Publicerat December 30, 200619 yr Säljare åt haglöfs är mitt arbete. Anväder där igenom sakerna själv, Har även använt andra kängor. Det är då lätt att bli lite trångsynt. Är de någon som vill tala om hur deras ryggsäckar eller kängor fungerar? RIS och ROS? Tack på förhand.
Publicerat December 30, 200619 yr Köpte låga kängor på någon mässa och gillar dem.. dock så verkar tyget i dem gå sönder på utsidan, ser lite frasigt och konstigt ut. Tycker de är helt ok dock även om de inte verkar tåla krävande bruk. Mvh!
Publicerat December 30, 200619 yr Det tackar vi för ''hipshot''!!! Hoppas att de håller så länge som möjligt iallafall?
Publicerat December 30, 200619 yr Har ingen erfarenhet av kängorna men tycker att de gör riktigt riktigt bra ryggsäckar till de flästa ändamål, har haft ett par olika.
Publicerat December 31, 200619 yr det låter bra. är det främst jaktryggsäckar eller även vandring säckar som du använt? Tack tack för svaret.
Publicerat December 31, 200619 yr Hej, det har vart vandringssäck och en tight pro, den sista har vart med rätt länge och mkt. Köpte förrästen en lättare känga åt tjejen som var en haglöfs för några år sen och de funkade bra, hon var nöjd.
Publicerat Januari 2, 200719 yr Det var ju suveränt. Ja haglöfs är ju mest känd för deras säckar. Kängar har de bara hållit på med i fem sex år.. De har mycket kvar att lära.. Tack alla som svarat.
Publicerat Januari 2, 200719 yr Har en 30 liters ShoSho ryggsäck som hänger med mig vart jag än ska (utom på jakt, då har jag andra säckar). Har den till jobbet varje dag, på semestern och dags-/skidturer. Den är nog snart 15 år och jag är mycket nöjd. Nu börjar den slitas lite i botten men det får man väl räkna med efter så många år. Köpte den låga Lupis-kängan för några år sedan och är mycket nöjd med den också. Passar mina fötter perfekt. Har använt dem både till jobbet och i skogen. Enda nackdelen är att en söm gick upp, men det fixade en skomakare billigt, och att skinnet över tårna blir ganska repigt och slitet efter viss användning. Hade varit praktiskt med en något högre gummikant eller ett tåligare material just där.
Publicerat Januari 2, 200719 yr Jag har ett par kängor av modellen Lupis som jag använt den här säsongen. Jag är mycket nöjd, vilket till stor del beror på att dom måste ha haft mina fötter i åtanke när dom tillverkade lästen 8) Jag har rätt stora och breda fötter, och har allmänt sett svårt att hitta skodon. När jag stack fötterna i Lupisarna i butiken insåg jag direkt att de här kängorna skulle följa med mig hem. De var i och för sig inte den höga modell jag egentligen tänkt mig så man får kolla djupet på kärren lite innan man kliver i. Jag använder dom i temperaturintervallet -5 - +15 grader, alltid med en halvtjock trekkingstrumpa som inte binder fukt. Är det kallare eller djup snö så åker filtstövlarna Nokian Tuura på istället. Jag smörjar lädret rätt sparsamt och inte så ofta med någon "godkänd av GoreTex"-smörja för att inte täppa till andningen. Efter en skitig jaktdag sköljer jag av kängorna under ljummet vatten och borstar av dem med en diskborste innan dom får torka. Invändingt är kängorna som nya efter en säsong. Utvändigt är lädret lite nött frampå tårna i den omfattning man kan vänta sig av jaktbruk i varierad terräng. I övrigt ser och känns lädret "nytt" ut. Dom är alltså mycket bekväma att gå och stå i, och jag behövde aldrig gå in dem; har inte haft minsta tendens till skavsår även efter mycket gående. Dom är vattentäta och dom andas ok så jag är som sagt väldans nöjd - speciellt eftersom jag fick mina löjligt billigt i och med någon kampanj. Rekommenderas. /Ville
Publicerat Januari 3, 200719 yr Jag har ett par kängor av modellen Lupis som jag använt den här säsongen. Jag är mycket nöjd, vilket till stor del beror på att dom måste ha haft mina fötter i åtanke när dom tillverkade lästen 8) Jag har rätt stora och breda fötter, och har allmänt sett svårt att hitta skodon. När jag stack fötterna i Lupisarna i butiken insåg jag direkt att de här kängorna skulle följa med mig hem. De var i och för sig inte den höga modell jag egentligen tänkt mig så man får kolla djupet på kärren lite innan man kliver i. Jag använder dom i temperaturintervallet -5 - +15 grader, alltid med en halvtjock trekkingstrumpa som inte binder fukt. Är det kallare eller djup snö så åker filtstövlarna Nokian Tuura på istället.Jag smörjar lädret rätt sparsamt och inte så ofta med någon "godkänd av GoreTex"-smörja för att inte täppa till andningen. Efter en skitig jaktdag sköljer jag av kängorna under ljummet vatten och borstar av dem med en diskborste innan dom får torka. Invändingt är kängorna som nya efter en säsong. Utvändigt är lädret lite nött frampå tårna i den omfattning man kan vänta sig av jaktbruk i varierad terräng. I övrigt ser och känns lädret "nytt" ut. Dom är alltså mycket bekväma att gå och stå i, och jag behövde aldrig gå in dem; har inte haft minsta tendens till skavsår även efter mycket gående. Dom är vattentäta och dom andas ok så jag är som sagt väldans nöjd - speciellt eftersom jag fick mina löjligt billigt i och med någon kampanj. Rekommenderas. /Ville Tack så mycket, kul att ni är nöjd.. lycka till med de.
