Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Choke parbössor

Featured Replies

Publicerat

Alla ni som har parbössor stående i skåpet (för det har väl alla;), vad har ni för choke? Kör ni med samma i båda bössorna eller olika för att bredda användningsområdena? 

Publicerat

Själva konceptet med parbössor är väl ändå att de ska vara identiska, du ska inte märka någon skillnad på de två. 

Så när laddaren lämnar över bössan så vet du inte om det är 1:an eller 2:an du får i händerna.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Svenstorparn sa:

Själva konceptet med parbössor är väl ändå att de ska vara identiska, du ska inte märka någon skillnad på de två. 

Så när laddaren lämnar över bössan så vet du inte om det är 1:an eller 2:an du får i händerna.

Förvisso, men då måste man beställa minst tre bössor samtidigt så att man täcker upp de många utmaningar som bjuds en hagelskytt. 

För oss som i de flesta fall inte har en laddare bakom oss finns det ändå en poäng i att ha två identiska eller iallafall snarlika bössor för olika typer av jakt.

Publicerat
1 minute ago Greifelter sa:

Förvisso, men då måste man beställa minst tre bössor samtidigt så att man täcker upp de många utmaningar som bjuds en hagelskytt. 

För oss som i de flesta fall inte har en laddare bakom oss finns det ändå en poäng i att ha två identiska eller iallafall snarlika bössor för olika typer av jakt.

Vafalls, karl? Använder du inte laddare på rådjursjakten?

Parbössor bör ha samma borrningar av ovan nämnda skäl. Om man har ett äkta par skulle jag vara försiktig med ändra choken för långt sinsemellan bössorna. 

Om vi pratar om snarlika "par" skulle jag nog tänkt hela chokespannet. 1/8 o 1/4 på ena , 1/2 o 3/4 på andra.

/M

Publicerat
1 minute ago Greifelter sa:

Har man ingen laddare bakom sig så borde det vara förbjudet att äga parbössor ;)
Skämt åsido, så ser jag ingen poäng med parbössor om man inte står som skytt på stora fasan eller andjakter och har en laddare med sig.
Som normal jägare så lägger man hellre pengarna på en riktigt fin hagelbössa och så byter man choker och plugg för olika jaktformer.
som sagt är poängen med parbössor att de skall vara identiska och kombineras med en laddare.

Publicerat
3 minutes ago 19Henke94 sa:

Har man ingen laddare bakom sig så borde det vara förbjudet att äga parbössor ;)
Skämt åsido, så ser jag ingen poäng med parbössor om man inte står som skytt på stora fasan eller andjakter och har en laddare med sig.
Som normal jägare så lägger man hellre pengarna på en riktigt fin hagelbössa och så byter man choker och plugg för olika jaktformer.
som sagt är poängen med parbössor att de skall vara identiska och kombineras med en laddare.

Kan bara hålla med. 

Personligen kan jag tycka att det känns mer befogat att som normal jägare/skytt ha en lite tyngre bössa för de tillfälle där det är mängdskytte och en lite lättare där man kanske ska bära runt på bössan eller där det ska gå undan.

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago 19Henke94 sa:

Herregud människa! Räkna bort studsaren och drillingen så har du ju fyra hagelgevärsplatser, en hagelbössa. Mamma mia...

Publicerat
28 minutes ago Greifelter sa:

Har man ingen laddare så behövs ju ej "parbössor" tråkigt men sant :P

Publicerat
53 minutes ago Greifelter sa:

Herregud människa! Räkna bort studsaren och drillingen så har du ju fyra hagelgevärsplatser, en hagelbössa. Mamma mia...

En hagelbössa som används och en på minnes licens kan jag sträcka mig till ;)
" Beware the man with only one gun. He probably knows how to use it! " 

Vad har du tänkt att köpa för par bössor? Eller vad är det för några du har? 

Publicerat

Ska man stå utan laddare så hade iaf jag valt en bössa med två pipor/pipset och sparat in en plats i garderoben.

För egen del 1/4-1/2 och 1/2-1/1.

Eller för en enpiping: 3/8 och 1/1.

Publicerat

Olika choke är generellt sett överskattat, det är inte där skillnaden i fällt eller bommat vilt ligger. Men i kaliber 20 och med ett 65mm patronläge så börjar det bli en faktor att räkna med. För där har du lite för liten laddvikt att fördela för att choke ska kunna ignoreras. 

I 12/70 ser jag överhuvudtaget ingen nytta med olika choke för jakt. Så stora är inte skillnaderna att det blir ngn praktisk skillnad på jakt för 98% av alla jägare - de skulle krasst sett kunna köra med 1/4 -  1/8 till allt alltid.....  Och de sista 2% kan leva med 1/2 choke jävligt långt ut..... Det är bara på skjutbanan som man idag behöver olika grader av choke - och det för att en lerduvor på högkant är ett väldigt litet mål...... Mindre än något jaktligt vilt, betydligt mindre tom. 

Klassiskt sett ska parbössor vara lika, förr ska de ha dubbla pipset om man nu vill ha ett dublee-borrat pipset (borrat trångt - öppet)  för grouse och ett vanligt borrat för uppflog (borrat öppet - trångt). Det kan då även göras i olika längd - typ 26-27" för grouse och 28-29" för uppflog. 

T

Publicerat
  • Författare
1 hour ago 19Henke94 sa:

En hagelbössa som används och en på minnes licens kan jag sträcka mig till ;)
" Beware the man with only one gun. He probably knows how to use it! " 

Vad har du tänkt att köpa för par bössor? Eller vad är det för några du har? 

Jag hade två stycken Miroku som var i stort sett identiska men de fick lämna för en FN b1 från 1930-talet. Jag har inget behov av dubbelbössor men man kan ändå vilja ha:)