Publicerat April 5, 20188 yr Detta är en populär post. Jag hade lite Afrikadrömmar ett tag och skulle fixa till en BRNO 602 i .375H&H genom att afrikanisera den befintliga kolven. Projektet blev liggande några år men nu plockade jag fram det och har monterat bakkappa, slutslipat och oljebonat kolven. Jag försökte förbättra den ursprungliga nätskärningen men den var så dålig så det gick inte utan jag fick slipa ner den och skall göra en helt ny. Sådan här kolv var det från början Så här ser den ut nu.
Publicerat April 5, 20188 yr Trevligt! Inte för att jag tycker kalibern är vettig men den har väl ändå förtjänat sitt berättigande genom åren i Afrika... Kolven ser lite gravid ut kring magasinet En bit ebenholtz kanske skulle kunna avsluta stocken framtill i en lite mer rundad modell hade varit snyggt. Och rekylbultar såklart... eller fyra runda svarta klisterlappar
Publicerat April 5, 20188 yr Fin bössa! Nu kommer nog Dansken bli avundsjuk, pga. den stora stubben. Är det original nedfällbar diopter som man ser eller?
Publicerat April 5, 20188 yr Det var väldigt fint som du har format till pistolgreppet och kindstödet är fint. Kul att du har fått till "fat belly" av den befintliga kolven. Har du kvar den svängda avtryckaren som var med eller har du bara det raka snelltrycket? Snygg bössa
Publicerat April 5, 20188 yr Författare 16 minutes ago Dansken sa: Det var väldigt fint som du har format till pistolgreppet och kindstödet är fint. Kul att du har fått till "fat belly" av den befintliga kolven. Har du kvar den svängda avtryckaren som var med eller har du bara det raka snelltrycket? Snygg bössa Tack! Det var roligt att höra de orden från dig. Jag var lite osäker på om jag gått för långt med att smalna ihop greppet? Jag tittade på lite olika bilder av fina resp. gamla vapen och försökte raspa ut något. Det är ingen inbyggd diopter utan en NECG topmonterad. Projektet hette från början "Poor mans safari rifle". Brno:n har ju grov finish på lådan och på nära håll så syns det att kolven är bönhaseri så vill inte blinga ut den för mycket. Däremot så var bössan helt ny när jag köpte den. Jag vet inte när 602 slutade tillverkas men så många oskjutna finns det knappast kvar? Jag har en avtryckare till en 601 som jag skall förlänga och under tiden tänkte jag se om snelltrycket är dåligt eller bara fult?
Publicerat April 5, 20188 yr Det lustiga med dom där är att ett bra intrimmat direkttrycke är finare än snelltrycket Jag filade en avtryckare till en sån utav rostfri en grov rostfri plåt- den såg ut som originalavtryckaren på en ZG-47 Fantastiskt vacker om jag får säga det själv Men ett helvetes jobb var det. Har du skjutet med dom öppna riktmedel? hade en sån inne "för service" och kollade på "safarisiktet". Jag vart full i skratt då jag såg att alla siktesbladen hade samma höjd... Vad man nu ska ha dom till då ?
Publicerat April 5, 20188 yr 18 minutes ago Dansken sa: Det lustiga med dom där är att ett bra intrimmat direkttrycke är finare än snelltrycket Jag filade en avtryckare till en sån utav rostfri en grov rostfri plåt- den såg ut som originalavtryckaren på en ZG-47 Fantastiskt vacker om jag får säga det själv Men ett helvetes jobb var det. Har du skjutet med dom öppna riktmedel? hade en sån inne "för service" och kollade på "safarisiktet". Jag vart full i skratt då jag såg att alla siktesbladen hade samma höjd... Vad man nu ska ha dom till då ? Ifall man pajjar ett blad så fäller man upp nästa? Amatörjägare har endast reservkorn med sig.
Publicerat April 5, 20188 yr Författare 33 minutes ago Dansken sa: Har du skjutet med dom öppna riktmedel? hade en sån inne "för service" och kollade på "safarisiktet". Jag vart full i skratt då jag såg att alla siktesbladen hade samma höjd... Vad man nu ska ha dom till då ? Jag har skjutit med de öppna fast ingen precisionstest. Jag får skaffa nytt korn som syns när jag provat ut rätt höjd. Safarisiktet med tre blad ser ju tufft ut! Men det stämmer, skall man använda det får man prova ut rätt kornhöjd för 300m bladet och sedan fila ned skåran i de båda andra...