Publicerat December 31, 200619 yr Letar efter en bra hundförar bössa börjat kolla på 45-70. Men vet inte så mycket om den. Är det någon som vet?
Publicerat December 31, 200619 yr Hej Har haft en enkelskottsare i 45-70 ( den är vissst ute under säljes än :-[ :-[) Har dock inte andvänt den vid jakt, men den som köpte den tyckte att det var en mycket bra älgkaliber. Det man har hört vid fikabordet på jobbet om den så är det nog en perfekt hundförar bössa
Publicerat December 31, 200619 yr det är en mycket bra storvilts kaliber om man handladdar sin ammo för dom flesta ligger på klass 2 men det finns hårdare laddad ammo att köpa hadde min i 6år och skjöt det mesta med den . har nu gått över till 444marlin istället och skjuter mycket blykulor till jakt, träning det funkar bra. 45-70 är en 150meters bössa men hur ofta skjuter man på längre håll ska till lägga att jag går oftast som hundförare mvh. samme
Publicerat December 31, 200619 yr Hallå.. Nog är 45-70 en bra älgvältare nog! jag hade en 450 marlin som är en liten uppgraderad 45-70 under ett antal år! och den må jag säga funkade mycket fint, dom blev precis inte kryare av en smäll ifrån den ;D Nu kör jag med 338:a, Jag jagar i olika lag och i fjälle så de kan vara bra att nå lite längre då ibland, därför sålde jag den.. Men jag kommer skaffa mej en 450 marlin igen, den trivdes jag mycket bra med! och vad jag sett och hört så är 45-70 rätt använd mycket bra och pålitlig! Så där gör du nog en klokt val!
Publicerat December 31, 200619 yr Fungerar fint......får jag tag i en Baikal dubbelstudsare i samma kaliber så byter jag nog min Marlin 1895 Guidegun, men bara om jag får tag i den, annars behåller jag den, kalibern är kalas.
Publicerat December 31, 200619 yr Kom på några frågor till. Hur är Rekylen? ( inte bäst på att ta rekyl). Visst går det skjuta men svartkrut?
Publicerat Januari 1, 200719 yr Jag har ingen än men det kommer nog till hösten, enda jag funderar på är vilken kula jag ska använda, vill inte ha någon blöt kula som exploderar i älgen, någon som har något tips?
Publicerat Januari 2, 200719 yr Har pangat med Barnes orginal 300gr och den fungerade fint, skjuter nu med Remingtons 405gr, inga djur har trillat för den än, men den lär nog göra jobbet eftersom den är tänkt att kunna skjutas ur 458WM också vilket är högre farter. Har fått tips om den av andra jägare som använt den. Rekylen är inte nått att gråta över, iaf inte i ett normalt viktat och stockat vapen, tyngre än en 30-06 men utan snärten. Vad gäller vapen så är det bygelspännare eller enkelskottare som finns att tillgå i stort sett, skulle inte tveka att ta en enkelskottare på passet, men jag har en Guidegun i stället, detta pga att man går som hundförare och då är den smidig att bära på.
Publicerat Januari 2, 200719 yr Jag använde Speer 350gr till min #1 som jag hade förut. Den kulan är ganska hård - gjord för .458 Win.
Publicerat Januari 2, 200719 yr Har provat flera kulor både mjuka-hårda,nån sprängning i älg med blöta kulor har jag inte varit med om men jag laddar lungna piller. Rem 300g är en mjuk kula och den dödar mycket bra. Har även provat vassa ladningar med hårda kulor, dom dödar inte nå bättre men då får man genom skott och en viss sprängning. Före drar för egen del EJ genom skott. Smaken är som baken........ Mycket nöjd med 45:an som hund förar bössa.
Publicerat Januari 2, 200719 yr Det blir väl till att forska i saken när det blir dax, är ingen fantast av genomskott heller, tycker bättre om när energin stannar i kroppen då brukar de dö fort, sköt ju ett genomskott på ett skadat rådjur före jul och det dog jättefort 375:a och lite högt :.
Publicerat Januari 3, 200719 yr Nu var vi igång igen... Man skjuter inte om hunden finns i riskzonen oavsett kulval. Punkt. Mjuka blykulor som inte normalt ger genomskott släpper däremot mer kulfragment som kan ta konstiga vägar genom djurkroppen. Dessa är inte säkrare! Säkrast är en stenhård kula som går rakt igenom djuret (som dör säkert) och stannar i kulfånget bakom djuret.
Publicerat Januari 3, 200719 yr Nu var vi igång igen... Man skjuter inte om hunden finns i riskzonen oavsett kulval. Punkt. Mjuka blykulor som inte normalt ger genomskott släpper däremot mer kulfragment som kan ta konstiga vägar genom djurkroppen. Dessa är inte säkrare! Säkrast är en stenhård kula som går rakt igenom djuret (som dör säkert) och stannar i kulfånget bakom djuret. Vad bygger du dina påståenden på? Är du hundförare? Hur många älgar skjuter du årligen? Hur vet du vad din kula väger(rest vikt) när det blir genomskott? Hur vet du att en hård kula alltid går RAKT i genom å inte snett? Hur vet du hur säkert ditt kul fång är? Min kula stanar med 90-95% rest vikt, din lämnar kanske 10% i älgen å 90% fortsätter åt något håll som du inte har en aning om. Har varit med om obehagliga överraskningar när hunden var på sidan om älgen när jag sköt, sikunden äfter när älgen ramlade så stod han rakt bakom :-[ dom rör sig snabare än man tror . Jag har provat båda delarna och har ej sett att älgen dör varken fortare eller säkrare som du på står, snarare tvärs om. Med vänliga hälsningar Danne
Publicerat Januari 4, 200719 yr Har en hink med kulor som stanat och älgen är bättre kulfång änn den eventuella sten som du kommer att pricka för eller senare 8).
