Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svensk jakt och potatiskastare

Featured Replies

Publicerat

Jag satt och kollade Normas ballistikprogram och funderade över en ny laddning till en bössa som jag tänkt köpa. Kalibern det rör sig om är 8x57js som både nu och då kallas för potatiskastare precis som 9,3x57 och 9,3x62. Tanken jag hade var att ladda en förhållandevis lätt kula till höga hastigheter för att på så vis komma ifrån snacket om krökt kulbana och allt det där. Men så slog det mig att bössan främst ska användas av frugan på främst drevjakter och i våra såter är passen gjorda så vi aldrig får chansen att försöka avlossa skott på längre håll än 60 meter och vad spelar då kulbanan för roll.

Om jag skjuter in med gubbkulan Norma Alaska 196 grain laddad till max enligt Normas manual och väljer det lite mer praktiska inskjutningsavståndet 80 meter (älgbanan) så kommer kulan träffa en centimeter lågt på 100 meter och två millimeter högt på 60 meter. Om jag sänker hastigheten med lägsta möjliga laddning enligt Norma så blir "överslaget" på 60 meter hela tre millimeter och på 100 meter kommer kulan droppa 11 millimeter.

Jag vet att frugan inte kommer avlossa några skott under jakt efter vilt på längre avstånd än 60 meter så jag kände mig trygg med planerna på det korta inskjutningsavståndet och helt plötsligt så slår det mig... jag har inte heller ett behov av att skjuta in mina bössor på 140 meter eftersom inte jag heller någonsin avlossar skott efter oskadat vilt på dom avstånden.

Här rannsakade jag lite i skrivande stund och konstaterade att det längsta avstånd jag skjutit ett vilt på är 140 meter och då var det en haltande dovkalv som vid inspektion inte verkade ha några synbara fel på benen. Kulan jag sköt med då var en 156 grains oryx i kaliber 6,5x55 och den satt precis bakom bogarna och gav givetvis ett fint genomslag. Kalven gick två steg innan den föll död. Bössan lånade jag av frugan då jag inte hade någon egen bössa med mig vid tillfället och frugan ville inte skjuta på det avståndet. Den bössan har Janne Stenroos på Åland knåpat ihop en gång i tiden och skjuter fortfarande fasligt tätt. Den är tung och har således ingen rekyl alls vilket passar frugan när hon sitter i torn och vakar gris, rå och dov. Där hon sitter i 90% av fallen har hon en saltsten 80 meter från tornet och det är hennes riktmärke för hur långa skott hon tar. En gång sköt hon en bock på 70 meter vilket är det längsta avstånd hon skjutit på och de flesta djuren faller på 35 meters avstånd när dom är på väg till saltstenen. Växeln där djuren brukar gå gör att viltet oftast hamnar med perfekt bredsida på just 35 meter och bara en gång har kulan hamnat i bogarna, annars sitter skottet strax bakom. Med en 156 grains oryx som träffar lungorna i 750 m/s och som har en anslagsenergi på 2800J så slår rådjuren ihop direkt och jag gissar på hydrostatisk chock. Just ja, på 35 meter så är kulbanehöjden 3 millimeter över riktpunkt... halva kulans diameter :) Funderingar om att ladda lägre hastigheter dyker ju upp även här men när varken rekylen eller köttförstöringen är märkbar ser jag inte längre nyttan med det.

Jag har också en 6,5x55 som skjuter riktigt tätt med samma laddning frugan använder och den fällde en kviga i höstas och där var avståndet 30 meter. Kvigan stod helt stilla efter skottet och tittade på mig tills hon föll omkull död... blicken kändes anklagande. Meningen var inte att jaga älg den dagen, jag var ute för att smygjaga dov vid ett hygge som gränsar till en inäga med vall där skotthåll medges ut till dryga hundra meter vilket ju är gott och väl inom räckhåll för en maxladdad 156 grains oryx.

I normalfall när jag går i skogen eller sitter på drevpass har jag en bössa i 9,3x62 som jag laddat en 285 grains oryx till max enligt Normas manual inskjuten på 140 meter eller med ett överslag på cirka 35 millimeter på 80 meter. Funderingen som jag kommer fram till nu igen är ju om jag är riktigt vettig i huvet... av vilken anledning har jag en bössa laddad hårt med en premiumkula som avlämnar dryga 3900J på 80 meter när våra pass bara tillåter skott på 60 meter och jag dessutom har ett överslag på älgbanehållet 80 meter som är en halv snusdosa? Inte för att jag tycker att rekylen är obehaglig på något vis eller så men nyttan av att ladda fullt för att få en så rak kulbana som möjligt blir ju rent av helt barnslig. 

Handen på hjärtat, ni som handladdar för jaktändamål på matvilt... anpassar ni kulans utgångshastighet efter det praktiska maxavstånd ni under jakt kan tänka er att avlossa ett skott på mot friska djur? Jag har inte gjort det som synes men jag ska förbanne mig tänka om på den punkten och ladda "mindre manligt" :)

Publicerat

Det var någon jakttidning (kommer inte ihåg vilken) som gjorde ett test då "herrejössesmagnumflackskjutarhysterin" gick som värst på nittitalet och alla 9,3:or var potatiskastare.