Publicerat Januari 3, 200719 yr Har en 30 liters ShoSho ryggsäck som hänger med mig vart jag än ska (utom på jakt, då har jag andra säckar). Har den till jobbet varje dag, på semestern och dags-/skidturer. Den är nog snart 15 år och jag är mycket nöjd. Nu börjar den slitas lite i botten men det får man väl räkna med efter så många år.Köpte den låga Lupis-kängan för några år sedan och är mycket nöjd med den också. Passar mina fötter perfekt. Har använt dem både till jobbet och i skogen. Enda nackdelen är att en söm gick upp, men det fixade en skomakare billigt, och att skinnet över tårna blir ganska repigt och slitet efter viss användning. Hade varit praktiskt med en något högre gummikant eller ett tåligare material just där. Tack så mycket. Finns ju en ny känga ( forest high), med en förstärkning i tå och häl. Däremot inte skandinavisk läder utan chamrouse läder( mockavariant).
Publicerat Januari 3, 200719 yr Haglöfs gröna! Varken säck eller känga, men ett jäkligt bra regnställ! mvh. Bert
Publicerat Januari 3, 200719 yr Tack så mycket.Finns ju en ny känga ( forest high), med en förstärkning i tå och häl. Däremot inte skandinavisk läder utan chamrouse läder( mockavariant). Forest High påminner ganska mycket om den höga känga jag använder nu, Viking Hunter. Finns det något samarbete eller är det en slump? Har hört någonstans att er käng-verksamhet var köpt från Norge (där ju Viking håller till)
Publicerat Januari 3, 200719 yr Är inte riktigt säker på viking - haglöfs, men haglöfs äger nu skofabriken alfa från norge, det är det ända jag vet. Annars är ju kängorna idag ganska lika med allt som ofta byggd på vibram sula. De har kommit med en hyfsat ny sula med samma gummiblandning som i dubbfria vinterdäck! Deras andra sulor har en tendens att bli väldigt hala när det är kallt och blött ute.
Publicerat Januari 3, 200719 yr Haglöfs gröna! Varken säck eller känga, men ett jäkligt bra regnställ! mvh. Bert Ja det är suveränt.. Lite bättre andningsförmåga i de nya ställen men slit tåligheten är det ju inget fel på...
Publicerat Januari 3, 200719 yr Ja det är suveränt.. Lite bättre andningsförmåga i de nya ställen men slit tåligheten är det ju inget fel på... Jag har nog haft mitt i femton år, andningen funkar än! mvh. Bert
Publicerat Januari 10, 200719 yr Hej Köpte ett par Alaska när jag gjorde lumpen för tjugo år sedan. Använder dem fortfarade som jaktkängor. Hakarna nöter lite väl mycket på byxbenen men kvaliten i övrigt toppen. MVH H
Publicerat Januari 10, 200719 yr Det jag har erfarenhet av är Haglöfs tigth L, köpte den i början av sommarn för att ha till skolan samt till lite småturer när man behöver ryggsäck. Dock inte jakt. Tycker den är bra fast fickan som sitter inne i ryggsäcken är lite klen och man blir väldigt varm om ryggen när man har på den, inte så trevligt när man ex ska till skolan Fast nu har jag ju inte så lång erfarenhet, men verkar bra.
Publicerat Augusti 24, 200719 yr Jag har använt kängor i över tio år för jaktändamål. De förra inköptes 1997 av märket Salomon (ett Österrikiskt fabrikat tror jag). Dessa har jag varit mycket nöjd med, men nu har innerfodret sett sina bästa dar så det var dags att köpa nya. Valet föll på "Haglöfs Solid". En ny modell tror jag. Har inte använt den i skogen än men blev såld direkt då jag provade den i butiken. Lite dyr kanske med om man slår ut det på 10 år blir det inte så farligt. Återkommer senare med kommentarer från dess lämplighet som jaktsko.