Publicerat Mars 18, 20188 yr Jag ha aldrig hört talas om dessa för men vill gärna höra om ni vet något om dom... Historia värde mm...:)
Publicerat Mars 19, 20188 yr Ett fantasifullt namn på en "std Liege" Hammer Gun klass 2. Lite olika firmor reggade dessa fantasinamn och köpte in bössorna "på gatan" för export till mindre nogräknade kunder. Det kan krasst sett vara snudd på vad fan som helst från en ren katastrof till hjälpligt användbart. Det vet man först efteråt..... Jag gissar på Societe Anonym eller United Arms utifrån namnet, men det är inte tillverkaren. Det var agenten/krämaren...... Dessa bulkbössor gjordes av en armée av outworkers i Liege till vem som ville betala. Värdet? Några hundralappar..... T
Publicerat Mars 19, 20188 yr Författare Stort tack pmt! Mycket intressant å det va väl ungefär vad jag räknat med värdemässigt men man vet ju aldrig med dessa gamla vapen. Rätt som det är sitter nån på en riktigt värdefull fin gammal klenod.
Publicerat Mars 19, 20188 yr 22 minutes ago HuggyBear sa: ...... Rätt som det är sitter nån på en riktigt värdefull fin gammal klenod. Extremt ovanligt i Sverige, om du inte har ett gods eller två i släkten.... Då är sannolikheten "något mindre låg", dvs den blir inte hög ens då för vi har aldrig haft ngn vapenkultur att prata om. Generellt sett är det rätt värdelöst skrot vi hittar i gömmorna när det gäller hagelvapen. T
Publicerat Mars 19, 20188 yr Författare 27 minutes ago Matte J sa: Är det något som skall säljas? Hur gammmal är en såndär ungefär? Nä just denna pang dök upp i gömmorna efter en släktings morfar. Min släkting söker nu licens på den av nostalgiska själ å vi var båda nyfikna på framförallt vapnets historia
Publicerat Mars 19, 20188 yr Författare 15 minutes ago pmt sa: Generellt sett är det rätt värdelöst skrot vi hittar i gömmorna när det gäller hagelvapen. T Ok. Min släkting ha ju för avsikt att jaga å skjuta med den, måste/bör han lämna in den för översyn innan han använder pangen?
Publicerat Mars 19, 20188 yr Är den belgisk har den sannolikt en dateringsstämpel. Och jag skulle inte bli förvånad om den från perioden 1945-1955........ T
Publicerat Mars 19, 20188 yr Författare 1 minute ago pmt sa: Är den belgisk har den sannolikt en dateringsstämpel. Och jag skulle inte bli förvånad om den från perioden 1945-1955........ T Enda stämpel som finns är just "55" är detta då årtalet?
Publicerat Mars 19, 20188 yr 12 minutes ago HuggyBear sa: Ok. Min släkting ha ju för avsikt att jaga å skjuta med den, måste/bör han lämna in den för översyn innan han använder pangen? Egentligen inte, kolla att ni kör med rätt hylslängd bara. Och att den har en nitrostämpel..... 10 minutes ago HuggyBear sa: Enda stämpel som finns är just "55" är detta då årtalet? Nej, stämpeln är en latinsk eller grekisk bokstav. Jag har samlat de vanligaste belgiska stämplarna på shotguns.se. T
Publicerat Mars 19, 20188 yr 1 hour ago HuggyBear sa: Kanon! Tack Har siffran "55" nån annan betydelse? Beror helt på hur den ser ut..... T