Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En av årets absoluta höjdpunkter!

Featured Replies

Publicerat

Känner en herre utanför Hallstavik i Roslagen som är rätt nöjd ikväll. Han tog en kull valpar på sin wachteltik och hade idag organiserat en valpträff på sin jaktmark. Varit där och kört hund ngr gånger så jag fick hänga med, dock utan hund, och stå på pass. Vet inte hur många jyckar det var i kullen men under dagen har 4 syskon gått, två hundar i varje såt..

Funderar på om det kan bli bättre och roligare jakt ???

Ett antal jakter i varje såt, jyckarna gick ruskigt jämt med likvärdiga drevtider på uppskattningsvis 5-7 minuter. Ruskigt bra sökarbete, hundförarna gick i princip rätt igenom såterna och jyckarna skötte resten. Bra skall på alla jyckar dessutom, en fröjd att stå och lyssna på!

Lite sur för att jag var överdrivet hårdtryckt i första såten, hade en kidde på 150 m ca och låg fint med bra stöd, fattar inte varför jag inte sköt.. Vurpade igår när jag gick och bössan fick sig en törn även om den inte var speciellt allvarlig men iaf så tror jag att man någonstans vart lite osäker så jag avstod. Det var inget svårt skott på något sätt, inte ens när kidden stod lite skymd av grenar så hade det varit speciellt krångligt, hade ungefär halva bogen fri och det räcker om man ligger bra.. Hur som, lät bli. Tror alla skyttar hade rådjur på sig på något vis i den såten men inget skjutet.

Andra såten hamnade jag i ett rätt segt pass. Hett tveklöst, två-tre jakter gick förbi mej och styrde vidare till kompisen som stod och vevade med sin drilling. Han såg ett gäng men kom bara åt att skjuta ett rådjur.

Tredje såten.. två jyckar släpps och när ena hundföraren rapporterar att han släppt så hör man drevskall och sen två snabba skott. Ena hundägaren sköt dubblé på rådjur framför den av jyckarna som gått minst under säsongen på grund av en skada och löp. De traskar vidare men såten verkar lugn troligen beroende på kattjävlarna då en hundförare hittar två nyslagna rådjur. Tillslut kommer ett upptag och 10 minuter senare skjuter jag ett smaldjur nere i mitt pass.. De tre rådjur som fanns i såten sköts.

Sista såten i taskigt ljus gav en jakt men jag stod i ett knepigt pass och hann inte varsna djuret innan det kom så när det gick över vägen hos mej så var jag totalt oförberedd. Djuret bukade dock in mot såten igen så hade vi inte brutit så tror jag vi skjutit det med faktiskt..

Hur som!

Vilka j-la hundar! Sett en hel del kortdrivare tycker jag men dessa jyckar var lite ut över det vanliga. Dels så var de supersociala och jättetrevliga, riktigt snygga bruna wachtelhundar. Sen hade de kanonbra skall och lika långa jakter alla fyra. De var alla åter snabbt som fan till föraren efter jakt även trots att de hade rätt långa drevtider.. Skallen gjorde förövrigt att få jakter slutade långt utanför någon såt utan de höll sig snällt inom såten och bidrog därmed till att det kändes konstant superspännande hela tiden!

Ruskigt kul, ska tveklöst ta nästa jycke från denna herre!

Mvh!

Publicerat

Hej Hip det där låter onekligen kul, var det månne Herräng?  jag blir väldigt nyfiken på hur gamla hundarna är???

Mvh Jansson

Publicerat
  • Författare

Nope inte Herräng även om det hade varit kul! Detta är första säsongen som de går på allvar, tror de är ett och ett halvt år eller något sådant.. Den ena jycken saknas dov och mufflon sen är alla klövvilt skjutna för honom denna säsong.

Mvh!

Publicerat
, tror de är ett och ett halvt år eller något sådant.. Den ena jycken saknas dov och mufflon sen är alla klövvilt skjutna för honom denna säsong.

Mvh!

Inte utan man blir lite imponerad  :)

Publicerat
  • Författare

Nej det är helt sjukt egentligen, kron, gris och älg skjutna på stånd dessutom..

Måtte jycken hålla, han är lite lite väl orädd för grisarna kanske men annars är det en helt grymt bra hund..

Mvh!

Publicerat

Hur vanligt är det att wachtlar lyckas ställa gris och annat större vilt? Kommer det med erfarenhet, beror det på injagningen eller är det mest anlag?