Publicerat Januari 5, 200719 yr Danne hur blir köttförstöringen med remingtons 300grn och vad laddar du dom till för hastighet? Mvh Anders
Publicerat Januari 5, 200719 yr Remingtons 300gr är en Hollowoint om jag inte missminner mig, är nog inte det lämpligaste för älgjakten eller för nalle heller, för rådjur fungerar den garanterat men jag skulle inte använda den utan köra på 405gr istället.
Publicerat Januari 5, 200719 yr Danne hur blir köttförstöringen med remingtons 300grn och vad laddar du dom till för hastighet?Mvh Anders Jag har skjutit ett 60 tal älgar med Rem 300 hp, funkar mycket bra med låg fart och upp till 130m (det längsta jag provat). Laddar man tuffare laddningar så separerar blyet från kopparn och man får fula kulor men älgen dör. I höst har jag provat hornadys 300 hp både snabbare och lägre m/s. Med den vassare laddningen fann jag bara en fördel, rakare kulbana och därmed bättre på längre håll. Med den lägre samma som Rem 300 hp med den skilnaden att kopparn och blyet satt bättre i hop. Men det är en dyrare kula och jag tycker att Rem 300 hp den mest pris värda av alla 300gr kulor jag har provat( Rem,Sierra,hornady,och bly dagg).Lite sugen på att prova win 300 annars går jag till baka till Rem 300hp Men jag ska till lägga att jag skjuter alltid på korta håll 20-60m och siktar alltid bakom bogen. Älgen går 10-30m och med liten kött förstöring. Har provat flera kalibrar, 6,5,308,30-06,9,3,300nm,338,358,458 och trivs bäst med 45-70 som hund förar bössa sen är det ett plus att den är kort,smidig,säker,och smäller alltid när jag vill. En kompis skad skjöt en 20 taggare i höst och sen vägrade halvautomaten att smälla, till slut fick han tag i en passare som blev av med bössan och älgen hänger på väggen nu och böss byte omg.
Publicerat Januari 5, 200719 yr Jag laddar hornady 350 gr flatnos till min 450 marlin. Har kronografskjutit till 650 m/s, maxladdat, har ännu inte skjutit nån älg med den. 300 gr kulor kan man väl få upp i över 700 om man handladdar.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Danne - du har nog missuppfattat det där med kulfång. Rikoschetter är en helt annan sak. Det enda man kan vara säker på är att ingen kula är säker för en hund i riskzonen bakom en älg. Om du skjuter när du inte är 100% säker på att hunden inte befinner sig bakom älgen tar du en risk. Så länge du äger hunden är det ditt och hundens problem. Om jag vore hund så skulle då jag inte vilja ha en husse som sköt när jag riskerade att träffas.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Om kulan stannar i älgen till 100% blir det inga rioschetter Det finns alltid en risk när hunden finns i skott riktningen, det gäller bara att göra risken liten, men tar man inga risker får man inte många älgar på ett jägar liv. Jag tycker att det käns säkert för mej och mina hundar när jag har burit hem alla kulor jag har avlossat på älg. Jag skjuter enbart för mina egna hundar på stånd, nog är jag mer nervös när andra skjuter. Du svarar ej på mina frågor Mr fiberclass ??? skulle vara intresant :
Publicerat Januari 8, 200719 yr Danne - om du tycker att älgar är fullgott kulfång, vilket du verkar göra, så får du stå för det. Jag anser inte det och det gör ingen annan med elementära kunskaper i terminalballistik. När det gäller rikoschetter kan du läsa i SÄKI som är försvarets regelverk.
Publicerat Januari 8, 200719 yr Danne - om du tycker att älgar är fullgott kulfång, vilket du verkar göra, så får du stå för det. Jag anser inte det och det gör ingen annan med elementära kunskaper i terminalballistik. När det gäller rikoschetter kan du läsa i SÄKI som är försvarets regelverk. Läs hela boken ; Jag tror inte Danne menar att han använder älgen som kulfång utan att det är säkrare om kulan inte kommer ut på andra sidan vilket den kan ändå och jag tror ingen kalkylerar med att kulan stannar i kroppen men skulle den det är det en mindre risk att någon kan skadas, jag har heller inget emot att kulans energi stannar i kroppen då jag tycker att älgen verkar dö fortare.
Publicerat Januari 8, 200719 yr jag tycker att rem 405 är en bra kula! och jag tycker att kulan ska gå igenom djuret det är bara att titta på folk som skjutits med kula i ena lungan dom brukar överleva men båda lungorna penetrerade så dör dom fortare( snabbare kollaps)tryck fall i övrigt så håller jag med fiberglass danne vad har du för fart på kulan med nerladdat? samme