Man tog en 9,3 med köpeammo och mätte ut 50-100-150-200 meter och hängde upp en lerduva på varje avstånd.
Jag tror bössan var inskjuten på 140 meter eller nåt sånt- och sköt ett skott på varje lerkaka där skytten höll mitt i...

Det var träff i alla lerkakor- nån i överkant och nån i underkant, men den tog i alla 4....
Jämför resultatet med att fundera ut vilket hjärtkammare i ett rådjurshjärta man vill träffa....
Det duger åt er- och längre bort behöver ni inte skjuta på matvilt i Sverige- det här är inte Montana...
En laddning räcker ;)

Publicerat
42 minutes ago Dahla sa:

Handen på hjärtat, ni som handladdar för jaktändamål på matvilt... anpassar ni kulans utgångshastighet efter det praktiska maxavstånd ni under jakt kan tänka er att avlossa ett skott på mot friska djur? Jag har inte gjort det som synes men jag ska förbanne mig tänka om på den punkten och ladda "mindre manligt" :)

Nej, jag anpassar inte laddningen efter maxavstånd, utan laddar en laddning som stämmer överens med köpeskott så att jag lätt kan skaffa skott om jag behöver och inte hinner ladda.

Jag har bara en laddning per vapen för att jag inte skall röra till det mer än nödvändigt.

Mvh Jan-Erik

Publicerat

En vettig träffbild eftersträvas och om det blir min eller max laddning är sekundärt.

Thommy

Publicerat
  • Författare
Just now thjona sa:

En vettig träffbild eftersträvas och om det blir min eller max laddning är sekundärt.

Thommy

Sund tanke såklart! Jag har haft turen att få allt jag provat att skjuta tätt i dom bössorna jag har laddat till än så länge.

Publicerat

Då jag inte vet vad en jaktdag kommer att erbjuda så laddar jag ammo som bör klara det man ställs inför.  Alltså rimligt laddade patroner med en bra kula. Sen att jag skjuter mitt vilt på rimliga till korta håll är en sak, men det har varit gott att kunna skjuta på några hundra meter några gånger under karriären.

Det viktigaste är att man testat så man vet ungefärlig kulbana när hållen blir längre, det är inte bara att dra iväg ett skott på 200+.

Publicerat

En 320gr woodleigh hade passat bra i din 9,3a.

Publicerat
  • Författare
Just now karelsk blandning sa:

En 320gr woodleigh hade passat bra i din 9,3a.

Jag har 50st 325 grains Oryx som jag tänkte testa vid tillfälle. Är woodleigh bättre i dom farterna det rör sig om med en 9,3x62?

Publicerat

Rekylen blir markant i en 9,3 med 325 grains kulor: T.o.m. Bohman clinchade ;)

Publicerat
30 minutes ago Dahla sa:

Jag har 50st 325 grains Oryx som jag tänkte testa vid tillfälle. Är woodleigh bättre i dom farterna det rör sig om med en 9,3x62?

Woodleigh är alltid bättre, enligt mig iaf.

Har inte använt oryx själv mer än expansions skjutit dom och woodleigh ser bättre ut. Men båda fungerar nog detsamma i farterna det är tal om.

Ska man använda 250gr i 9,3 så har jag bara bra att säga om naturalis och nort fork som jag använt. 

Publicerat
  • Författare

Jag tror mer på lägre fart och tyngre kulor för dom avstånden som gäller för mig.

Publicerat
36 minutes ago Dahla sa:

Jag tror mer på lägre fart och tyngre kulor för dom avstånden som gäller för mig.

Då har du konceptet klart, jag använder själv 320gr woodleigh och 58gr 203b och effekten är väldigt bra. 

Publicerat

250gr nort fork.

Resized_20171012_043524.jpeg

Publicerat
  • Författare

I vilken utgångshastighet och avstånd till träff?

Publicerat
51 minutes ago Dahla sa:

I vilken utgångshastighet och avstånd till träff?

Ca 120m snett framifrån i älgen, har ingen koll på hastigheten men om jag minns rätt så är det 58gr 203b bakom kulan. 

Ska se när jag kommer hem om jag kan lägga ut nån fler bild på andra kulor om intresse finns. 

Publicerat

Jag minns för ett antal år sedan en undersökning om genomsnittlig flyktsträcka för älgar skjutna med olika kalibrar. Med reservation för att vissa kalibrar var mindre vanliga och därför hade ett lite svagt underlag så var skillnaden något tiotal meter mellan klena och grövre. Jag har för mig att det skiljde 50m mellan 6,5 och .458.
Att "labba med siffror" är ett kul, akademiskt nöje och jag kan definitivt inte kasta första stenen (eller någon sten för den delen) men man bör ha förståelse för att det kan ha mindre inverkan än hur länge det var sedan senaste kaffekoppen...
Om man känner att man behöver ta ut max energi på bekostnad av andra faktorer så kan man ju överväga om en annan kaliber passar bättre?
Om det å andra sidan är roligt så kör på! Jakt och skytte skall vara roligt!

