället frågan så här: hur många böcker kan du köpa och hur många mil bil kan du köra för säg 1000 kronor. För det är det som krävs om du ska göra jobbet från grunden så att du kan lura systemet, om du lägger till ett tvåsiffrigt tal framför 1000. Eller är en standard Mk70 tillräckligt bra för dina behov? Är de nio som jag ratat om jag fått välja bland tio bössor därmed dåliga? Vilket rykte hade det märket fått om de var dåliga? Visserligen är Sverige ett vapentekniskt u-land på alla sätt och vis men riktigt så okunniga är inte den svenske genomsnittlige jägaren. I alla fall inte för det mesta. Och vad säger det om jag ratar alla tio? Jag vet hur en bra Mk70 ser ut och känns när den är riktigt välgjord. För jag har sett långt mer än en sådan i min dag. Men det är då inte alla MK70 som är det. Om du nu verkligen verkligen vill lura systemet så kan du göra det - men du får betala för det. Låt tillverkaren göra urvalet och köp en över standardutförandet. Då får du ingen "andrahandskvalitet" eller inget "bugetutförande". Det är därför jag långt hellre går på begagnade vapen än nya även om jag förmodligen skulle få rota i lagret hos de flesta om jag bad snällt. Där kan man ägna sig åt en totalt skamlös "cherry picking" och lagret är helt öppet att rota i utan att nån ens ifrågasätter det. Men visst - du måste vet vad du gör och kunna tolka vad du ser. Och fynden kommer till löjligt låga priser. /T PS En 525 eller en Citori är billigare än en Mk70 - just för att de är en aning sämre ihopkomna, även om det är samma bössa. Det som skiljer är lite stockning. Tittar du noga på dem så kommer du med tiden att se skillnaderna du med. DS
Publicerat December 31, 20196 yr 4 hours ago pmt sa: Källan till det uttalandet var Browning i Leige - de borde ju veta kan man tycka. Tveklöst så. 4 hours ago pmt sa: Sedan vi mailade så har dock även jag gjort min hemläxa och det stämmer att Torsbo (notera därmed inte hela Jaguargruppen) som är den huvudsakliga importören av Miroku till Sverige. Även om det saknar betydelse i sak, är det bra att den saken är utredd (och avklarad) i vart fall. Men med reservation för "(notera därmed inte hela Jaguargruppen)" men det är ganska oviktig i sammanhanget (i detta nu, s a s), så för min del släpper jag gärna den delen. 4 hours ago pmt sa: Browning och deras Browning dealers går i en separat snurra. Det är noterat. 4 hours ago pmt sa: Vem Susegården tar dem genom vet jag inte, det är nu inte förbjudet med sidoimport eller egenimport. Så är det naturligtvis, om det inte är en specifik importör som har ensamrätten till att ta in från en specifik leverantör, vilket jag trodde Jaguargruppen hade (i detta specifika fallet). Jag trodde uppenbarligen fel. 4 hours ago pmt sa: Det andra du måste ha i åtanke är att alla vapen i en batch är inte kinesiskt lika. Alla batcher är inte lika heller. Många bössor är det att hålla i luften, samtidigt. 4 hours ago pmt sa: Som sagt - lägg inte för mycket vikt vid "ensamrätt" Utifrån vad som kommer fram i denna diskussionen, förefaller det vara ett korrekt angreppsförfarande på frågeställningen ?. 4 hours ago pmt sa: Det jag däremot kan konstatera är vad min ögon ser - det finns en skillnad. Och jag kan (uppenbarligen) inte argumentera emot ?. 4 hours ago pmt sa: Den skjuter sannolikt inte sämre - utan frågan landar i detaljarbetet vilket KAN (med det inte sagt KOMMER ATT) visa sig på lite sikt. KAN är i sammanhanget ett ord jag inte riktigt känner mig bekväm med. I o m att jag skaffat mig en bil, tänkte jag att frekventera skjutbanan betydligt mer än vad jag gjort sedan jag köpte bultbössan. I samband med införskaffandet av hagelbrakaren tänkte jag börja med en mjukstart och ta med mig 1 000 övningsplugg hem, det lär både behövas och gå åt ?. Vore väldigt tråkigt om det skulle börja trilskas, kanske inte efter de första tusen pupporna, men kanske efter två, eller tre, (eller om inte annat, någon gång när garantin gått ut, s a s) ?. 4 hours ago pmt sa: Som ett exempel: Hur värderar vi en bra mot en halvbra blånering? För den som jagar vid havsbandet är det en rätt central sak, för den som åker till skjutbanan när solen lyser spelar den ingen roll. Den förste kommer att gnälla på den halvbra, den andre fattar inte frågan...... Jag förstår frågan, alltid något ?. Saltvatten är en styggelse på det mesta, som inte är rostfritt. 4 hours ago pmt sa: Fast nu jämför du ju två helt olika vapen. Det är skillnad mellan en V40 och en V70 med....... /T Sant. Men det är bägge Volvo ?.
