Publicerat Mars 2, 20188 yr Har en fråga: Är det OK (lagligt) att skjuta en lo som går in i ett hägn där man håller vilda, eller tama för den delen, djur och åberopa "skyddsjakt"? Hörde av en kille att det nog skulle vara OK att göra det, själv ställer jag mig mer tveksam till det men vet ärligt talat inte vad som gäller. Kan väl tillägga att frågan egentligen även beror korp och örn om ngn är insatt?
Publicerat Mars 2, 20188 yr Skyddsjakt på enskilds initiativ 26 § För att förebygga skador av vilt får jakträttshavare bedriva jakt under de tider och övriga villkor som anges i bilaga 4 till denna förordning. Vidare får sådan jakt bedrivas av personer som avses i 23 § första stycket jaktlagen (1987:259) under de tider som anges i punkterna 2-4 samt, när det gäller vildkanin, punkten 1 i bilaga 4. Vid jakt som avses i första stycket får ingrepp även göras i fåglars bon och fåglars ägg förstöras. Den som jagar med stöd av första eller andra stycket är skyldig att till länsstyrelsen lämna de uppgifter om jakten som Naturvårdsverket föreskriver. Länsstyrelsen är skyldig att årligen till Naturvårdsverket överlämna dessa uppgifter. Förordning (1995:443). 27 § Har upphävts genom förordning (2009:1265). 28 § Om något av rovdjuren björn, varg, järv eller lo angriper tamdjur eller om det finns skälig anledning att befara ett sådant angrepp, får åtgärder vidtas för att skrämma bort rovdjuret. Rovdjur som avses i första stycket får dödas av ett tamdjurs ägare eller vårdare för att skydda tamdjuret 1. när rovdjuret angriper och skadar tamdjuret eller om det är uppenbart att ett sådant angrepp är omedelbart förestående, 2. om det finns skälig anledning att befara ett angrepp på tamdjuret och dödandet sker i omedelbar anslutning till att rovdjuret har angripit och skadat eller dödat tamdjur, eller 3. om rovdjuret befinner sig inom inhägnat område avsett för skötsel av tamdjuret och det finns skälig anledning att befara ett angrepp där. Rovdjuret får bara dödas när det inte går att skrämma bort rovdjuret eller på något annat lämpligt sätt avbryta eller avvärja angreppet. Åtgärder enligt andra stycket 3 får, när det gäller lo, vidtas även för att skydda vilt som hålls i vilthägn eller liknande anläggning enligt 41 a §. Förordning (2009:310). 28 a § Åtgärder enligt 28 § andra–fjärde styckena får även vidtas av annan som handlar på uppdrag av ägaren eller vårdaren för att skydda jakthund som används i jaktlag, tamdjur som befinner sig inom inhägnat område avsett för skötsel av tamdjuret eller vilt som hålls i vilthägn eller liknande anläggning enligt 41 a §. Detsamma gäller när uppdrag saknas men den som vidtar åtgärden har skälig anledning att anta att ett sådant skulle ha lämnats om det funnits möjlighet till det. Förordning (2009:310). ..........men jag hade nog passat mig väldigt, väldigt för att göra det! Risken är väl överhängande att du missar en jaktsäsong eller två.
Publicerat Mars 2, 20188 yr Författare Tack för svaret, kommer i allra högsta grad främst försöka skrämma bort eventuell lo eller örn, om jag ens ser dem i eller i närheten av hägnen. Nu vet jag inte om de har problem med lo, har bara hört att det finns i området, däremot såg jag två örnar under 3h som flög i trädtoppshöjd bara 100m bort så jag antar att de lärt sig vart de kan finna enkel föda. Men som sagt, jag kommer avstå skott även om vissa på orten hävdar att det är fritt fram, antar att man som ägare kanske ser det lite annorlunda men det blir ju jag som blir drabbad, så hellre fria än fälla
Publicerat Mars 2, 20188 yr Det här kan ju vara bra läsning om du funderar på att nyttja §28. Läs alla artiklarna så får du hela bilden. https://svenskjakt.se/uncategorized/dom-vargmal-framflyttad/
Publicerat Mars 2, 20188 yr Författare Just den där historien skiljer sig en hel del mot hur det kan tänkas se ut i mitt fall om jag åberopar §28 men jag har inga planer på att göra detta utan ville bara kolla med bättre vetande hur lagen ser ut OM man står inför en situation där §28 skulle kunna nyttjas. De eventuella problemen med örn och lo där jag är lär nog relativt lätt kunna undvikas utan att skjuta dödande skott, misstänker att båda djuren är ganska lättskrämda.
Publicerat Mars 2, 20188 yr Kan inte låta bli att undra varför: Någon kille eller vissa på orten inte redan gjort något åt saken.