Publicerat

250gr nort fork naturalis och ttsx sen är det 320gr woodleigh och en 325gr oryx.

Mellan dom lättare kulorna har jag valt dom två till vänster och av dom två tyngre använder jag woodleigh.

Jag valde bort ttsx för att jag tror den har lättare att vinkla och tappa en vinge eller liknande sen av dom tyngre så vill inte jag att kulan ser ut som en boll som jag inbillar mig har lättare vinkla i djuret så oryx används inte av mig. 

Jag har alltid hundar nära älgarna jag skjuter så vill ha så rak penetration som möjlig och inga vingar som kan släppa från kulorna.

20180316_052548.jpg

Publicerat
19 hours ago Fk Fjun sa:

Jag minns för ett antal år sedan en undersökning om genomsnittlig flyktsträcka för älgar skjutna med olika kalibrar. Med reservation för att vissa kalibrar var mindre vanliga och därför hade ett lite svagt underlag så var skillnaden något tiotal meter mellan klena och grövre. Jag har för mig att det skiljde 50m mellan 6,5 och .458.
Att "labba med siffror" är ett kul, akademiskt nöje och jag kan definitivt inte kasta första stenen (eller någon sten för den delen) men man bör ha förståelse för att det kan ha mindre inverkan än hur länge det var sedan senaste kaffekoppen...
Om man känner att man behöver ta ut max energi på bekostnad av andra faktorer så kan man ju överväga om en annan kaliber passar bättre?
Om det å andra sidan är roligt så kör på! Jakt och skytte skall vara roligt!

Sen jag gått upp i kaliber till 338a och 9,3 så är skillnaden klart märkbar och ser en tydlig skillnad av alla älgar jag är med och tar rätt på.

Oftast sitter det fler skott i älgarna som är skjutna med mindre kaliber än en grövre, antagligen för att skottreaktionen uteblir och man blir osäker.

Har ju själv skjutit mycket med kaliber 30 tidigare och ofta var det något onödigt skott just för att reaktionen var dålig på första skottet. Med 338a som jag använt och skjutit mest med är det sällan det behövs mer än ett skott och det syns direkt det är träff att dom stannar upp eller faller direkt.

Men bara mellan 9,3 och 338a ser jag skillnaden att älgarna kan stå lite längre med 9,3an och dom få gånger dom går undan så är det väldigt sällan dom gått längre än 50m. Skillnaden i kulvikt mellan 9,3 och 338a är ju inte så stor men farten skiljer mer och det är nog därför 338an är effektivare om man vill att dom faller direkt. 

Publicerat
  • Författare

Kul att se och läsa! Det jag skulle vilja veta är lite om avstånden djuren är skjutna på.

Publicerat
27 minutes ago Dahla sa:

Kul att se och läsa! Det jag skulle vilja veta är lite om avstånden djuren är skjutna på.

Dom sista kulorna är endast expansions skjutna för att välja vad jag skulle jaga med.

Har nog lite woodleigh som är tagna ur älgarna bara jag hittar asken dom ligger i kan jag lägga upp bild på dom.

De gångna hösten sköt jag nog dom flesta med 338an men hann iaf med att testa några 250gr nort fork och naturalis i 9,3an och naturalisen var ny för hösten och har bara gott att säga om dom, men inte fått igen nån sån ännu. 

Publicerat
  • Författare

Normas laddtabell för 325 grains oryx är ju ganska tight... så där antar jag att hastigheten inte skiljer så mycket från vad som anges såvida bössan inte är slut eller väldigt mycket bättre än normas testbössa.

När du testskjutit kulorna gissar jag att du har gjort det på kort avstånd.

Publicerat
14 minutes ago Dahla sa:

Normas laddtabell för 325 grains oryx är ju ganska tight... så där antar jag att hastigheten inte skiljer så mycket från vad som anges såvida bössan inte är slut eller väldigt mycket bättre än normas testbössa.

När du testskjutit kulorna gissar jag att du har gjort det på kort avstånd.

Bössan är en t3 och jag har inte haft den så länge så helt slut borde den inte vara, runt 30m har jag försökt skjuta på.

Minns inte vad jag laddade oryxen men mitt i laddatan ungefär ,några grain mindre än woodleigh kulan iaf. 

Publicerat
  • Författare

Jag måste ha rört ihop det med nån annan kaliber/kula för sist jag kollade så var min och max samma värde :)

Men när jag kollar nu så finns det ju faktiskt två olika krutsorter med ett spann mellan min och max... jag kanske borde kolla lite mer noga :) 

Hmm... jag var tvungen att kolla... det är 404 Jeffery som har samma min som max :) 

http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/404-Jeffery/

Publicerat

Jag har maxladdat tidigare och nördat in på flacka kulbanor, helt meningslöst men det kan vara kul. Nu har jag laddat för att få ner rekylen. TTSX 160gr till dottern i 8x57 med en ganska lätt laddning som ger 770m/s. Med dämpare, rak stock och gummibakkappa är den löjligt lättskjuten. Det har fungerat mycket tillfredsställande, inte många vilt men älgtjur på 15 meter och bock på 150 har inte varit problem alls, god expansion och rakt igenom.