Publicerat December 31, 20196 yr 15 hours ago pmt sa: Möjligen kanske i den prisklassen var de "second to none" Det framgick inte, (från Tikka) ?. 15 hours ago pmt sa: Så sanningen ligger i betraktarens öga. No argument. 15 hours ago pmt sa: En T3 är gjord för att skjuta bra, och vara billig. Stämmer så till vida att den skjuter säkert bättre än mig. Och billig var den, i jämförelse med konkurrensen. 15 hours ago pmt sa: Du försöker lura systemet. Inte nog med det - du försöker lura systemet by proxy..... Nja, så slug är jag nog (inte). Då hade min födkrok sannolikt varit något annan än vad den är. 15 hours ago pmt sa: Lyckas du kallas det "tur". Det ligger nog närmare sanningen ( i mitt fall). 15 hours ago pmt sa: Vilket du då måste kunna bedöma för att göra det bästa valet. Och den kompetensen saknar jag, det vet både du och alla andra forumister som läst mina inlagor här på forat. 15 hours ago pmt sa: Om du nu inte får gräva själv, eller kan bedöma, får du ta den som står framme. Det är ju det som förefaller stå till buds, s a s. 15 hours ago pmt sa: Då kan du ändå inte friskriva dig från att nästa batch som kommer är en lite bättre generellt sett. Eller så har du tur och nästa batch är lite sämre generellt sett. Köp en lott och hoppas på det bästa, typ. 15 hours ago pmt sa: Din lösning är då att satsa på handlaren, och därmed by proxy försöka lura systemet Nja, att försöka lura systemet vet jag inte om jag vill påstå att jag försöker göra, men i min okunskap tänkte jag att det är samma MK 70 som står på Susegården, som på Torsbo, under förutsättning att det i övrigt är samma, d v s samma grade i detta fallet, då de kommer från samma tillverkare. Skillnaden skulle då vara priset. Så fel jag (uppenbarligen) hade. 15 hours ago pmt sa: Jag vet i alla fall minst en större handlare som när man besöker honom kan få se "de undanplockade" - om man tillhör de utvalda. När han får en ny sändning ställer han undan den bästa 1/3-delen eller 1/4-delen. Han ställer undan dem för kunder han vill hålla sig lite extra väl med. Det är nu inte bara bilhandlare som gör på det sättet om du trodde det. Om du hos just den handlaren ovan vill ta dig till de kunderna får du vackert handla där och endast där i 10 år eller så..... Känns inte viktigt för mig. Om utfallet skulle bli sådant, kanske jag hellre beger mig till Belgien och Browning för att be dom skräddarsy en B25 för min räkning ?. Förvisso lär den inte kosta 20 000 :- men på dom tio år jag förväntas vänta kanske jag har en tillräckligt stor påse pengar, att jag kan göra det, vem vet vad som står skrivet i stjärnorna. 15 hours ago pmt sa: Eller är en standard Mk70 tillräckligt bra för dina behov? Helt övertygad om att en standard MK 70 är fullt tillräcklig för mina behov, men jag visste inte att "standard" var synonymt med "sekunda" och "andrasortering." Semantik, javisst. 15 hours ago pmt sa: Vilket rykte hade det märket fått om de var dåliga? En relevant fråga, och som jag förstått det har Miroku ett väldigt gott rykte. Om det därmed är välförtjänt är inte för mig att bedöma. 15 hours ago pmt sa: riktigt så okunniga är inte den svenske genomsnittlige jägaren. I alla fall inte för det mesta. Förutom nybörjare (eller åtminstone undertecknad, för att vara mer precis) ?. 15 hours ago pmt sa: Om du nu verkligen verkligen vill lura systemet så kan du göra det - men du får betala för det. Låt tillverkaren göra urvalet och köp en över standardutförandet. Och hur går jag tillväga för att göra det !? 15 hours ago pmt sa: Det är därför jag långt hellre går på begagnade vapen än nya // 15 hours ago pmt sa: Men visst - du måste vet vad du gör och kunna tolka vad du ser. Det är ju det där, ja ?. 15 hours ago pmt sa: PS En 525 eller en Citori är billigare än en Mk70 - just för att de är en aning sämre ihopkomna, även om det är samma bössa. Och med det sagt kan vi bägge konstaterande efter allt detta, att det är inte den vägen jag vill vandra. Tack för din tid, ditt engagemang och ditt tålamod. // T.