Publicerat
  • Författare
Hur vanligt är det att wachtlar lyckas ställa gris och annat större vilt? Kommer det med erfarenhet, beror det på injagningen eller är det mest anlag?

Tror detta är något för Linus att besvara, han har tveklöst bättre koll på rasen än vad jag har.. finns nog fler signaturer med koll med iofs.

I detta fallet så tror jag det beror väldigt mycket på gener och en synnerligen lyckad parning! Sen ska man väl i rättvisans namn försöka hålla sig lite på backen, om dessa jyckar går lika klockrent om säg 4-5 år så är det läge att konstatera att det är toppenhundar på alla vis. Risken med dessa hundar som har stor dådkraft och jaktlust är att de går ur handen, drevtiderna far iväg åt helvete och inkallningen försvinner. Men kan man få dem att förbli tama och användbara så.. oj oj oj!

Sen när det gäller ffa den hund som kompisen äger så tja skulle tro att den har 3-4 jaktdagar i veckan i snitt så den får jobba. Många av dessa jakter är i bra marker vilket underlättar det med.

Mvh!

Publicerat

Hej

Vad heter uppfödaren? Är detr första kullen?

MVH

Publicerat
  • Författare

Vet inte om han tagit kullar innan om jag ska vara ärlig men tja du kan ju fråga honom själv, tänkte ta med honom till dej kommande söndag. Tror det kan bli helt sjukt kul faktiskt, dessa tre jyckar har nu rätt många rådjur på sitt samvete, vi sköt 6 igår.

Ena jycken tog två skammade rådjur idag förövrigt, pratade med ägaren innan. Hunden hade fått se ett påskjutet rådjur som trippade över ett plöje och såfort jycken såg att rådjuret var skammat så slutade han driva och gick ifrån löpan och gick i en halvmåne runt rådjuret. Tillslut så kom han på det frammifrån och smack, så var rådjuret avlivat! Hundjäveln lyckas tydligen knäcka nacken på dem.. Läskigt.. otroligt att jycken trots sina "färdigheter" kan vara så go och snäll..

Mvh!

Publicerat

Skall jaga in lillen nästa år sen får vi se om det kan bli nån till, gammeln är ej kry ännu heller så man vet aldrig. Skall bli kul på Söndag hursomhelst, lutar åt ett riktigt Wachtelparty även om det nog kommer lite spetsar också.

MVH

Publicerat
  • Författare

Tror kombinationen är helt ok givet hyfsat stora såter. Spetsarna kan möjligen få ett och annat stånd förstört av någon brun svansförsedd elvisp.. Tycker nog det mesta går bra så länge jyckarna inte själva ger sig på och tuggar på grisarna.

Inte fått helt klart med Gert än om han kommer, jag och Daniel är med iaf. Hoppas på Gert iaf för hans tik är väldigt bra!

Tar med .243:an så du får kolla på den med..

Mvh!

Publicerat

hur pass vanligt det är att wachtlarna får stop på gris och övrigt klövvilt kan jag inte ge något bra svar på, men min äldsta wachtel har ställt både gris och älg flera gånger dock så tycker jag viltet gör fler utfall mot en wachtel än en spets dessutom så kommer spetsen ofta fram tyst och skäller lite löst i början på viltet wachtlen kommer som en idiot och vrålar för fullt...

Publicerat
wachtlen kommer som en idiot och vrålar för fullt

Kan bara hålla med Linus, min lilla erfarenhet är att en spets håller nog grisarna bättre på stånd med sitt lugnare ståndarbete. Har ju sett spetsar som nästan kommer smygande efter grisarn tysta, däremot min Wachtel är precis som Linus skriver. Han riktigt vrålar och arbetar mer intensivt inne på ståndet.

Men jädra vad det är roligt med Wachtel, särskilt för passkyttarna!

Sen har jag även jagat med Coonhound och det är ju en dimension till. Denna väcker hårt även på nattsalg och driver med skall, kan driva i två timmar! Skall och skall han mer vrålar och hoar men kan ju tala om att det hörs. Sen att det behövs regäla marker är ju en annan femma! Tusen hektar är lite när man jagar med den här hunden!

Publicerat
Skall jaga in lillen nästa år sen får vi se om det kan bli nån till, gammeln är ej kry ännu heller så man vet aldrig. Skall bli kul på Söndag hursomhelst, lutar åt ett riktigt Wachtelparty även om det nog kommer lite spetsar också.

