Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pipsvängning, piplängder och ändra teorier.

Featured Replies

Publicerat

Jag satte mig här hemma och räknade lite på portlängder i en högtalare av sjunde ordningen och funderade lite över ett gammalt voighthorn och vips så slog tankarna över till svängningar och avstämningar i gevärspipor...

När det handlar om ljud i en högtalare så pratar man harmoni... och nog borde det gå att räkna på lämplig piplöngd utifrån metallens egenskaper att förmedla ljudvågor. 

Eller är det bara så mycket enklare att bara ladda patroner mer eller mindre och på så vis få svängningarna att harmonisera? Svängningarna ska väl alltid vara dom samma gång efter annan när kulan lämnar loppet.

Med olika långa pipor får man ju olika svängning. Vissa patroner behöver långa pipor för att kunna förbränna krutet effektivt medans andra klarar klart mycket kortare pipa och ändå inte skapa en eldkvast.

Svängningarna jag yrar om, går det att stämma av med rätt längd som i en orgelpipa eller är det meningslöst att räkna på i praktiken?

Publicerat

Googla OBT - optimal barrel time ;)

Publicerat
  • Författare

Intressant! Jag tänkte fel... Jag måste sluta blanda in finit amplitudvågor tror jag... hastigheten i metall är så fasligt mycket snabbare än i het luft.

Tack för hinten! Undrar hur många det är som förstört sina bössor genom att kapa dom till fel längd :huh:

Publicerat

OBT är fantastiskt intressant... i teorin! Känner dock inte till någon som använder det med framgång. Har själv provat och jag fick konstiga resultat (i princip tvärt emot vad det skulle vara) som inte inbjöd till vidare användning.

Tror problemet är att det just är teori. Att få praktiken att lira lika bra lär kräva en hel del intrimning, och då tappar man lite grann vitsen med konceptet kan jag tycka. Det vore underbart att hemma på kammaren kunna räkna ut en bra laddning och åka till banan med den och verifera, eller snarare bara skjuta in :)

Det finns t.o.m. en inställning i Quickload där man anger lopptiden man räknat ut med sina harmoniska vågor etc. Då får man ut laddningar med olika krutsorter som ger just denna lopptid. I teorin.

Vad som verkar vara mer i ropet numera är 10 shot load development. Skjut en laddsteg över en pålitlig kronograf (Magnetospeed är den som föredras av proffsen) och identifera en eller två platåer i hastigheterna där hastighetsökningen stannar upp trots ökad laddvikt. Där har du en nod: klart! Bara att ladda upp ett gäng patroner med den laddningen och åka till banan. Verkar fungera läskigt bra av vad jag sett. Tyvärr har jag en Chrony M1 så det är inte riktigt läge egentligen att prova detta, men jag tror det får bli ett test ändock :rolleyes:

http://www.65guys.com/10-round-load-development-ladder-test/

Publicerat

Browning har ett system som heter BOSS. Med en flytbar pipvikt/mynningsbroms så kan man justera egensvängningsfrekvensen på pipan och tanken är att man ska kunna stämma av den så man får tätare träffbilder.

Det funkar säkert, men behöver nog en väldigt mycket testande för att hamna rätt, och det testande verkar Browning har gjort. 
Frågan är om det är görligt för en vanlig dödlig. Blir nog en väldig massa pangande.

http://www.browning.com/support/frequently-asked-questions/boss-system.html

Publicerat
28 minutes ago redtop sa:

Browning har ett system som heter BOSS. Med en flytbar pipvikt/mynningsbroms så kan man justera egensvängningsfrekvensen på pipan och tanken är att man ska kunna stämma av den så man får tätare träffbilder.

Det funkar säkert, men behöver nog en väldigt mycket testande för att hamna rätt, och det testande verkar Browning har gjort. 
Frågan är om det är görligt för en vanlig dödlig. Blir nog en väldig massa pangande.

http://www.browning.com/support/frequently-asked-questions/boss-system.html

Jo, men det där är ju för att "vanliga människor" är begränsade av fabriksammo. Då blir skruvandet på BOSS:en samma sak som laddjustering för en handladdare. BOSS är nog riktigt bra då om man bara håller på med fabriksammo. Samtidigt inser man att det är ren bonnrôta om man har turen hitta fabriksammo som passar ens bössa.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago exabit sa:

Vad som verkar vara mer i ropet numera är 10 shot load development. Skjut en laddsteg över en pålitlig kronograf (Magnetospeed är den som föredras av proffsen) och identifera en eller två platåer i hastigheterna där hastighetsökningen stannar upp trots ökad laddvikt. Där har du en nod: klart! Bara att ladda upp ett gäng patroner med den laddningen och åka till banan. Verkar fungera läskigt bra av vad jag sett. Tyvärr har jag en Chrony M1 så det är inte riktigt läge egentligen att prova detta, men jag tror det får bli ett test ändock :rolleyes:

http://www.65guys.com/10-round-load-development-ladder-test/

Det där har jag läst om och det ska provas med en chrony m1 eftersom det är vad jag också har... tänkte dock testa med tre skott per laddning för att få bättre mätresultat att utgå från.

Publicerat

Var för många år sedan på föredrag av den gamle storskytten Sture Brolund som jobbade på Norma.  Han var med när man  utvecklade CG 80 , den har en kortare  pipa  än CG 63. Han sa att  det var för att  pipsvängningarna  rör sig mest upp och ner,  och i ändlägena står pipan still lite innan den vänder riktning och kan man få kulorna att lämna mynningen under den tiden får man lättare lika träffläge mellan olika kulvikter och farter. Piplängden  på CG 80 var den längd som passade bäst för detta system.

Piplängd,  pipprofil,   diameter på pipa, lådan. samverkar säkert på hur pipsvängningarna blir. Detta är nog inte lätt att räkna ut utan att prova praktiskt.

Jag har haft två vapen varit ytterligheter på detta tema, en 1900 sporter som skjutit lika träffläge med alt från 5 gram  till 10 gram, en Sako Forester som vars träffläge med olika kulvikter låg mellan 40 cm. Dock var täffbilderna  fullt godkända ( speciellt normas 11,7 grams blyspets ) men man fick skruva en del vid byte av laddningar. Sakons nuvarande ägare bytte pipa  när den gamla var utskjuten, och den nya pipan  skjuter ypperligt med allt lite variation på träffläge och täta träffbilder.

Mvh Jan-Erik

Redigerad med Jan-Erik1
felskrivet och stavning

Publicerat

Här ha ni ju en annan grunka som ändrar pipsvängningar å höjer precisionen...

Om jag testat? Japp! Ha en på 527:an å nog tyckte jag den drog ihop träffbilden. ?

Publicerat
  • Författare

Vilken? :D

Publicerat
34 minutes ago Dahla sa:

Vilken? :D

Den är så diskret så den syns knappt :D

Publicerat

Man borde ju kunna testa principen med ett par lager tejp. Om inte annat ser det ju mer "bruxigt" ut.  ;)

Publicerat
  • Författare

Ser ut att komma från bögskyttet

Publicerat
  • Författare

Bågskyttet

Publicerat

Jag tänkte just leta reda på den där och länka till. Eftersom Ruger har gjort riktiga sugrör på mini14 så finns det amerikanska forum helt dedikerade till att få den att skjuta tillräckligt bra t.o.m för amerikaner. Där höll de på med en sådan som hette biathlon... nånting.