Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lapua Naturalis,svårladdad?

Featured Replies

Publicerat

Hej,har laddat 170 gr kulan till. 308 w. Hade problem att få den att skjuta bra. Provade med tre olika krutsorter, n 202,n 203b,vv 140. Provade med olika laddvikter och col. Fick till en laddning med 44 gr vv140, col 71,fed 215. Sköt 17 mm på dryga 90 m.
Men när jag kontrollsköt senare spred den 10 cm och träffbilden låg 5cm till vänster. 
Antar att temperaturen skiljde sig då, har tricklat varje laddning samt mätt col. 
Laddningen var väldigt känslig,0,5 mm ökad col gjorde så jag missade tavlan.
Samma fenomen med 0,5 gr krut mer eller mindre. Vad beror detta på?
Bössan i övrigt skjuter bra med allt jag provat ifrån 110 gr upp till 220 gr. Inget träffläge skiljer mer än 70 mm och ingen träffbild större än 25 mm. När jag laddar jaktkulor brukar jag höfta till en laddning och skjuter den under 20 mm är jag nöjd.
Varför är Naturalisen så känslig? Hittade ingen laddata till den heller.
Tacksam för svar och idéer?
/Lars.

Publicerat
  • Författare

Ingen? 

Publicerat

44 grains vv140 är ju över deras rekommenderade maxladdning till att börja med.

Börja med 39,2 och stega upp till 43,8. Om inget där skjuter väl passar väl helt enkelt inte kulan i din bössa.

Publicerat
  • Författare

Laddade med n140 upp till 44,5 gr utan minsta trycktecken. Varför trivs inte vissa kulor i vissa pipor? Är ju inget extremt för kalibern/stigningen.

Publicerat

Har du skött vapenvården ordentligt och använt en brons eller stålborste ordentligt så du vet att du verkligen inte har en förträngning i pipan?

Att Du inte får några synbara tecken på höga tryck behöver ju inte innebära att du inte har för höga tryck.

Även om nu inte 44,5gr vv 140 skulle ge höga tryck så kanske du ändå får ut bästa laddningen med minsta möjliga mängd krut.

Du kanske har för lite friflykt.

Att höfta till en laddning funkar säkert för det mesta men ibland måste man helt enkelt vara lite vetenskaplig och börja testa sig fram från angiven minladdning och öka i små steg.

Om bössan skjuter illa bara för att tempen eller barometertrycket ändras lite är ju en liten antydan om att man ligger i yttergränsen för vad som är lämpligt.

Att visa omvärlden att Darwins teori stämmer gynnar sällan individen som sticker ut ur mängden.

Publicerat
  • Författare

Tack för svar!

Jodå, pipan är ren, mantlar nästan inget. Har gjort stegar med olika friflykter också ifrån 68 mm. När jag kortade ner patronerna träffade jag inte tavlan med alla skott, detta med de tre kruten jag provade. 

Alla laddningar med kort ff och hårt laddade med alla kruten sköt bäst. 

Men man kanske inte ska hålla på med så känsliga kulor, vore kul att veta varför bara...