Publicerat April 4, 20188 yr Detta är en populär post. För ett tag sedan köpte jag en EnZo necker med skandislipning i 12C27 rostfritt stål. Jag köpte bara bladet, inte den skaftade varianten med slida. När bladet legat till sig så fick jag inspiration till hur det skulle skaftas. Kniven är 15,5 cm lång med 3,2 mm tjockt blad. Ryggen har vassa vinklar som bör funka till tändstål. Jag valde att använda bagghorn till skaftet. Det är ett material som man ser väldigt sällan i knivsammanhang, eller i hantverk över huvud taget. På sin höjd hittar man det i äldre kammar. Bagghorn, liksom gethorn och kohorn, är inte helt lätt att använda. Först får man grovt såga till bitarna sedan koka dem för att göra dem mjuka och formbara varefter man sätter dem i spänn så de blir platta. När väl det är gjort så är materialet lätt att hantera och arbeta i. Nitarna gjorde jag av rävtänder. Jag sydde en slida av fickmodell. Passar bra i fickan eller ryggan. Kniven känns som en bra småviltskniv eller korvkniv.
Publicerat April 4, 20188 yr Författare 8 minutes ago shamani sa: Snyggt arbete och kul materialval! Tack. Jag vill använda så mycket på djuren som möjligt. Baggen slaktade jag för ett par år sedan och rävtänderna är från fjolårets jakt.
Publicerat April 7, 20188 yr På 2018-04-04 at 12:11 Älgflugornas Herre sa: Tack. Jag vill använda så mycket på djuren som möjligt. Baggen slaktade jag för ett par år sedan och rävtänderna är från fjolårets jakt. Jag läste rövtänderna... Dags för nya brillor, tror jag...