MVH

Nu har ni byggt upp stora förväntningar hos mej om att få läsa hur jakten gick nu på söndag. Det verkar vara ruggit bra hundar de där Hipshot skriver om ;D

Skriv och berätta !! :D

Publicerat

Jaa det ska bli spännande att höra hur det gick. Sen är ju också både Hippen och MKJ duktiga skribenter  ;D  ;D Ingen prestationsångets nu  ;) ;D

Hur många hundar blir det totalt?

MVH Roggman66

Publicerat

Jag har faktiskt inga förväntningar alls. (det är inte nån av mina hemmamarker Roggman) Marken där vi skall jaga är ca 1000ha och håller normalt sett en hel del gris då den gränsar till Hargs bruk. Men vi har inga mångåriga traditioner av svinjakt där och åtlar rätt sparsamt, således finns det inga säkra platser att hämta grisar ur. Såtarna är rena skogssåtar på 100-150 ha innehållandes täta planteringar och vassar. Finns således också mycket plats för dom att springa ut....Hipshot lär bli svettig iaf ;D

Förebyggande för att dämpa förväntningarna något  ;)

MVH

Publicerat
  • Författare

Bra MKJ, prestationsångest är ingen lek  :-

Idag gick det sisådär.. Cesar får problem i såter där det är för många jyckar igång vilket resulterade i taskig återgång för hans del. Fimpens dvs min jyckes återgång var som vanligt, riktigt bra, men han vinglade med nassarna i stället  >:( Vid två tillfällen kutade det förbi gris där jag stod med en eller flera jyckar efter men drog han efter och knuffade lite till på nassen? Icke! När jag fick tag på gris själv utan "hjälp" så gick det mycket bättre, hade väl 5-6 riktigt bra jakter på årsgrisar. Något korta möjligen. Han skällde även på stillastående nasse idag vilket är trevligt, dessvärre hann husse inte fram och skjuta. Garvade åt honom, släpade fram en skjuten gylta och shit va arg han var på den! Vore grymt bra att få skjuta på stånd alt direkt i upptag för honom för att "jacka" upp jaktlusten lite på dessa kreatur..

Gert har troligen kastat in handuken, han behövde köra sin unghund utan störning av andra hundar eller krav på effektivitet från skyttar. Ska på slyngeljakt med honom i morgon så jag ska kolla lite till, det lät inte helt omöjligt.

Känns att det börjar dra ihop sig till grand finale nu, jag och kompisen surrade idag om att man riktigt börjar längta tills det är dags att åter svinga comforten mot flygfän!

Mvh!

Publicerat

Det börjar ju bli en cliffhanger det här det får bli en lunch på lyktan i Gimo med sporttacen på huvudet  och radion på sökning på Söndag ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Jaha och hur gick det då?

Tror väl inte man kan komma så mycket närmare att skjuta än vad åtminstonde Daniel gjorde idag. Kompisen som jag hade med släppte sin grålle i första såten när jag gick med wachteln och efter ett tag så fick han tag på sugga med två årsgrisar. Han rapporterade fler grisar så jag lämnade rådjuren jag precis funnit och drog i full fart mot ståndskallet. Under tiden smög Daniel på och försökte skjuta men fick aldrig läge, skulle väl säga att suggan vann med 1-0 över jägarna idag för Daniel hade rätt rejält ont i benet efter att ha blivit manglad av grisen vid ett tillfälle. Fick iaf inte till det, jag hade dem på ca 35 m då de gick förbi mej i en lång grantätning men inte tillräckligt rent för att skjuta. Sen lurade de oss stenhårt, vi gick igenom såten igen både med grållen och wachteln men icke att vi återfann dem. Jag hade tre drev på rådjur i den såten, dessvärre lite för korta för att det skulle bli riktigt kul. Han håller i vanliga fall i betydligt längre så jag fattar inte riktigt vad han pysslade med idag..

Andra svängen var helt lugn, såg inga spår öht i den svängen..

Hur eller hur så var det skitkul att vara på besök! Vart igenkänd på tofsen i vanlig ordning i jaktkojan på morgonen.. och min .243:a är inte till salu längre då den är såld!

Edit: Behövde inte annonsera och böka utan det räckte med att nämna att planen var att sälja drillingen och .243:an för att köpa ny lite lättare drilling.. så jag testar konceptet igen  ;D Merkel 12-12-7x57 från -74 i bruksskick ska väck!

