Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem vid omladdning av halvautomater.

Featured Replies

Publicerat

Jag är en ny jägare som köpt 3 halvautomater. Benelli argo, Browning bar 2 safari, Ruger 10-22.

Alla 3 har haft problem med att ibland kastar de inte ut en patron korrekt och då funkar inte omladdningen.

Jag har felsökt detta och hitta felet och lösningen så tänkte dela med mig.

Ofta har bössan laddat om bra efter första skottet, men sen andra skottet skjuter men omladdning där kärvar för patronen som skulle kastas ut, kastats inte ut ordentligt. Låter det bekant för er med problem? När jag torrladdar utan att skjuta händer det att en patron far in i loppet men inte kommer ut då jag drar tillbaks slutstycket.

Slutsats: patronen åker in i loppet med för dålig kraft så slutstyckshuvudet inte greppar ordenligt och inte kan dra ut patronen på rätt sätt efter avfyring. Patronen far ut bakåt ändå pga rekylen, men har inte greppats av utkastaren på rätt sätt så den sprätterinte ut i rätt riktning mot öppningen, så den kan fastna.

Lösning: För liten kraft som trycker fram patronen jämfört med hur hårt patronen sitter fast i magasinet uppklämd mot läpparna på magasinet.

Vid de första skotten är trycket nedifrån av magasinfjädern som störst då fullt magasin trycker ihop fjädern mer. Det blir svårt för mekanismen att orka dunka i de första kulorna med tillräcklig kraft för att utdragarmekanismen ska fastna i patronhylsan ordenligt. Första skotte brukar gå då man hjälper till med handkraft föra fram slutstycket om det kärvar så man får en bra låsning och första patronen kastas ut, men nästa skott som laddats om automatiskt har inte tryckts fast lika bra (utkastarklon har inte greppat) men patronen far tillbaks av smällen men kastas inte ut korrekt. Genom att göra magasinfjädern kortare och genom att smörja magasinets läppar men grafitpulver tex går omladdningen lättare och patronen trycks i rätt.

På en äldre bössa kan även rekylfjädern som trycker fram slutstycket vara för svag/sliten så den inte orkar trycka fast patronen ordenligt, men på nyare är det magazinfjädern .

Jag har kortat min mag. fjäder och nu funkar det bra.

Publicerat

Jag hade liknande problem när jag hade en 10/22 i början, men efter ca 100-200 skott så började den ladda om ordentligt. 

Publicerat

Min gamla b bar mk 1 kastar ibland dåligt med Norma jaktmatch. Däremot fungerar remington ammo  bra. Aldrig haft problem med den.  Höll på att experimentera med olika grejor men gav upp och bytte ammo istället. Aldrig haft problem med jaktammo heller.  

Publicerat

Min första .22lr var en Ruger 10-22 och den kunde inte träffa en enkrona på 50m. Fruktansvärt dålig precision, men den matade allt jag stoppade i den utom american eagle eller vad den hette.

Hade en en Browning bar mk3 composite .30-06 och den åt allting. Hakade upp sig på de fyra första skotten, sen matade den hundratals patroner av olika fabrikat utan problem.

Publicerat
  • Författare

Min Browning bar 2, har klickat (ej avfyrat)  om jag tyst och försiktigt släppt fram slutstycket genom att hålla i handtaget i slutstyckat, när jag för in patron i loppet. Inga sådana problem med Rugern och Benellin dock.

Vapenhandlarn sa man måste låta bössan ladda själv genom att släppa spärren för slutstycket, så den far fram med fjäderkraften, men då slamrar det rejält och kan skrämma vilt.

Gissar man på pass får se till ha en patron i loppet och bössan säkrad, om man vill slippa skrämma vilt. Gör ni andra så ? Eller smyger ni fram slutstycket och hoppas slippa en misslyckad avfyring, och gör om proseduren mer ljudligt om det blir klick första gången ?

Publicerat
1 minute ago flyer1 sa:

Min Browning bar 2, har klickat (ej avfyrat)  om jag tyst och försiktigt släppt fram slutstycket genom att hålla i handtaget i slutstyckat, när jag för in patron i loppet. Inga sådana problem med Rugern och Benellin dock.

Vapenhandlarn sa man måste låta bössan ladda själv genom att släppa spärren för slutstycket, så den far fram med fjäderkraften, men då slamrar det rejält och kan skrämma vilt.

Gissar man på pass får se till ha en patron i loppet och bössan säkrad, om man vill slippa skrämma vilt. Gör ni andra så ? Eller smyger ni fram slutstycket och hoppas slippa en misslyckad avfyring, och gör om proseduren mer ljudligt om det blir klick första gången ?

Jag vet vad du menar, min mk3 gjorde lika. Jag såg snabbt att slutstycket behövde lite hjälp framåt sista millimetrarna om jag stängde försiktigt. Det bottnade inte utan lite fart. Efter att jag börjat hjälpa det ända fram fick jag inget mer klick.

Publicerat

Tror att de flesta halvisar behöver slitas in lite. Har för mig att Benelli skriver att man ska skjuta en eller några askar jaktammo som start för inslitning. Någon tipsade om att förvara rekylomladdare med fjädern spänd för att den skulle förlora en del av sin spänst och därför ladda om lättar laddningar.

Vissa tredjepartmagasin till 10/22 matar dåligt. Rugers egna är bra.

Publicerat
46 minutes ago MagnusN sa:

Någon tipsade om att förvara rekylomladdare med fjädern spänd för att den skulle förlora en del av sin spänst och därför ladda om lättar laddningar.

Fjädrar tappar spänsten när de spänd och slackas om och om och om igen, inte när de ligger spända konstant.

Publicerat
9 hours ago Flintbüchse sa:

Fjädrar tappar spänsten när de spänd och slackas om och om och om igen, inte när de ligger spända konstant.

Man lär sig något varje dag