Publicerat Mars 2, 20188 yr Författare Just now Ken1 sa: Kan inte låta bli att undra varför: Någon kille eller vissa på orten inte redan gjort något åt saken. Hehe ja det kan man ju undra, eller så har de gjort det men inte vill skylta med det utan enbart säger "om du ser en sån där är det ok att skjuta i hägnet"
Publicerat Mars 2, 20188 yr 1 minute ago Björnstigen sa: Hehe ja det kan man ju undra, eller så har de gjort det men inte vill skylta med det utan enbart säger "om du ser en sån där är det ok att skjuta i hägnet" Och när plisen kommer står dom enade och pekar på dej!!!!
Publicerat Mars 2, 20188 yr Författare Just now Ken1 sa: Och när plisen kommer står dom enade och pekar på dej!!!! Vem vet, de jag pratade med om detta var alla praktikanter men ägaren sa uttryckligen "vi har massor med örn också". Kan man ju tolka lite som ... Vet att de dock har skjutit ett par korpar, för det berättade de.
Publicerat Mars 2, 20188 yr Örn omfattas inte av §28: 28 § Om något av rovdjuren björn, varg, järv eller lo angriper tamdjur... Det är vilthägnet där du varit och jagat kråka du pratar om? Korp får då jagas året runt enligt jaktförordningen bilaga 4 punkt 18:18) Rödräv, grävling, hermelin, vessla, iller, mård och korp får jagas inom område för viltuppfödning, hönsgård eller liknande anläggning samt inom ett avstånd av 200 meter från sådana anläggningar, om det behövs för att förhindra skada inom anläggningarna den 1 juli-den 30 juni.
Publicerat Mars 2, 20188 yr Författare Just now redtop sa: Örn omfattas inte av §28: 28 § Om något av rovdjuren björn, varg, järv eller lo angriper tamdjur... Det är vilthägnet där du varit och jagat kråka du pratar om? Korp får då jagas året runt enligt jaktförordningen bilaga 4 punkt 18:18) Rödräv, grävling, hermelin, vessla, iller, mård och korp får jagas inom område för viltuppfödning, hönsgård eller liknande anläggning samt inom ett avstånd av 200 meter från sådana anläggningar, om det behövs för att förhindra skada inom anläggningarna den 1 juli-den 30 juni. Ja exakt, det är det stället jag tänker på. Såg också att örn inte innefattades av §28, var tvungen att läsa på lite mer exakt vad som gäller.
Publicerat Mars 2, 20188 yr Just now Björnstigen sa: Ja exakt, det är det stället jag tänker på. Såg också att örn inte innefattades av §28, var tvungen att läsa på lite mer exakt vad som gäller. Det är ju rätt smart att läsa själv istället för att lita på att några tomtar på ett forum (inklusive jag själv) killgissar rätt!
Publicerat Mars 2, 20188 yr Författare 1 minute ago redtop sa: Det är ju rätt smart att läsa själv istället för att lita på att några tomtar på ett forum (inklusive jag själv) killgissar rätt! Ja, men jag föredrar att fråga OCH läsa själv. Det sista som du klistrade in tex hade jag själv inte hittat ang. jakt på korp. Ju mer input man får desto mer lär man sig
Publicerat Mars 2, 20188 yr Detta är en populär post. Sopsäckar av kraftig/bättre kvalité är ett måste i en jaktbil.
Publicerat Mars 2, 20188 yr 2 hours ago Björnstigen sa: Hehe ja det kan man ju undra, eller så har de gjort det men inte vill skylta med det utan enbart säger "om du ser en sån där är det ok att skjuta i hägnet" Det är ju tyvärr inte så långsökt att anta att flera människor som genomfört helt korrekta §28 skjutningar ändå väljer att vara tysta för att slippa misstänkliggörande och än värre. Det finns ju en inte helt försumbar risk för "hämndauktioner" från de mer militanta jaktmotståndarna. (Mer i Varg frågan) Jag säger inte att jag tror att detta är vanligt. Men jag har inte sett någon anledning att tvivla på att det förekommer!
Publicerat Mars 2, 20188 yr 35 minutes ago strävhår sa: Sopsäckar av kraftig/bättre kvalité är ett måste i en jaktbil. När jag klev på som kommunskytt så var detta det första rådet jag fick av en av de äldre farbröderna.. en sopsäck måste med ifall ngt som inte får skjutas trillar.. Jag skrattade då och skrattar fortfarande åt det.. i just DET sammanhanget..
Publicerat Mars 3, 20188 yr 22 hours ago strävhår sa: Sopsäckar av kraftig/bättre kvalité är ett måste i en jaktbil. Alltid i ryggfickan menar du