Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hagn system hjälp

Featured Replies

Publicerat

jag har starka funderingar på ett bössbygge med en hagn system ,har tänkt bygga en liten lätt pang i kaliber 5,6-50r

någon som vet om dom finns i olika storlekar?

var får man tag på ett

ungefärligt pris?

finns det någon bättre kaliber änn ovannämda till fågel mm

mvh. samme

Publicerat

Hej !!!!

Vad roligt att nån annan än jag har fått upp ögonen för denna fina kaliber .

Jag har en liten och fin kipplauf i 5.6x50 R Mag och kan bara prata gott om denna kaliber.

Lycka till med ditt bygge.

Magnus

Övik

• 3 weeks later...
Publicerat

De finns visst i tre storlekar, och lär inte vara alldeles gratis tyvärr. Men dregelfaktorn är hög, och jag var själv nära att trilla dit för ett år eller två sedan. Men jag är... hostharkelsniff... nästan frisk nu.

Hur du köper är väl enklast att få reda på här kanske;

http://www.martiniandhagngunmakers.com/

Dakota har ju därtill en liten fallblocksmekanism i sin #10. Inte lika vacker som en Hagn kanske, men trevlig ändå... Å mekanismer kan köpas i lösvikt där också.

http://www.dakotaarms.com/

Pettson

Publicerat

Inte är de fula inte...

customguns_singleshot_400036.JPG

Och under saluavdelningen på samma sida fanns denna Alex Henry i 450/400. En våt dröm.

ALEX_HENRY5.jpg

Aaarghh, nu känner jag hur febern kopplar dubbelnelson igen...

Pettson

Publicerat
Hej !!!!

Vad roligt att nån annan än jag har fått upp ögonen för denna fina kaliber .

Jag har en liten och fin kipplauf i 5.6x50 R Mag och kan bara prata gott om denna kaliber.

Lycka till med ditt bygge.

Magnus

Övik

BILD! ! ! !
Publicerat
  • Författare

har hittat priser på dessa och kan bara säga att plånboken inte räcker till just nu :'(

samme

Publicerat
har hittat priser på dessa och kan bara säga att plånboken inte räcker till just nu :'(

samme

Konstig hobby vi har.Pengarna räcker aldrig till allt vi vill ha eller göra :( :( :(
Publicerat

Hej,

jag kom in lite sent i detta ämne men jag kan tillägga att Hartmann&Weiss licenstillverkar Hagnmekanismer. Själv sitter jah i en liknande sits som du det vill säga jag är ruskigt sugen på en riktigt fin fallblockare och då finns det egentligen inte så mycket mer än Hagn lås att välja på  ;)

2300 US $ är billigt för ett stycke ren kärlek som varar livet ut!!

//Henrik

Publicerat

Henrik,

Lite off-topic men jag har drömmar om en smidig kipplauf. Jag vill också ha en enkelskottare men vill ha ett brytvapen för att lättare kunna packa ned skönheten i en trevlig koffert. Som du vet har jag börjat komplettera min sako-garderob med ett par Krieghoff och skulle gärna skaffa en Krieghoff Hubertus, men vet du av om det finns andra trevliga kipplaufs från mindre tillverkare? (Blasers tidigare modeller är ok, men inte plast-95:an och måhända den nätta Merkeln som tillverkas idag och tidigare av Simson).

Mvh

Publicerat

Hej Ola!

Efter det att jag är klar med min Sakotrippel finns det ett hål kvar i vapengarderoben och det vill jag med stor sannolikhet fylla med en enkelskottare. Frågan som då infinner sig är om det blir en kipplauf eller fallblockare.

Det som talar för kipplauf är precis som du konstaterat att dessa verkligen är Take down i ordets rätta betydelse. När det då gäller val av fabrikat blir det lite marigare, precis som med alla andra bössor går det inte att hitta den där perfekta bössan om man inte låter bygga den från scratch. Bortsett från de fabrikat som du nämt tillverkar bl a Heym och Chapius trevliga kipplaufs men egentligen är det inga av dessa som faller mig på läppen till 100%. Balansen i Hubertusen upplevde jag som alltför baktung men när det gäller balans finns det inga objektiva sanningar och andra kan givetvis tycka att balansen på den är perfekt.

Om du uppgraderar Blaser K-95 till riktigt fina klasser blir du av med all plast men samtidigt kostar de ungefär som en Martini&Hagn eller Hartmann&Weiss vilket gör att det känns som en mindre attraktiv lösning. I dessa prisklasser finns det även en del trevliga ferlachbössor. Skall du kunna skjuta hylsor med moderna tryck vill du kanske ha ett Jaeger block a la Blaser eller Merkel men de bössor av dessa fabrikat som jag provat har varit lite för piplätta för min smak :(

Just nu känns det som att den optimala lösningen är en Martini&Hagn Take down som känns som det bästa av två världar men som allt riktigt bra hantverk så kostar det. En annan lösning är att kontraktera Leif eller Hr Englund för att göra en take down på ett Hagnlås. Men eftersom jag inte ens är klar med min trippel ännu försöker jag undvika alla tankar på nästa projekt men om man skall ha en Martini&Hagn bössa var leveranstiden när jag pratade med Rolf Martini 5-6 år så det gäller att ha framförhållning :P

Ha det!

Henrik

Publicerat

Henrik,

Men man måste ju fundera vidare, det har man ju tid med medan man väntar på de nuvarande projekten och sparar en slant...

En annan sak som jag ser som en fördel med en kipplauf är tystheten vid laddning. Eller finns det fallblockare som är ljudlösa också?

Jag får nog starta en egen tråd om detta...

Mvh