Publicerat Mars 24, 20188 yr Gått och grubblat lite på det där med dämpare, men något som förbryllar mig är mängden val på gänga det finns. Att diametern är lite kaliber beroende är ju självklart, men varför alla dessa olika stigningar? Vad är det som avgör det valet egentligen? Känns bara förvirrande.. Hur har ni andra gjort och vad säger smederna?
Publicerat Mars 26, 20188 yr Från ljuddämpare.nu: När det gäller val av lämplig gänga till vapnet så är det i dom flesta fallen mynningens ytterdiameter som avgör valet. Som grundregel bör pipans diameter vara minst 1,5mm grövre än gängan man ska välja. T.ex om man har en pipa som har en ytterdiameter i mynningen på minst 15,5mm så kan man använda M14x1 eller mindre gänga. En pipa med mynningsdiameter på T.ex 19,5mm eller grövre passar M18x1 perfekt. (dom flesta Varmint varianter med grov pipa brukar gängas med M18x1) När jag fixade gäng på mina pipor så blev jag rekommenderad av både PN och Stalon att köra på M15:1. Det passade bra på både sauern i 9,3x62 och Sakon i 6,5x55. Det verkar vara den vanligaste gängningen när jag tittar på begagnade vapen med gängning. Och begagnade ljuddämpare. Det kändes viktigast för mig och därför valde jag denna gänga. Med vänlig hälsning John
Publicerat Mars 26, 20188 yr Författare 1 hour ago Ijahman sa: Från ljuddämpare.nu: När det gäller val av lämplig gänga till vapnet så är det i dom flesta fallen mynningens ytterdiameter som avgör valet. Som grundregel bör pipans diameter vara minst 1,5mm grövre än gängan man ska välja. T.ex om man har en pipa som har en ytterdiameter i mynningen på minst 15,5mm så kan man använda M14x1 eller mindre gänga. En pipa med mynningsdiameter på T.ex 19,5mm eller grövre passar M18x1 perfekt. (dom flesta Varmint varianter med grov pipa brukar gängas med M18x1) När jag fixade gäng på mina pipor så blev jag rekommenderad av både PN och Stalon att köra på M15:1. Det passade bra på både sauern i 9,3x62 och Sakon i 6,5x55. Det verkar vara den vanligaste gängningen när jag tittar på begagnade vapen med gängning. Och begagnade ljuddämpare. Det kändes viktigast för mig och därför valde jag denna gänga. Med vänlig hälsning John Jo att diametern styr är ju rätt logiskt, mest nyfiken på varför det finns så många alternativ av stigningar på fingängorna. Hade väl räckt om det var x1 som standard och inte en frisk blandning.
Publicerat Mars 26, 20188 yr Detta är en populär post. I nära samarbete med RCC kommer jag nu erbjuda kunder en unik och spännande gänga: M17x1,2 Douchemoor Douchemoor: ”ni har lösningarna, vi har problemen!”
Publicerat Mars 26, 20188 yr Detta är en populär post. Försök att säga till en käring att det bara ska finnas ett gardintyg eller en färg på tapeten framledes: "Det borde väl räcka med blått som standard"