Mvh!

Publicerat
Jaha och hur gick det då?

Tror väl inte man kan komma så mycket närmare att skjuta än vad åtminstonde Daniel gjorde idag. Kompisen som jag hade med släppte sin grålle i första såten när jag gick med wachteln och efter ett tag så fick han tag på sugga med två årsgrisar. Han rapporterade fler grisar så jag lämnade rådjuren jag precis funnit och drog i full fart mot ståndskallet. Under tiden smög Daniel på och försökte skjuta men fick aldrig läge, skulle väl säga att suggan vann med 1-0 över jägarna idag för Daniel hade rätt rejält ont i benet efter att ha blivit manglad av grisen vid ett tillfälle. Fick iaf inte till det, jag hade dem på ca 35 m då de gick förbi mej i en lång grantätning men inte tillräckligt rent för att skjuta. Sen lurade de oss stenhårt, vi gick igenom såten igen både med grållen och wachteln men icke att vi återfann dem. Jag hade tre drev på rådjur i den såten, dessvärre lite för korta för att det skulle bli riktigt kul. Han håller i vanliga fall i betydligt längre så jag fattar inte riktigt vad han pysslade med idag..

Andra svängen var helt lugn, såg inga spår öht i den svängen..

Hur eller hur så var det skitkul att vara på besök! Vart igenkänd på tofsen i vanlig ordning i jaktkojan på morgonen.. och min .243:a är inte till salu längre då den är såld!

Edit: Behövde inte annonsera och böka utan det räckte med att nämna att planen var att sälja drillingen och .243:an för att köpa ny lite lättare drilling.. så jag testar konceptet igen  ;D Merkel 12-12-7x57 från -74 i bruksskick ska väck!

Mvh!

Ja ibland är det som det är,är väl tjusningen med jakten antar jag,men vad läser jag ?..när kontakt med benet på gris?

Publicerat
  • Författare

Japp han vart rejält tacklad och fick sig en liten flygtur  ;D

Men jagar man med ställande och går in mot ståndet som är mellan två vindfällen så.. tja när jycken upptäcker att husse med bössa är i närheten så blir ju jycken modigare.. och ger sig på grisen..som snor runt och drar för att äta upp hunden...som kutar till husse för att söka skydd...som varken hinner skjuta eller hoppa  ;D ;D ;D Tror att han idag saknade sin automat faktiskt, dessa snabba lägen så spelar det inte så stor roll vad du har för kikare.

Knäet svullnade visst på sig rätt bra efter ett tag så både jycken och husse kom hem smått justerade.. jycken hade ngr småsår i halsen, ska mycket till innan de biter igenom raggen på en grålle.

Mvh!

Publicerat

Skall väl säga till vårt försvar att hundarnas förutsättningar var inte de bästa med ihållande regn och halv storm på morgonen med fallande snö vilket gjorde att spåren blev gamla väldigt fort. Bra gjort att hitta gris ö.h på ny mark under dessa förutsättningar då grisarna lär ha tryckt något enormt.

Sedan var det fler än en som hade lägen på svin och räknade grisar ::) Benellin strejkade väl förstår jag.  ;DHoppas Daniels (inklusive han själv) hund inte fick för mycket smörj.

Nästa gång kör vi hemma istället, lite bättre förberett för svinjakt med stöthundar här. Kan ju ta med dig 243an samtidigt så frun får se vad hon har köpt ::):P ;D

MVH

Publicerat
  • Författare

Låter som en plan! Gärna då lite färre människor som passar, för många passare ger per automatik stess "måste hitta grisarna" osv.. Med lite flyt så har puckot till hund här en lite bättre dag.. Sen undrar jag lite vad som hände igår efter att Assar tappat nassarna och då Fimpen drog.. Han for efter och måste ha varit fram till dem för jag hörde ffa suggan gnälla när han drog in i tätningen... Idag är han tämligen flat, ville inte ha frukost..

Kolla din kalender så får vi se, jag har det hyfsat taight nu framöver men några luckor finns helt klart. Dock väldigt skeptisk till att jag får med Daniel, hans kalender smetfull.. Kommande helg och nästa helg är iaf bokade.. så det måste bli en veckodag i så fall. Sen har vi, Daniel, jag, hustrun och en till, en egen mark som blivit minst sagt försummad denna höst. Hade varit smutt att ta ett race där och i så fall så kan du väl sätta dej i bilen och köra söderut?

Mvh!